Annons

Ingen ny 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså nu måste jag får göra det klart, inte baskemej:) kommer de släppa en 10D med en sunkig
brusig 8mp sensor från en kompaktdigital, de använder såklart samma CMOS som 1d mark II.
Men det kan säkert vara så att de släpper en 6 mp, men då får de skynda sig att få fram den där 3D till en bra peng annars kan Nikon slänga fram en värsting och vända på steken.

Men rykten är bara rykten, om man ser till de gränser 10d sprängde så borde ingen bli förvånad om en 8mp med 1.3 ligger uppe hos Cyberphoto för 19.000 om två månader. Då blir det återigen ett rejält liv i luckan här på fs och jag kommer förmodligen bli en extremt fattig man.

Borde inte målet i slutändan vara att ha samma sensor i alla kameror för att sedan låta andra egenskaper avgöra kameravalet, som inom filmvärlden. Personligen är jag trött på den överdrivna fokusen på processorer och sensorer, men detta beror nog på att vi är i ett såpass tidigt stadium av den digitala utvecklingen, vi är fortfarande i behov av bättre grejjer.
 
Senast ändrad:
Björn Jansson skrev:
Alltså nu måste jag får göra det klart, inte baskemej:) kommer de släppa en 10D med en sunkig
brusig 8mp sensor från en kompaktdigital, de använder såklart samma CMOS som 1d mark II.
Men det kan säkert vara så att de släpper en 6 mp, men då får de skynda sig att få fram den där 3D till en bra peng annars kan Nikon slänga fram en värsting och vända på steken.

Som sagt, till hösten får du nog din 3D.
Canon har gjort klar att de långsiktigt satsar på sensorer i APS-storlek för konsumentkamemeror och på fullformat för proffskameror.
Jag gissar att nästa eller nästnästa efterträdare till 10D kommer att heta 30D och med en 3D i stallet är det tydligare att den är mer konsumentkamera än proffs.
Trots allt finns det fortfarande marknad för 6MP 1,6x med mer avancerade funktioner än 300D och lite högre pris.

Det finns också efterfrågan på kameror som är ännu bättre men inte lika dyra och tunga och tätade som 1D. Canons yrkessäljare Per Karlsson pratade sig varm om hur viktigt det är med lättare kameror för proffs nyligen. Lät precis som han pratade om 3D...

Men rykten är bara rykten, om man ser till de gränser 10d sprängde så borde ingen bli förvånad om en 8mp med 1.3 ligger uppe hos Cyberphoto för 19.000 om två månader. Då blir det återigen ett rejält liv i luckan här på fs och jag kommer förmodligen bli en extremt fattig man.

10D var allt annat än en revolution jämfört med D60. Men konkurransen krävde fram ett lägre pris. Men du har rätt att 20 000 eller däromkkring inte är omöjligt för en 3D.

Det lär nog komma en riktigt billig 3000D också för den som vill ha en billig spegelreflex utan finesser.
 
Bengt-Arne skrev:
Jag kör med min 300d och lägger pengarna på bra optik istället.

Låter klokt. vare sig jag eller två andra kollegor tvekar att använda 300D professionellt. Bildkvaliteten är ju bra liksom våra gluggar.

Men de som sitter och klämmer på sina kameror hela kvällarna får ju utslag av "dålig kvalitetskänsla". Men det syns ju inte på bilderna och är ju inte heller samma sak som kvalitet

Själv väntar på en Eos 1 mark II så att jag kan bli helt digital. Nu måste jag ha 1v HS lite då och då.

/M
 
froderberg skrev:
Låter klokt. vare sig jag eller två andra kollegor tvekar att använda 300D professionellt. Bildkvaliteten är ju bra liksom våra gluggar.

Men de som sitter och klämmer på sina kameror hela kvällarna får ju utslag av "dålig kvalitetskänsla". Men det syns ju inte på bilderna och är ju inte heller samma sak som kvalitet

Själv väntar på en Eos 1 mark II så att jag kan bli helt digital. Nu måste jag ha 1v HS lite då och då.

/M


Det är ju förståligt att du väljer Eos 1 mark II eftersom du kommer att använda den under tuffa förhållanden.
 
Bengt-Arne skrev:
Det skall nog mer till än så för att 10D ägarna skall byta upp sig.
Stämmer säkert, och jag tror inte att det är de befintliga 10D-ägarna man siktar på. De kunderna har man tjänat pengar på nyligen, och jag tror inte ens Canon räknar med att kunderna uppgraderar varje år. Jag tror snarare på att man satsar på avancerade amatörer och semiproffs som inte har tagit steget in i DSLR-världen än, och kanske i viss mån 300D-ägare som efter något år känner att de har "växt ur" den kameran och som vill ha något mer anvacerat. Kanske man t o m räknar med att kapa åt sig en del användare från andra kameramärken.
 
Hmm, låter jobbigt

Kom Inte 10d ut ganska nyligen?
Va jobbigt det låter att digital kameror håller så dålig kvalitet att man måste komma ut med förbättrade/ uppgraderade kameror varannan vecka typ, vore det då inte billigare att köpa en ordentlig systemkamera som håller resten av livet?

En fråga bara, eftersom det har sagts ofta här på fotosidan att det är så mkt billigare att fota digitalt.Hmm, e de verkligen det?

Köp en systemkamera som ni laddar med film vettja så slipper ni tänka/oroa er på om era kameror håller om ett år eller två. Så får ni samtidigt tillbaka den äkta fotokänslan ;)


OBS; detta var inget provokativt inlägg!
En liten frågeställning bara.

Fotohälsn, Jim
 
Nåja! Nu har jag använt analog kamera och stått i mörkrum långt innan du blev påtänkt, men ok jag har gjort uppehåll från plåtandet en del år för att sedan hoppa på det igen. Faktum är att jag känner inte alls för att stå om nätterna och slabba på nytt igen. Jag ångrar inte en sekund att jag kör digitalt istället.

Eftersom du gick ut hårt med tummen ner, jag behöver inte vara sämre.
 
alcedo skrev:
Stämmer säkert, och jag tror inte att det är de befintliga 10D-ägarna man siktar på. De kunderna har man tjänat pengar på nyligen, och jag tror inte ens Canon räknar med att kunderna uppgraderar varje år. Jag tror snarare på att man satsar på avancerade amatörer och semiproffs som inte har tagit steget in i DSLR-världen än, och kanske i viss mån 300D-ägare som efter något år känner att de har "växt ur" den kameran och som vill ha något mer anvacerat. Kanske man t o m räknar med att kapa åt sig en del användare från andra kameramärken.

Absolut är det så! Canon gör allt för att hitta nya kundkategorier. Dom ligger definitivt inte på latsida här, det kan dom inte göra heller. Det gäller för dom att ligga steget före konkurenterna hela tiden.
 
Bengt-Arne skrev:
Nåja! Nu har jag använt analog kamera och stått i mörkrum långt innan du blev påtänkt, men ok jag har gjort uppehåll från plåtandet en del år för att sedan hoppa på det igen. Faktum är att jag känner inte alls för att stå om nätterna och slabba på nytt igen. Jag ångrar inte en sekund att jag kör digitalt istället.

Eftersom du gick ut hårt med tummen ner, jag behöver inte vara sämre.


Bengt-Arne nu tog du detta personligt tror jag.
Gick jag hårt ut med tummen ner?
OK, det är väl ett stort tummen ner om man måste köpa ny digitalkamera varje kvartal, bara för att den inte håller måttet? Det är väl att kasta pengarna i sjön?

Och det där med att du har använt analog kamera och stått i mörkrum långt "INNAN JAG VAR PÅTÄNKT" Vad har det med saken o göra? Spydigt tycker jag. Men d lungt,... jag vet att detta ämne är känsligt.


/ Jim
 
JimSlim skrev:
OK, det är väl ett stort tummen ner om man måste köpa ny digitalkamera varje kvartal, bara för att den inte håller måttet? Det är väl att kasta pengarna i sjön?
Det är inte det det är frågan om. Jag köpte min Canon EOS 10D i september, och det var min första digitala systemkamera. Det kommer också att vara min enda under överskådlig framtid. Jag har inga som helst planer på att byta.

Däremot är det så att den tekniska utvecklingen går snabbt framåt inom det digitala, snabbare än inom den analoga världen. Alltså skulle Canon inte överleva på längre sikt om de lutade sig tillbaks och tänkte att "Nej, nu är faktiskt kamerorna bra nog. Låt oss tänka på de stackare som precis köpt en dyr kamera. Så vi låter bli att utveckla kamerorna ett par år." Snacka om företagsekonomiskt självmord ;o)

Som jag skrev tidigare, en eventuell ny version av 10D är inte till för de fotografer som redan har 10D, utan snarare för de fotografer som inte har det. Det är alltså inte fråga om att EOS 10D (eller EOS 300D, eller Nikon D100 eller...) plötsligt är dålig och utdaterad. Det är bara det att det är tekniskt möjligt att göra bättre kameror, och då gör man det.

Jag kan inte minnas att jag skrev på ett papper när jag köpte min 10D, där jag förband mig att genast uppgradera, så fort en uppgradering finns tillgänglig ;o)
 
Jim! Du skrev så här.

"Köp en systemkamera som ni laddar med film vettja så slipper ni tänka/oroa er på om era kameror håller om ett år eller två. Så får ni samtidigt tillbaka den äkta fotokänslan ;)"

Visst hade det med saken att göra. Det var detta som du fick tummen ner på...för det stämmer inte alls. Vad jag kan komma ihåg är det första gången som jag använt detta verktyg. Eftersom jag är en positiv person har jag använt tummen upp betydligt oftare.
 
Bengt-Arne skrev:
Jim! Du skrev så här.

"Köp en systemkamera som ni laddar med film vettja så slipper ni tänka/oroa er på om era kameror håller om ett år eller två. Så får ni samtidigt tillbaka den äkta fotokänslan ;)"

Visst hade det med saken att göra. Det var detta som du fick tummen ner på...för det stämmer inte alls. Vad jag kan komma ihåg är det första gången som jag använt detta verktyg. Eftersom jag är en positiv person har jag använt tummen upp betydligt oftare.


Lägg märke till smiliesen också (efter ordet fotokänslan), lite lättsam ton finns med där tycker du inte det?
Jag är också positiv, och det betyder att jag kan ge tummen ner på saker som är mindre bra och det är just att:

Kommer det ut en digitalsystemkamera idag, som kommer det en förbättrad modell redan om ett par månader, det är väl inte bra? D gav jag tummen ner för.
/ JIm
 
Nu skiter vi i att gnabbas!

Visst det kommer ut nya modeller hela tiden. All teknologi är ju så idag, datorer, DVD m.m. När man släpper en ny produkt finns det redan en ny på planeringsbordet.
 
alcedo skrev:
Som jag skrev tidigare, en eventuell ny version av 10D är inte till för de fotografer som redan har 10D, utan snarare för de fotografer som inte har det.

- - -

Det är bara det att det är tekniskt möjligt att göra bättre kameror, och då gör man det.

Precis, varför riskera att någon annan tillverkare har bättre produkter än en själv?

En och annan D60-ägare kanske överväger byte då skillnaderna till efterträdaren till 10D blir rätt betydande. Jag hoppas i alla fall att min tidning kan tänka sig att byta ut D60:n...
 
sagan skrev:
Vilka bra objektiv har du köpt då?

I och för sig ett billigt objektiv men 50mm/1,8 II
Nästa objektiv kommer att bli ett likadant som ditt Canon 100-400mm IS. Ett något begagnat hade gått bra. Jag har även haft tankarna på att köpa hos B&H...Vågar man det, lämna ut kort nummer m.m.?
 
Bengt-Arne skrev:
Vågar man det, lämna ut kort nummer m.m.?

B&H är absolut pålitliga. Vill du vara helt säker ringer du dit och uppger numret per telefon.

De kan riskera tull och moms om du handlar från USA. Det finns en kille som annonserar i FOTO som regelbundet åker till USA. Han tar med grejorna som reseutrustning och då blir det ingen tull eller moms. Han är pålitlig. Jag handlade mitt 28-70/2,8 av honom.

Kolla även tyska internetbutiker som Technikdirekt. Det är mycket enklare eftersom det är inom EU.
 
Bengt-Arne skrev:
I och för sig ett billigt objektiv men 50mm/1,8 II
Nästa objektiv kommer att bli ett likadant som ditt Canon 100-400mm IS. Ett något begagnat hade gått bra. Jag har även haft tankarna på att köpa hos B&H...Vågar man det, lämna ut kort nummer m.m.?

Jag har handlat på B&H en gång..fungera fint..men grejerna "fastnade" i tullen så det blev inte vidare billigt.

Annars rekommenderar jag att köpa begagnat, man kan göra riktiga fynd..inte minst på 100-400:an.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.