ANNONS
Annons

Inställningar på Canon EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
upprepar

Jag upprepar vad som redan sagts. När du ändrat i "ställ in 1" så har du inte ändrat i parameter 1 utan i parameter "ställ in 1" Det är inte Parameter 1 som du ska välja utan parameter "ställ in 1". Visst är det dumt av canon att inte kalla de inställningsbara parametrarna för 3,4, och 5 istället?

Magnuz skrev:
Kan man ställa in inställningarna + på olika inställningar i parametrarna och det påverkar endast jpg eller påverkar det både raw och jpg? om jag ändrar inställningarna och kör raw+jpg kan jag få standard värden på raw? vore guld för då kan jag använda jpg direkt och raw till att labba med..

/Magnus

PÅverkar endast jpg. Du kan till och med välja svart-vitt som jpg och fortfarande ha kvar en standard rawfil.

mvh

Bent

Bent C. skrev:
PÅverkar endast jpg. Du kan till och med välja svart-vitt som jpg och fortfarande ha kvar en standard rawfil.

mvh

Bent

Ställer du in att fota svartvitt och sedan raw+jpg så sparas alltid färginformationen i rawfilen. Jättelätt att fixa och pilla med i efterhand.

På displayen på kameran visas tummen av jpg'n.. alltså en svartvit.

zlice skrev:
Ställer du in att fota svartvitt och sedan raw+jpg så sparas alltid färginformationen i rawfilen. Jättelätt att fixa och pilla med i efterhand.

På displayen på kameran visas tummen av jpg'n.. alltså en svartvit.

Jo, det var det jag menade med att det var kvar en standard raw-bild ;).

MK71 skrev:
Bilden är tagen med inställningen "Parameter1", och enligt användarhandboken innebär det att kontrast/skärpa/färgmättnad är ställd +1.

Maria
Ändrar dom inställda parametrarna RAW-bilden i sensorn eller är det i JPG-konverteringen inne i kameran som Parameter-korrigeringarna sker?

Om man fotar i RAW då berörs man väl inte av dessa parameterinställningar? RAW-bilden skall ju vad jag lärt mig aldrig ändras. Vore bra att få detta grundläggande klarlagt.

Christer1 skrev:
Om man fotar i RAW då berörs man väl inte av dessa parameterinställningar?

Just precis! Det är det som bl.a är det fina med RAW... En stor fördel är även att du ställer vitbalans i efterhand. En ännu större fördel är att du kan jobba med 12 bitars färgdjup i helt okomprimerat/oförstört format. *mums* =o)

Peter

Christer1 skrev:
Om man fotar i RAW då berörs man väl inte av dessa parameterinställningar? RAW-bilden skall ju vad jag lärt mig aldrig ändras. Vore bra att få detta grundläggande klarlagt.
RAW bilden skall ju inte vara påverkad på något sätt, eller?

Testade idag följande altenativa inställningar:
1 RAW och Adobe RGB
2 RAW och Parameter 1
3 JPG och Parameter 1
4 JPG och Adobe RGB

Jag tycker mig komma fram till att även RAW bilden ändras när den överförs.
Bild Nr 1 är dämpad (subdue enligt manualen) och det stämmer
Bild Nr 2 har mer skärpa, mer färg (vivid) det stämmer också

Jag har inte gjort något vetenskapligt test men det verkar som om även RAW-bilden som kommer ut är korrigerad. Testet är gjort på min 300D i väntan på 20:an. Jag har läst båda manualerna och det verkar fungera lika i båda kamerorna.

Jag har blivit konfunderad, kan någon förklara.

Det är väl så att kameran i RAW-filen sparar "camera settings", t ex vitbalans vid fototillfället. Att dina bilder ser olika ut beror antagligen på att din rawkonverter applicerar dessa "camera settings" vid visning av bilderna. Innehållet i RAW-filen är dock alltid all information sensorn registrerat.

Det var Zoombrowsern som justerade i enlighet med parametrarna när bilderna visades. Däremot kunde jag inte se någon skillnad i RawShootern.

Det var lite förrädiskt för RAW-bilden går ju inte att processa i ZB om man skulle vilja ha den så.

Det kanske också sparas i DPP som jag inte använder, jag tycker den har för dålig logistik.

Vad har ni för inställningar? Krämar ni på i kameran eller i bildbehandlingen efteråt? Med standardinställningar så tycker jag inte skärpan är så imponerande. Sedan undrar jag om ni använder canons bifogade program för raw, blir det mycket bättre med rawshooter eller är de nästan likvärdiga? Eller vad är bäst för raw?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar