Bengt-Arne
Aktiv medlem
Jag kör med min 300d och lägger pengarna på bra optik istället.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Björn Jansson skrev:
Alltså nu måste jag får göra det klart, inte baskemej kommer de släppa en 10D med en sunkig
brusig 8mp sensor från en kompaktdigital, de använder såklart samma CMOS som 1d mark II.
Men det kan säkert vara så att de släpper en 6 mp, men då får de skynda sig att få fram den där 3D till en bra peng annars kan Nikon slänga fram en värsting och vända på steken.
Men rykten är bara rykten, om man ser till de gränser 10d sprängde så borde ingen bli förvånad om en 8mp med 1.3 ligger uppe hos Cyberphoto för 19.000 om två månader. Då blir det återigen ett rejält liv i luckan här på fs och jag kommer förmodligen bli en extremt fattig man.
Bengt-Arne skrev:
froderberg skrev:
Låter klokt. vare sig jag eller två andra kollegor tvekar att använda 300D professionellt. Bildkvaliteten är ju bra liksom våra gluggar.
Men de som sitter och klämmer på sina kameror hela kvällarna får ju utslag av "dålig kvalitetskänsla". Men det syns ju inte på bilderna och är ju inte heller samma sak som kvalitet
Själv väntar på en Eos 1 mark II så att jag kan bli helt digital. Nu måste jag ha 1v HS lite då och då.
/M
Stämmer säkert, och jag tror inte att det är de befintliga 10D-ägarna man siktar på. De kunderna har man tjänat pengar på nyligen, och jag tror inte ens Canon räknar med att kunderna uppgraderar varje år. Jag tror snarare på att man satsar på avancerade amatörer och semiproffs som inte har tagit steget in i DSLR-världen än, och kanske i viss mån 300D-ägare som efter något år känner att de har "växt ur" den kameran och som vill ha något mer anvacerat. Kanske man t o m räknar med att kapa åt sig en del användare från andra kameramärken.Bengt-Arne skrev:
Det skall nog mer till än så för att 10D ägarna skall byta upp sig.
alcedo skrev:
Stämmer säkert, och jag tror inte att det är de befintliga 10D-ägarna man siktar på. De kunderna har man tjänat pengar på nyligen, och jag tror inte ens Canon räknar med att kunderna uppgraderar varje år. Jag tror snarare på att man satsar på avancerade amatörer och semiproffs som inte har tagit steget in i DSLR-världen än, och kanske i viss mån 300D-ägare som efter något år känner att de har "växt ur" den kameran och som vill ha något mer anvacerat. Kanske man t o m räknar med att kapa åt sig en del användare från andra kameramärken.
Bengt-Arne skrev:
Nåja! Nu har jag använt analog kamera och stått i mörkrum långt innan du blev påtänkt, men ok jag har gjort uppehåll från plåtandet en del år för att sedan hoppa på det igen. Faktum är att jag känner inte alls för att stå om nätterna och slabba på nytt igen. Jag ångrar inte en sekund att jag kör digitalt istället.
Eftersom du gick ut hårt med tummen ner, jag behöver inte vara sämre.
Det är inte det det är frågan om. Jag köpte min Canon EOS 10D i september, och det var min första digitala systemkamera. Det kommer också att vara min enda under överskådlig framtid. Jag har inga som helst planer på att byta.JimSlim skrev:
OK, det är väl ett stort tummen ner om man måste köpa ny digitalkamera varje kvartal, bara för att den inte håller måttet? Det är väl att kasta pengarna i sjön?
Bengt-Arne skrev:
Jim! Du skrev så här.
"Köp en systemkamera som ni laddar med film vettja så slipper ni tänka/oroa er på om era kameror håller om ett år eller två. Så får ni samtidigt tillbaka den äkta fotokänslan "
Visst hade det med saken att göra. Det var detta som du fick tummen ner på...för det stämmer inte alls. Vad jag kan komma ihåg är det första gången som jag använt detta verktyg. Eftersom jag är en positiv person har jag använt tummen upp betydligt oftare.
alcedo skrev:
Som jag skrev tidigare, en eventuell ny version av 10D är inte till för de fotografer som redan har 10D, utan snarare för de fotografer som inte har det.
- - -
Det är bara det att det är tekniskt möjligt att göra bättre kameror, och då gör man det.
Bengt-Arne skrev:
sagan skrev:
Vilka bra objektiv har du köpt då?
Bengt-Arne skrev:
Vågar man det, lämna ut kort nummer m.m.?
Bengt-Arne skrev:
I och för sig ett billigt objektiv men 50mm/1,8 II
Nästa objektiv kommer att bli ett likadant som ditt Canon 100-400mm IS. Ett något begagnat hade gått bra. Jag har även haft tankarna på att köpa hos B&H...Vågar man det, lämna ut kort nummer m.m.?