ANNONS
Annons

Inriktning på fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

Gasten

Medlem
Jag funderar på att börja jobba på en fotobok, som förhoppningsvis ska gå i tryck om ungefär ett år 1 år. Men jag har spånat fram och tillbaks om vad inriktningen på boken ska vara. Jag bor i Sthlm och måste "tyvärr" hålla mig inom stadens gränser, då jag har annat att göra som jag inte kan resa ifrån. Är det någon som har en bra idée? Allt är välkommet. Hjälp mig.

Varför inte något enkelt. Tycker du om att ta bilder föreställande ett visst motiv, t.ex. stolar, ta då en massa variationsrika bilder på stolar i olika miljöer. Varför inte välja någon speciell genre, typ gatufoto, eller någon kategori som glömda rum. Gör en grej av att försöka hitta så många gamla nedlagda industrilokaler som möjligt. Alternativt se det som ett bildreportage om något som ligger dig varmt om hjärtat, t.ex. äldreomsorgen eller något (jag vet ju inte vad som ligger dig varmt om hjärtat).

Bara en tanke (tänk: vad skulle jag vilja skriva en bok om och så fotar du det temat istället, gör ju inget om förutsättningarna inte är de bästa bara det finns en förnimbar tråd någonstans, det kan ju göra mycket).

Om man har pengar: Res.

Mvh

David

David Appelgren skrev:
Varför inte något enkelt. Tycker du om att ta bilder föreställande ett visst motiv, t.ex. stolar, ta då en massa variationsrika bilder på stolar i olika miljöer. Varför inte välja någon speciell genre, typ gatufoto, eller någon kategori som glömda rum. Gör en grej av att försöka hitta så många gamla nedlagda industrilokaler som möjligt. Alternativt se det som ett bildreportage om något som ligger dig varmt om hjärtat, t.ex. äldreomsorgen eller något (jag vet ju inte vad som ligger dig varmt om hjärtat).

Bara en tanke (tänk: vad skulle jag vilja skriva en bok om och så fotar du det temat istället, gör ju inget om förutsättningarna inte är de bästa bara det finns en förnimbar tråd någonstans, det kan ju göra mycket).

Om man har pengar: Res.

Mvh

David

Jo. Jag har svävat lite i dem tankarna också. Funderade på Gamla Stan ur olika synvinklar, men sen kom jag och tänka på att vem vill trycka en bok om Gamla Stan, det är ju inte så att det är en boktyp som saknas. Det måste vara något ordinärt.

Tack för tipsen!

Oj, jag trodde du skulle trycka den själv. Att ett förlag ska vilja ge ut ens bilder i en fotobok måste vara något av det svåraste man kan ge sig in på. De flesta yrkesfotografer som arbetat med att fotografera i 40 år skulle bara drömma om något liknande. Om man läser fotoböcker med foton (från åtminstone för mig) okända fotografer så måste nog inte bara bilderna vara av ypperlig kvalité, utan kanske minst lika viktigt är att de ha ett tydligt budskap eller tema genom hela boken typ reportagefotoböcker. Låna fotoböcker från biblioteket för inspiration. Inget fel med att vara ambitiös, det är bara att önska lycka till.

Mvh

David

David Appelgren skrev:
Oj, jag trodde du skulle trycka den själv. Att ett förlag ska vilja ge ut ens bilder i en fotobok måste vara något av det svåraste man kan ge sig in på. De flesta yrkesfotografer som arbetat med att fotografera i 40 år skulle bara drömma om något liknande. Om man läser fotoböcker med foton (från åtminstone för mig) okända fotografer så måste nog inte bara bilderna vara av ypperlig kvalité, utan kanske minst lika viktigt är att de ha ett tydligt budskap eller tema genom hela boken typ reportagefotoböcker. Låna fotoböcker från biblioteket för inspiration. Inget fel med att vara ambitiös, det är bara att önska lycka till.

Mvh

David

Jo, jag vet att det kan vara att ta vatten över huvudet, eller kan och kan, det Är att ta vatten över huvudet. Men det är ett projekt jag håller på med, och att få den tryck är bara en Stor bonus. Men fortfarande behövs något slags budskap. Funderade på att köra något i stil med "Fotografisk tolkning av dikter". Men jag vet inte.

Kor pa nagot samhallsorienterat, garna med en social eller minoritetsinriktning. Sant verkar ju ga hem...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar