Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ingen skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Så mycket hjälp, tack!

Hade ingen aning om att bländare 8 ger bättre resultat, jag tänkte safea med riktigt långt skärpedjup. Nu har jag lärt mig något nytt.

Jag brukar fota så det blir både raw och jpeg men med ett relativt litet minneskort till nya kameran valde jag att köra bara raw under fjällvandringen. Nu ska jag sätta mig in mer i hur raw-bilderna behöver behandlas. Jag använder PS raw-hanterare och är väl hyfsat insatt men lååångt ifrån proffs. Jag brukar mest mixtra med exponeringen i olika delar av bilden, kontrast, färger och så vidare men inte ha behov av så här mycket skärpning. Det ska bli intressant att se hur mycket det går att göra på den biten!
 
Hade ingen aning om att bländare 8 ger bättre resultat, jag tänkte safea med riktigt långt skärpedjup. Nu har jag lärt mig något nytt.

Det kan man ju göra om man vill få både förgrund och bakgrund skarpa. Men i de bilder som du har visat finns ju ingen förgrund. Allt är ungefär lika långt borta och då ger mindre bländare ingen effekt (utom diffraktionen då).
 
Diffraktion pga f13, medioker prestanda på objektivet samt ej skärpta slutbilder...Det tror jag är anledningarna till din besvikelse. Var det dessutom väldigt varmt ute under din fjällresa så blir resultatet lite disiga och kontrastlösa bilder.
 
Jag tog mig friheten att ladda ner en bild och dra i 2 reglage i Photoshop och detta blev resultatet.
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    32.1 KB · Visningar: 192
  • 3.jpg
    3.jpg
    20.5 KB · Visningar: 189
Senast ändrad:
Roligt att du redigerat bilden. Men jag har lite svårt att se hur det blir på ovanstående bilder i den upplösning det blir på min skärm.

Här är ett försök till egen förbättring av bilden och en till bild som kanske är ett bättre exempel. Jag har alltså "framkallat" bilderna i Camera raw och lagt till lite skärpa med High pass i PS. Nu när jag har så många hjälpsamma och duktiga människor på tråden kan jag väl passa på att fråga vad mer jag borde/kan göra i framförallt camera raw?
 

Bilagor

  • IMG_3079_innan.jpg
    IMG_3079_innan.jpg
    37.3 KB · Visningar: 31
  • IMG_3079.jpg
    IMG_3079.jpg
    73 KB · Visningar: 33
  • IMG_3134.jpg
    IMG_3134.jpg
    67.7 KB · Visningar: 33
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.