Annons

Skarpa bilder med Canon EOS 1000D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kikade lite på de länkade bilderna, där det finns massa snygga bilder tagna med 1000d. Men t.o.m. en amatör som jag själv ser omedelbart att bilderna är mycket redigerade i något lämpligt program. Photoshop?

Jag vill likt trådskaparen oxo ta skarpare bilder med min 1000d och mina "enkla" Canon-gluggar

(Har inte testat,, men kan man ladda upp bilder här?)

Jag har en bild (massor egentligen) som jag själv tycker känns som om jag pressat ut en del ur kamera+objektiv. Bilder som inte är redigerade. Någon som vill testa att redigera lite och visa mig/oss vad man kan göra??
 
Det kan mycket väl vara så att jag missat någon inställning i kameran, det här med att ställa in skärpan visste jag inte ens att man kunde göra i kameran utan trodde det bara var fokus. Men som jag uppfattat det är det alltså mha av mätningen man ställer in skärpan på bilden i kameran?

Jag tror det heter "Bildstil" på svenska (Picture Style på engelska). Det finns förinställda för tex porträtt, men du kan också skapa egna. I de olika bildstilerna lagras extra skärpa, kontrast osv. När du fotar i JPEG läggs dessa värden till på bilden och sparas sedan på minneskortet. Om du fotar i RAW så kommer dessa värden inte att läggas till på bilden (de sparas vid sidan om). Denna bild förklarar det rätt bra:

http://www.pbase.com/wlhuber/image/41450063
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.