Annons

Ingen ny 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

mbn

Aktiv medlem
Enligt Scandinavian Photo är det inte aktuellt med någon uppdatering eller ersättare till 10D på gång. En del har ju spekulerat i en uppdatering till sommaren. Eftersom det då blivit aktuellt för mig att beställa nuvarande modell kom chocken att den är restnoterad och en lång kö av beställare. Det gör att jag skulle få den i sommar någon gång! Någon som vet om en leverantör med någon på lager?
 
Expert

Jag gick in till min lokala Expertbutik. De ringde Canon Sverige som sa att nästa leverans kommer i april. Men han kunde fixa fram en som stod på hyllan hos en annan affär i Expert-kedjan. Beställde på måndagen, fick kameran på lördagen (21/2).
(Jag hoppas verkligen inte att det är en ny 10D-version som kommer i april!)
 
det här är faktiskt väldigt intressant. är det några fler som har hört något om hur snacket går? jag funtar och på att köpa en 10D ganska omgående, och det vore ju tråkigt att slå till på en modell som är utgående.
 
Snackade med Cyberphoto igår, där jag beställt min. De trodde att en eventuell ersättare möjligtvis kommer tidigast i September.
Tydligen så hade de en toklång kö på 10D med.
Jag var nummer 4...
haha
Hmm undrar om man hinner få den till april kanske..
 
åhå. då kan man vänta sig eos 10d mark II till fotokina kanske. ingen annan som hört något om 10d-läget?
 
Senast ändrad:
Det finns inga fotobutiker i Sverige som vet något om en efterträdare till Canon 10D och Canon håller givetvis tyst. Canon vill ju sälja de kameror de har just nu. Givetvis kommer det en efterträdare så småingom.

Rykten från flera håll talar om en efterträdare i maj/juni (sen när den väl kommer ut är en annan sak). Prestandan är:

6MP
5 bilder per sekund.
20 bilders buffert
1,6x
E-TTL 2
Nya processorn

En uppdatering helt enkelt och definitivt inte en 3D, men en sån kan vara aktuell i höst/vinter med sensorn från Eos 1d mk II men givetvis med långsammare prestanda och lite enklare hus.
 
"Processor:
Den nya DIGIC II centralprocessorn i kameran är speciellt utvecklad för att klara av den enorma datamängd som skall processas på minimal tid. Den snabba processorn möjliggör också en starttid på enormt korta 0,5sek. Den interna bildbehandlingen har fått uppdaterade algoritmer för vitbalansen, auto exponeringen, och övriga parametrar."

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/1dmk2.php
 
Ursäkta mitt ovårdade språk. Jag skiter fullkomligt i den nya processorn, jag vill ha 1.3 brännviddsförlängning samt 8 mp och därmed basta. Skall Canon köra över konkurrenterna ännu en gång är det detta som krävs, och jag är verkligen inte förvånad om fallet är sådant. Nya processorer får
kodknackarna på dataforum att gå i taket inte kamerafolk. Jag gissar att 10D är minst lika snabb i uppstart som min d30. Det jag saknar är mer megapixlar samt mindre brännviddsförlängning och detta är ingen som bara kännetecknar mig. Visst är snabbare uppstart och mer bilder i buffert uppskattat men bränviddsförlängningen är nog det viktigaste. Varför skulle Canon spara på krutet? Även om 10d II får samma CMOS som 1d mark II så skiljer sig ju kamerorna markant åt ändå. Canon tjänar på en större produktion av denna CMOS. Jag är övertygad om att de har de ekonomiska möjligheterna för en 10d med 8mp under 20.000, det är dags snart och skall man se tillbaks på historien inom dslr världen så lutar det starkt åt att Canon kommer vara först ut med en sådan modell.
 
Senast ändrad:
ZoMbiE skrev:
Hmm undrar om det är värt de 5-7 tusen jag misstänker att det kommer att skilja i pris mellan "gamla" 10D o nya...

Ang: eventuell uppdatering av Canon Eos 10 D.
En filosofi....
Varför ska man vara orolig för hur mycket det kommer att kosta att ha det senaste ?

Om penningpungen är stinn, så är det inga problem att hänga med ! men alla som P.G.A yttre "tryck" måste köpa sista utgåvan kan det vara problematiskt att skrapa ihop pengar för att vara med i gänget som har det senaste.

Questions?

- blir bilderna bättre.
- fotograferar jag mer
- är det roligare att fotografera.

Om svaret är ett entydligt JA,
då är ett byte motiverat.
Så tyckte jag
när jag slanta upp X kronor, men det var gjorde ont i bakfickan.
Annars klarar man sig säkert med det gamla,
om än det verkar svårt.....
Jag ska inte lära andra, för jag har en
Canon 10 D men ..
Man måste så här i efterhand få undra.
 
Jaa du Thomas, anledningen till att jag spekulerade i det är att jag precis beställt en 10D med en massa tillbehör.
-Kan ju alltid vara värt att fundera över om det är värt att vänta.
 
ZoMbiE skrev:
Jaa du Thomas, anledningen till att jag spekulerade i det är att jag precis beställt en 10D med en massa tillbehör.
-Kan ju alltid vara värt att fundera över om det är värt att vänta.
Det kommer alltid en ny modell "bakom nästa hörn"...som är lite bättre...
 
10D har varit bortplockad från Canons hemsida....Jag tolkade det som ett tecken på en ny modell på gång. Där hade jag fel, dom har lagt upp 10D igen på sin svenska hemsida.
 
ZoMbiE skrev:
Snackade med Cyberphoto igår, där jag beställt min. De trodde att en eventuell ersättare möjligtvis kommer tidigast i September.
Tydligen så hade de en toklång kö på 10D med.
Jag var nummer 4...
haha
Hmm undrar om man hinner få den till april kanske..
då kan jag glädja dig med att du numera är #3 eftersom jag fick tag på en i staden jag bor i så jag stryker mig från deras lista där jag var #2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.