Utomhus, eller inomhus med blixt, är det i realiteten mkt svårt att se skillnad på fullformat och APS-C. I svagare ljus, eller om du vill ha lättare att få ett stort skärpedjup så har fullformat cirka ett stegs fördel.
Som fullformatshus skulle jag själv hoppa över 5D mk iv, och hellre satsa antingen på EOS R, eller RP, eller på 6D mk ii, därför att bildkvaliteten är mer än nog, flip-skärmen är otroligt användbar, samt du kan lägga mer av pengarna på stativ, objektiv etc.
Som APS-hus så är Canon 90D nog svår att överträffa.
Oavsett hus skulle jag börja med en normalzoom, för R/RP då RF 24-105, för 6D mk ii Tamron 24-70 VC g2. För 90D Sigma 17-50mm f/2.8 OS, med bildstabilisering.
Det kan finnas situationer där du kanske skulle vilja ha ännu mer vidvinkligt men jag skulle avvakta med det tills du ser om det verkligen behövs.
Som porträttobjektiv för headshots är 135mmL vansinnigt bra, men om man vill ta halv-eller helfigur kräver det stora utrymmen. Själv tycker jag 85mm (på fullformat) oftast är mer praktiskt Och där tycker jag Tamron 85mm F/1.8 VC är väldigt bra, med både hög och jämn skärpa, samt bildstabilisering vilket är extremt användbart i svagt ljus. Som 50mm-alternativ Sigma Art f/1.4
Som blixt är 430 ex iii-rt bra, men om du också ska ha fjärrkontrollen, vilket du nog vill, för off camera-möjlighet så kostar det en slant allt som allt.
Kör man något annat blixtfabrikat så kan man komma väsentligt billigare undan. Själv kör jag Godox 860v ii, som dels är billigare och har högre kapacitet, samt har ett uppladdningbart batteri med hög kapacitet. Dessutom kan Godox fjärrkontroller kombineras med deras studioblixtar, om du skulle ha behov av såna.