Annons

Ingen ny 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
6MP
5 bilder per sekund.
20 bilders buffert
1,6x
E-TTL 2
Nya processorn
Verkar inte lönt att försöka marknadsföra en sådan kamera - för liten skillnad för att kunden ska förstå vitsen, jag gör det inte. Något måste förändras mera för att det ska vara någon idé...
 
Jag har info som är direkt från en säljare på Canon Europe om att det kommer en ersättare till 10D under senvåren försommaren...

Sedan när dne finns i handeln.. gissningsvis Sept...

Källan rabblade också upp delar av Canons komapaktkameror som lanserades på PMA ca 1,5 vecka innan de släppte dem.. Så jag tror han ligger rätt nära sanningen..Men de ryktena räckte inte för att jag skulle vänta.. fick min 10D för 4 veckor sedan
 
Jag tror att en ny 10D med 6 mp är ett önsketänkande för dagens 10D ägare som vill kunna känna att det inte gjorde något att de inte väntade. Men att nytt kommer, kanske redan imorgon med enorma förbättringar eller mindre är en självklarhet, men som många tidigare skrivit, det gör inte den föregåendemodellen till en sämre kamera. Skulle lätt kunna använda en 10D i många år, men då jag har en D30 så kan jag satsa på objektiv i väntan på en modell med 1.3 brännviddsförlängning. Objektiven är ju inte helt oviktiga i sammanhanget.
 
att det kommer en ny modell är ju säkrare än amen i kyrkan, men om man hela tiden skall vänta på det senaste i utvecklingen så kommer man inte göra annat än vänta och vänta eftersom det hela tiden är något nytt och mer uppdaterat på G.
jag vet inte vad som skulle vara så fantastiskt mycket bättre med den framtida 10D:n?

Det jag inte gillar på min 10D är brännviddsförlängningen och den lär dom ju inte göra något åt än på ett par modeller gissar jag eftersom det är en av fördelarna med dom dyraste modellerna.
 
Det är ju betydligt dyrare att köpa vidvinkelobjektiv med bra ljusstyrka. För dom som mestadels använder tele på 300-400mm är det ju en fördel med bränviddsförlängningen.
 
niklasl skrev:
Verkar inte lönt att försöka marknadsföra en sådan kamera - för liten skillnad för att kunden ska förstå vitsen, jag gör det inte. Något måste förändras mera för att det ska vara någon idé...

Folk köper ju 10D varför skulle de inte köpa en efterträdare som kostar lika mycket??? Det var knappast så enorma förändringar mellan D60 och 10D heller. Vi kommer att få se allt förre revolutioner framöver.

För mig är E-TTL2 och 20 bilders buffert en stora förändringar. Min D60 står jämt på "busy".
 
ZoMbiE skrev:
Hmm undrar om det är värt de 5-7 tusen jag misstänker att det kommer att skilja i pris mellan "gamla" 10D o nya...

Låter inte troligt. Hittills har efterträdarna alltid varit billigare...

1D kostade 50 000.... 1DII 40 000
D60 25 000 ... 10D 20 000 och sedan 15 000...

Jag tror att nya kameran kommer att kosta som dagens 10D. Det är ju inga otroligt dyra förändringar.
 
Björn Jansson skrev:
Ursäkta mitt ovårdade språk. Jag skiter fullkomligt i den nya processorn, jag vill ha 1.3 brännviddsförlängning samt 8 mp och därmed basta.

Då får du köpa en 1D mark II eller vänta på en Eos 3D som nog inte kommer förrän närmare vintern.



Även om 10d II får samma CMOS som 1d mark II så skiljer sig ju kamerorna markant åt ändå. Canon tjänar på en större produktion av denna CMOS. Jag är övertygad om att de har de ekonomiska möjligheterna för en 10d med 8mp under 20.000, det är dags snart och skall man se tillbaks på historien inom dslr världen så lutar det starkt åt att Canon kommer vara först ut med en sådan modell.

Du beskriver Eos 3D. Canon tänker i olika prissegment och kommer att komma med fler kameror framöver. Den nya 10D (10D mk II eller 30D) kommer säkert att vara bäst bland alla 6MP-kameror med snabbhet och lågt brus.

En Eos 3D kan komma att kosta mellan 20-25 000 och ändå vara en "killer". Ligger också perfekt mellan 10D-efterträdaren och 1D mk II.

Man kan tyvärr inte få allt utan att betala för det... inte ens i vår värld.
 
Bengt-Arne skrev:
Snabbare Processorn innebär att hela kameran arbetar snabbare, menyväxlingar m.m

Det innebär också att kameran kan skriva snabbre på minneskortet, kanske som 1D mk II som skriver 5MB/s.

Det blir inte heller någon skillnad i hasighet i bilder/s mellan One Shot och AI Servo.
 
Tror du att det är möjligt att lansera en ny DSLR med "endast" 6 MP (oavsett vad initierade tycker om bildkvalitet, etc)? Handlar ju inte bara om bildkvalitet, det har ju framskymtat redan i diskussionen, utan rätt mycket om positionering, marknadsföring...
 
Jag gissade på 8MP själv, inte för att det skulle vara bäst utan för att många enklare modeller har det.

Men canon har flera gånger visat att de håller hårt på en del kvalitetskrav. De är nog rädda om sitt rykte om att vara mästare på lågt brus.

En annan viktig anledning är att folk ska bli sugna på att köpa en ännu dyrare kamera - Eos 3D. Kan folk tänka sig ge 5 000 till så tjänar Canon ännu mer pengar.


Eos 5 plockades bort när Eos 3 kom för att inte sno kunder från 3:an som Canon tjänade mer pengar på.
 
Jag tycker inte att en 10D med 6mp passar in i Canons hittils så vinnande strategi, att totalt knocka konkurrensen. Grejjen med 10D var ju först och främst priset. Den kameran var en riktig killer som satt gränsen för var mans och kvinnas dslr.
Att släppa en något förbättrad version för samma pris vore ett steg tillbaka.

Man köper inte 1d mark II främst för pixlarna, kameran är ju stöttålig, vattentålig samt en kulspruta, detta är kamerans signum. Den första versionen hade väl mindre pixlar än 10D men kostade ändå mer. Om man skall se till Canons tidigare utveckling så vore allt annat än en 10D med 8mp uteslutet. Alternativet är en 10D med 6mp under 10.000 då eventuellt med svart plastskal
samt en 3D för kanske 20.000, glöm inte att utevecklingen går frammåt.

Det är ju ingen hemlighet att Canon går rejält med vinst. Vi befinner oss nu i en stark utvecklingsfas en trappa upp till 1:1 i bränviddsförlängning. Vi kommer nå en gräns där märkestroheten blir mer betydande än antalet pixlar. Har Canon roffat åt sig majoriteten av användarna som köpt gluggar m.m. vid detta stadie så ligger de otroligt bra till.
 
froderberg skrev:
Men inte med 1,3x i alla fall.

Källorna talar dock om 6MP.

Det blir alltså en något uppmodifierad 10D, för dom som är i köptankar kan det ju inte vara fel att få en sådan istället.
Det skall nog mer till än så för att 10D ägarna skall byta upp sig.
 
Björn Jansson skrev:
Jag tycker inte att en 10D med 6mp passar in i Canons hittils så vinnande strategi, att totalt knocka konkurrensen. Grejjen med 10D var ju först och främst priset. Den kameran var en riktig killer som satt gränsen för var mans och kvinnas dslr.
Att släppa en något förbättrad version för samma pris vore ett steg tillbaka.

8MP är ju faktiskt sämre än 6MP på en given sensorstorlek. Canon behöver ju inte vara dumdristiga. En eloge till Canon om de satsar på bildkvalitet istället för pixelrace.

Jag tror Canon står sig bra i konkurrensen med en ny 10D som är så snabb att den blir riktigt bra till sport.

8MP på samma sensorstorlek skulle passa bättre (ur marknadföringssynpunkt) nästa år när Eos 3D redan tagit många kunder som är pixelkåta. Att släppa en ny 10D med 8mp skulle slå under benen för 3D och dessutom ge dumt brus (det problemet längre fram).

En Eos 3D blir nog den killer-kamera som många vill ha. För 20 000 så kostar den aningen mer eller lika mycket som många konkurrenter med 6MP och mindre sensor. (Pentax, Fuji, Nikon osv...)
 
Bengt-Arne skrev:
Det skall nog mer till än så för att 10D ägarna skall byta upp sig.

Tänk vad hemskt det skulle vara om man kände sig tvungen att uppgradera varje år.

Befintliga 10D kommer aldrig att bli en dålig kamera och många nyttjar säkert inte den till fullo.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.