Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar för Canon A80 när man tar på rörliga objekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kairo

Ny medlem
Jag är grym novice på kameror, har nyligen köpt en Canon A80. Vad skall jag ha för inställningar när jag ska ta bilder på idrottsevenemang(tex fotboll)? Jag hade den på helautomatiskt först, då blev alla bilder suddiga Sen valde jag läget som jag antar är för rörande mål(en springade gubbe) Då blev det bättre, men saken är att om det är många objekt verkar bara den man fokuserar på bli skarp, det som är bakom blir suddigt.
Vad är bästa inställningarna? Tacksam för hjälp.

Bästa läget är olika ibland -

Hej Kairo.. Nu måste jag stänga datorn en stund så ett kort svar. Du får säkert många fler svar om detaljerna.

Du har en jättebra kamera men det är (mer eller mindre) svårt att fotografera rörliga mål med nästan alla digitalkompakter. Pryttlarna som ska ställa in skärpan är så små och känsliga.

Spingade gubbe verkar rikigt inställt på fotboll ;-) .
Men blev det för kort skärpedjup var det kanske lite för mörkt. Det krävs massor av ljus för snabba bilder, att solen lyser är ingen garanti för att ljuset räcker..Ska du ha max skäredjup kan du ha landskapsläge (brukar se ut som ett berg i symbolen) men då har du stängt bländaren ännu mer och det krävs ännu mer ljus. Då kan man skruva upp ISO-talet men då kan det bli brusigare. Så där kan vi hålla på... Det är en kompromiss vad som är bäst i varje läge och vad bilden ska användas till. .

Sen får du nog ha stativ eller något stöd för att hålla kameran stilla är viktigt när du vill ha skarpt. Vill du vara mer rörlig kan ett enbensstativ vara bra. HAr du inget så kan ett snöre på kameran och sen trätt på foten med andra änden bli som ett bakvänt nödstativ när du sträcker på snöret.

Det låter hårt, men Ta fram instruktionsboken - du behöver inte läsa hela boken utan tre sidor kanske..Canon brukar göra hyggliga instruktioner .Du hehöver bara läsa avsnittet om springande gubben - sportläget - och sen kollar du om läget som brukar heta "landskap" så ser du hur du gör för´att få skärpa över störra område men då blir kan det bli svårt med snabba bilder.

Senast ändrad:
Tack för dina tips. Kan även tillägga att det var riktigt mulet den dagen(nästan dimma) Kanske var därför det blev som det blev. Skäreljup, landskapsläge, bländaren är grekiska för mig. Jag får nog göra som du säger, kika en extra gång i manualen :)
Tack iaf för dina svar.

Kairo skrev:
. Skäreljup, landskapsläge, bländaren är grekiska för mig. Jag får nog göra som du säger, kika en extra gång i manualen :)
Tack iaf för dina svar.

HE He jag kan förstå det om du inte alls hållit på med foto så kan man inte veta det. Men någonstans ska man starta i diskussionen.

Jag hade kunnat svarat R T F M också men det är ju lite ovänligt svar tycker jag.

Läs inte hela manualen för då spyr du på den och blir "information overload".
Leta efter de där orden du inte förstod, särskilt om skärpedjupet. Sen är du herre över kameran och inte tvärtom, och då blir det kul jag lovar.

PS/ Sen ska du fortsätta fråga om de detaljer du likafullt inte förstår här på FS.- de riktiga experterna som finns här löser garanterat alla frågor du kan ha. Jag är medlem sedan bara någon dag men har läst på före det några veckor nu och det finns svar på allt

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto