Annons

Inställning för Svartvitt + raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

kennykamel

Medlem
Hej !

Jag har letat runt lite med inte hitttat nån liknande tråd.

Jag köpte en Olympus XZ-1 innan sommaren och jag har lärt mig att älska en av möjligheterna med kamerans "effekter". Man kan nämligen ställa in en "Old grainy film"-effekt som gör bilden svartvitt och grovkorning. När man sedan dessutom kan välja att ta bilder i jpg+raw format får man ut en svartvit bild (perfekt för att se resultatet snabbt) och en raw-formatsbild med alla färger (perfekt för efterbehandling).

1. Min fråga är nu om det finns liknande möjligheter i D5100, D7000, eller någon annan "modern" Nikon systemkamera?

2. Och i så fall, är det en relativt lätttillgänglig inställning eller måste man långt in i menyerna?

Jag går i köptankar eftersom min gamla d70 börjar sjunga på sista versen.

Tack!
 
Ja, de flesta (alla?) digitala systemkameror kan spara i JPG+RAW. De inställningar för bildbehandling du gör i kameran (t.ex. skärpa, färgmättnad, s/v o.s.v.) påverkar JPG-bilden direkt, medan de bara sparas som instruktioner till RAW-bilden. Om du öppnar RAW-bilden i kameratillverkarens eget råkonverteringsprogram så brukar bilden visas med de inställningar du gjort, men du kan välja att förändra dem om du vill. Öppnar du RAW-bilden i någon annan råkonverterare (t.ex. Lightroom) så läser de programmen inte inställningarna utan bilden visas med det programmets standardtolkning. Men du kan även här justera efter eget huvud i efterhand och t.ex. välja en s/v tolkning.
 
Din nuvarande kamera fungerar precis som andra kameror.
Det vill säga att raw är alltid i färg och skall vara i övrigt obehandlad. Nu tullas det en del på detta med brusreducering och annat.
Fast det som då ställer in i bildstilar, kontrast, skärpa mm drabbar inte annat än JPEG.
Så du kan lugnt välja mellan Nikon och Canon eller andra och de kommer fungera på samma sätt.
Jag känner inge kamera på marknaden som har RAW och frångår detta.
 
Jag misstänker att det inte bara var RAW + Jpeg som var intressant utan också filtereffekter som ska likna gammal film?

Alla kameror har som sagt möjlighet att spara i RAW + Jpeg, men jag tror rätt få stora systemkameror har såna filter du tänker på. De är snarare gjorda för att man ska ge bilderna lite efterbehandling i datorn efteråt för maximal kvalité.

Mitt tips är att skaffa Adobe Lightroom, där har du möjlighet att lägga på en hel del effekter själv, t.ex. fimkorn och så. Dessutom är det ett riktigt bra program för allmän bildbehandling och organisering.
 
Jag misstänker att det inte bara var RAW + Jpeg som var intressant utan också filtereffekter som ska likna gammal film?

Alla kameror har som sagt möjlighet att spara i RAW + Jpeg, men jag tror rätt få stora systemkameror har såna filter du tänker på. De är snarare gjorda för att man ska ge bilderna lite efterbehandling i datorn efteråt för maximal kvalité.

Mitt tips är att skaffa Adobe Lightroom, där har du möjlighet att lägga på en hel del effekter själv, t.ex. fimkorn och så. Dessutom är det ett riktigt bra program för allmän bildbehandling och organisering.

Stort tack för era svar,

Mycket riktigt var det inte RAW-format jag undrade över. Om jag ställer om frågan så att det blir tydligare:


-Finns det möjlighet att fota svartvitt DIREKT i någon av de "moderna" Nikon systemkamerorna? Alltså kan man välja att DIREKT spara ner bilden i svartvitt i ögonblicket man tar själva bilden?
- Går det till och med att visa svartvit bild i Live-view?


Därför jag undrar är för att jag har börjat fokusera på svartvitt betydligt mer än vad jag gjort tidigare. För att lära sig tekniken snabbare och bättre anser jag det vara bra att direkt se det svartvita resultet på kameran istället för att vänta till man kommer till datorn nästa gång.
Exempelvis experimenterade jag mycket med svartvitt+blixt i somras, en teknik som kräver mycket övning. För att lära mig det bättre använde jag min olympus då jag direkt såg det svartvita resultatet på skärmen.
 
Ja, det går att spara bilder i svartvitt, väljer du RAW + Jpeg blir Jpeg i sv/v medan RAW blir i färg så länge du inte använder Nikons egna program.

Däremot finns det inga filter som lägger på brus eller andra saker som många kompakter har.

Jag är 99 % på att det går att se bilden i sv/v i LV också.
 
Ja, det går att spara bilder i svartvitt, väljer du RAW + Jpeg blir Jpeg i sv/v medan RAW blir i färg så länge du inte använder Nikons egna program.

Däremot finns det inga filter som lägger på brus eller andra saker som många kompakter har.

Jag är 99 % på att det går att se bilden i sv/v i LV också.

Härligt! Tack så mycket för bra svar
 
Ja, det går att spara bilder i svartvitt, väljer du RAW + Jpeg blir Jpeg i sv/v medan RAW blir i färg så länge du inte använder Nikons egna program.

Däremot finns det inga filter som lägger på brus eller andra saker som många kompakter har.

Jag är 99 % på att det går att se bilden i sv/v i LV också.

Ang Nikon D7000 (och troligtvis även andra kameror):
Du kan även välja att enbart fota i raw (utan jpg) i svart-vitt. Färginformationen ligger kvar i bilden, så om du vill så kan du sedan göra om den till färg. Du kan även ta en bild i färg och sedan (i kameran) göra om den till svart-vitt.
Någon kornig variant av svart-vitt tror jag dock inte finns tillgängligt direkt ifrån kameran. Följande val finns: Black-and-white, sepia och cyanotype. Naturligtvis kan du gå in och redigera inställningarna efter önskemål.
 
Svaret är, mer eller mindre, JA, på alla frågorna.

Raw+Jpeg - ja, det kan alla systemkameror.

Ang en sån effect som du gillar från kompact kamera-världen? Självklart går det. Bara man vet hur ens kamera fungerar.

För Nikon finns 'PIcture Conrol' och för Canon 'Picture Style'.

Normalt, direkt i kameran kan dessa påverka skärpa, färgmättnad, kontrast m.m...

MEN, de KAN kontrollera så mkt mer, man kan lägga på brus, vinjettering, etc etc etc...

Här är en kille som gjort ett helt gäng egna för Nikon för att efterlikna olika typer av film som analoga gamla rävar säkert skulle uppskatta...
http://www.neebu.net/~khuon/photography/NIKON/CUSTOMPC

Finns samma sak för Canon's Picture Style också.

Installation är inte så krångligt, men du behöver mjukvaran som kom med kameran, bara att googla på install custom picture control/style...
 
Ang Nikon D7000 (och troligtvis även andra kameror):
Du kan även välja att enbart fota i raw (utan jpg) i svart-vitt. Färginformationen ligger kvar i bilden, så om du vill så kan du sedan göra om den till färg. Du kan även ta en bild i färg och sedan (i kameran) göra om den till svart-vitt.
Någon kornig variant av svart-vitt tror jag dock inte finns tillgängligt direkt ifrån kameran. Följande val finns: Black-and-white, sepia och cyanotype. Naturligtvis kan du gå in och redigera inställningarna efter önskemål.

Jo, men grejen med bildinställningar i kameran för RAW-filer är att det bara är Nikons egna program som läser dem. Har man något annat program, som Lightroom, photoshop, Aperture eller något annat, kan man ställa in kameran hur man vill, bilden blir likadan iallafall.

Använder man Nikon Capture NX eller View NX, RAW-frmakallaren som följer med kameran, fungerar det dock precis som du skriver.
 
Tack för alla svar. Känns bra att veta att jag kan fortsätta utforska svartvitt på plats. Nu ska man bara spara lite och köpa en nikon 7000. Nya objektiv i julklapp som ska utforskas lite också:)

Återigen tack
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.