ANNONS
Annons

Ingen ny 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Den person som vill sälja objektivet. Han fick inte rätt på exponeringen,bl.a skrev han om blåton, underexponering på snö m.m. Snö brukar ju underexponera!?
 
Bengt-Arne skrev:
Den person som vill sälja objektivet. Han fick inte rätt på exponeringen,bl.a skrev han om blåton, underexponering på snö m.m. Snö brukar ju underexponera!?

verkar inte kunna mycket... snö blir ju blå och mörk med automatik.

men tror han att det är fel på grejorna och vill sälja är det bara att slå till. Den personen har ju ändå inte nytta av ett så pass bra objektiv.
 
Att man säljer ett sådant objektiv....En som känner att han inte nyttjar den här brännvidden, den ända förklaringen jag kan komma på.
 
Bengt-Arne skrev:
Att man säljer ett sådant objektiv....En som känner att han inte nyttjar den här brännvidden

Det var förklaringen jag fick av "snubben" jag köpte min av..han hade knappt använt den alls.
Lite konstigt att inte kolla behoven innan man köper ett objektiv för 19 000:- (vilket den kostade när han köpte den)
Men det är ju bara tacka och ta emot :)
 
froderberg skrev:
verkar inte kunna mycket... snö blir ju blå och mörk med automatik.

men tror han att det är fel på grejorna och vill sälja är det bara att slå till. Den personen har ju ändå inte nytta av ett så pass bra objektiv.
Jag hade kontakt med honom för en tid sedan om hans 100-400. Vem han är framgår av http://www.henriktrygg.com/ (där ser man även en snöbild på förstasidan ;-)). Funderade själv på att köpa hans 100-400 men när jag läste mera om zoomkonstruktionen började jag tveka, för egen del. Det är en push-pull-zoom och det finns de som hävdar att man suger in damm i objektivet när man zoomar: "The lens used to suck in a lot of dust and after a couple of years of use I was horrified at the junk inside it.". Andra hävdar dock motsatsen och menar dessutom att zoomsättet är snabbare och bra för djurfoto. Har själv ingen egen erfarenhet att gå på.
 
Hehe...jag kan bara säga att jag inte haft några problem med min 100-400:a.

Skjutzoom är att föredra på en sån kraftig telezoom anser jag, det går snabbare och man kan göra den avsevärt mindre i indraget läge.
Vilket är viktigt när man ska få plats med den i ryggan och när man har den på kameran.
 
niklasl skrev:
Jag hade kontakt med honom för en tid sedan om hans 100-400. Vem han är framgår av http://www.henriktrygg.com/ (där ser man även en snöbild på förstasidan ;-)). Funderade själv på att köpa hans 100-400 men när jag läste mera om zoomkonstruktionen började jag tveka, för egen del. Det är en push-pull-zoom och det finns de som hävdar att man suger in damm i objektivet när man zoomar: "The lens used to suck in a lot of dust and after a couple of years of use I was horrified at the junk inside it.". Andra hävdar dock motsatsen och menar dessutom att zoomsättet är snabbare och bra för djurfoto. Har själv ingen egen erfarenhet att gå på.

100-400/4,5-5,6L är en relativt ny L-glugg och motvarar högt ställda krav på tätning. Jag känner flera pressfotografer som använt sina 35-350:eek:r (som har samma konstruktion) dagligen i över 10 år utan några problem.

Det är bara att handla på!
 
verkar inte kunna mycket... snö blir ju blå och mörk med automatik.

men tror han att det är fel på grejorna och vill sälja är det bara att slå till. Den personen har ju ändå inte nytta av ett så pass bra objektiv.

Så lämpligt att den personen bedömer Vinterbilder i Fotosidan Magasin
 
Älskar forumarkeologi! Andra intressanta ämnen att gräva upp är alla försäkringar om att 6 MP var fullt tillräckligt för en dslr och mera var bara onödigt.
 
Imponerande att behöva gräva 8 år bakåt för att hitta något av Magnus 11500+ inlägg som det går att göra ett påhopp på. Bra sökt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.