Annons

Ingen idé att vänta på att A700 faller mer i pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du vet ju att det är svårt att sia, särskilt om framtiden... :)

Så därför börjar jag med inköps/uppgraderingscykeln mera generellt:
Tjänar man bra, så köper man ny kamera varje gång det kommer ut en ny modell inom det segment man väljer att lägga sig. End of problem!

För de flesta skulle jag dock vilja säga att en rimlig uppgraderingstakt kan vara VARANNAN gång som det kommer en ny modell. Det bör vara ganska lagom, ifall det inte sker något speciellt teknikgenombrott.

För de av oss som inte riktigt har kulor ens till detta, så får vi nöja oss med att sikta på en uppgradering vid var tredje kamerageneration. Och i mitt eget fall - då inte ens en ny utan en begagnad...


Nåväl, var någonstans i kamerans produktionscykel ska man lägga sig? När det gäller den första gruppen ovan, så har de inga problem med detta. För oss andra brukar det väl vara ungefär såhär:
Har man kommit en bit in i kamerans produktcykel, så börjar man tänka - Skulle i och för sig vilja byta upp mig, men nu är det nog bara kanske ett halvår kvar tills det kommer en ny modell där. Man väntar. Den nya modellen kommer. Ooopps! Den var rätt många tusenlappar dyrare än vad den gamla modellen ligger på just nu. Men den nya kommer ju också att sjunka så småningom. Då väntar jag på det. Och 6-9 månader senare har den sjunkit några tusen. Men, men nu börjar det ryktas om att nästa uppgradering kanske snart är på gång. Då väntar jag på den istället! Eller inte? Jag blir snart tokig! :)

Den inneboende logiken i hur de flesta av oss tänker, gör att vi alltid tvekar att uppgradera - det kommer ju alltid något bättre senare. Vilket ju vanligen är sant (förutom att globaliseringens allt hårdare konkurrens gör att de olika tillverkarna måste pressa sina kostnader alltmer - och den välkända gammaldags kvaliteten riskerar att sjunka i vissa avseenden.


När det gäller specifikt Sony A700 så kan du säkerligen utgå från att det kommer en uppgradering - nån gång... Just nu ligger den gynnsamt till i pris/produktcykeln. Priset är bra med tanke på vad man får - A700 är en mycket bra kamera, och den är enligt min mening klart underskattad.

Vad kan Sony tänkas pilla in i A710 då (eller vad den nu kommer att kallas)? Eftersom Sony tillverkar bildsensorerna till Nikon D90 så kan det nog vara sannolikt att videofilmsmöjlighet kan komma. Något jag för egen del anser vara helt oväsentligt - ifall den har samma begränsningar som i D90 (eller Canon 5D Mark II) - t.ex. att autofokusen inte fungerar under filmning. Även den enklaste videokameran klarar av rörliga motiv mycket bättre än dessa implementationer.

Kommer LiveView? Ja, det är väl 10.000 kronors-frågan... Sony har ju hittills hårdnackat vägrat att sätta in LV-lösningar av den typ som övriga tillverkare har gjort. Dessa är ÄNNU INTE tillräckligt bra för att användas i semi-prokameror och uppåt, säger Sony, de kan i stort sett användas enbart vid stativtagningar - för att få noggrannare fokus. Sony har ju som bekant gått en annan väg där - de har satt in 5 sensorer i centrum, samt har ett AF-closed loop-system (dvs AF-systemet kollar att det verkligen har kommit rätt, vilket inte CaNikons system gör - de prioriterar istället snabbhet).

Sonys variant av LV (som sitter i A300 och A350) har fördelen av att vara fullt användbar vid normal fotografering, och även vid rörliga motiv, men har nackdelen att den optiska sökaren blir lite mindre och ljussvagare. Det verkar inte som att Sony är nöjd med att göra den kompromissen i sina semiprokameror och uppåt. Hade de varit detta så skulle de säkert ha satt in LV i sin A900. Istället stod de emot frestelsen att få högre poäng bland alla "testare" (som ger en massa poäng bara det finns något som tillverkaren kallar för LiveView - hur uselt implementerad denna funktion än är), och jobbade fram den mest fantastiska optiska sökare som världen hittills har sett. Sony hoppas förstås att det skall finnas tillräckligt med FOTOGRAFER i världen för att A900 ska göra bra ifrån sig försäljningsmässigt, och att inte alla ska värdera fripperier som halvtaskig videofilmsmöjlighet och ännu sämre LV-implementationer. Går det dåligt försäljningsmässigt, så lär A900 vara den sista "kameran för fotografer" som någon kommer att ta fram. Sedan kommer det istället att bli Electronic ViewFinders, spegellösa hus, inga mekaniska slutare, video etc. för hela slanten.

Om man först tar en titt i sökaren till någon erkänt bra kamera, som t.ex. Nikon D700 eller Canon EOS 1Ds Mark III, och därefter kikar i en A900, så tappar man hakan! Sedan tittar man i D700 igen, och då blir det "rena natta", som en kompis sa. Ljussvag, gulstick, låg kontrast, ingen briljans. Efter det kommer man aldrig att vara nöjd med någon annan optisk sökare än en sådan som A900 har...

Sedan finns förstås hela tiden möjligheten att Sony kan komma med någon teknologisk nyhet - de är ju trots allt ett av världens mest innovativa företag. I förrgår presenterade de ju två nya videofilmkameror med back-illuminated sensors, men det är mindre troligt att dessa skulle vara aktuella för DSLR-kameror f.n., eftersom den tekniken gör mest nytta vid högre pixeltäthet (som videokamerorna har).
Hejsan. Tackar för ett utförligt rekordeligt svarobrev. intresant detta med LV. Faktum är att jag tänkt på varje gång jag läst tester och vad dom säger om LV. När det dök upp i början, tror olympus var först (inte säker där) så var det lite jummet mottagande, sedan kom Canon med LV och kära nån vicken grej. (säkert, jag uppfattade det så inget baktalande faktiskt om märket.) Men med tidens gång är testarna mer och mer avaktande i sina omdömmen om LV. Lätt att kolla för dom flesta. Sony har rätt i det är fallet. LV:n har för stora begrängsningar som den ser ut idag i semipro segmentet.En trevlig notering. Foto skriver om A700, Sony tangerar proffsnivå Nr 7-8 -08. Vänliga.H. Bengt.
 
Hejsan. Tackar för ett utförligt rekordeligt svarobrev. intressant ...
Väl bekomme!

Uppgraderingsångest är väl något som många av oss känner av, särskilt om vi ägnar oss att läsa allt om vad som skrivs i alla dessa foto-forum och tidskrifter...

Bästa motmedlet är förmodligen att säga till sig själv att den kamera jag nu har är exakt lika bra idag, efter att dess efterföljare har presenterats, som den var igår, innan jag visste någonting om den nya modellen...

Plus att vi inser att vi som är aktiva här i alla dessa forum har en klar tendens att SYNNERLIGEN STARKT hjärntvätta varandra till att övervärdera hur mycket bättre bilder vi kommer att ta, så fort vi har uppgraderat till den allra senaste SuperMegaGoldMaxiTurboPlus-modellen... :)
 
Fortsättning.

Mens jag ändå är på gång. Fotos test av dom 5-semiprov är den bästa jag läst. om läsarna bara inte hoppar direkt till sin egen favoritkamera. Utan läser lungt och sakta från första början, så växer faktiskt testen fram i hela sin brilljans, och överraskar varje gång man läser om. Alla kamerorna får ju mycket fina omdömmen. Man gör nya upptäckter varje gång på lite gott och ont. en iaktagelse jag gjorde vid Fotos brustest ett skåneliknande hus med buskar ock träd bilder tagna vid 3200 iso. Om Sonyn, i det är bildexemplet är doch inte färgbruset så märkbart som det kan var med andra motiv,brusredusering normal. Detta är mycket små bilder i tidningen. Samtliga bilder tagna i jpeg (vad det nu är värt). Den är bilden på skånehuset (liknar) verkar för mig vara en nog så tuff uppgift att se bra ut på höga iso. Buskar och träd mörka ytor, gul åker,disig himmel. och Son:n reder sig bra. Höll på att glömma en mycket viktig sak som faktiskt Gunnar nämde. Kamerorna har samtliga testats separat tidigare. Och fick alltså vara med en gång till under en intensiv vecka. dom vart alltså mer och mer vana vid dom olika kamerorna. Dom sade också att dom upptäkte mera vid den andra omgången. Viktig upptäkt av Gunnar för framtida tester.MVH./ Bengt
 
Senast ändrad:
Hej är det någon som har koll på garantier etc fungerar om man köper en kamera från tex. warehousexpress?

Sony har väl 2år på svensk sålda produkter?

Och tror nu det går bra att skicka in den för garanturep. i Sverige eller måste den returneras till UK?
 
Det är 1 år i Sverige också enligt Sonys site...


http://www.sony.se/article/id/1082027537606


Och skicka till Eu land går lika enkelt som skicka till Sthlm.. Så tror själva grejen vart kameran skall lämnas in är så stort problem om något händer...

Så kan du läsa vad Cyberphoto skriver om konsumentverkets regler..Och vad du får ut av detta kan ytterligare få en att fundera.. 3 år eller ett år.. hmm hehe.. Men det är väl 3 år på konstruktionsfel som jag tyder saken... Men hur man skall bedömma vad som är konstruktionsfel och vad som inte är det är nog ibland en knivigare fråga det... I alla fall för dom första som finner på ett fel som senare blir ett konstruktionsfel.. Tur A700 har fotat ett tag så dom flesta brister skulle visat sig...Så slipper man bli först att finna dom om dom hade funnits..

http://www.cyberphoto.se/faq/leveransvillkor.php


Jag trodde också Svenska garantier gällde i två¨år alltid. Men det är tydligen säljarna/butiker/handlare som kan ge längre garantier sa nån jag frågade i en butik..
 
lite OT, men åtminstone i Sverige så förhåller sig garantireglerna så att under det första året har leverantören bevisbördan om det inte är ett fel, medens år två men framförallt år tre är det du som skall bevisa att det är fabrikationsfel. Är inte Jurist men frugan brukar föreleläsa ofta, man är lite glömsk ibland :)

/Peter
 
Har nu beställt a700 hus från WHE, blev 7600:- inkl frakt, ett helt okej pris tycker jag, med andra ord: hade fått spara några månader till om jag skulle ha köpt den i Sverige
 
Verkar som om det är svårt med leveranserna an A700 just, endast kamerahus är svårt att få tag i.

Undra varför?


Jag var över i London för några veckor sedan och köpte mig en a700, jag var ute efter ett kit med v-grepp, blixt och 16-105 objektv.

Det blev i alla fall ett hus (hade ringt och fått ett lagt åt sidan).

Grabbarna på CameraWorld (där jag handlade) sa att det var väldigt svårt att få fram grejer från Sony,och att det hängde ihop med det ekonomiska läget världen över.

Tack var det låga pundet så fick jag min a700 för straxt under 6500:-. Tips till den som går i köptankar är att Sony UK troligtvis kommer att släppa en 100£ cashback på just a700 någon gång under våren (typ April), CW la upp den infon av misstag på sin hemsida under en dag straxt innan jag skulle över och köpa min kamera, slutdatum för erbjudandet var sista maj 2009. Som sagt kan vara värt att hålla ögonen på.

/ Christer.
 
Jag snackade med lite butiksfolk igår och den 11/2 så kommer nästa batch A700 till Sverige (ev europa).

Udda att Sony har så dålig logistik.
 
Har ev kommit över en begagnad a700 där säljaren i sin tur köpt den beg. Låter lite halvmysko men endå.
Han skulle köpa a900 och behålla en av de två a700 som backup, och behöver stålar att köpa a900:an.

Till min fråga, vad anser ni vara rimligt pris, med tanke på att från England kan man få den hemskickad för ca 7.100:- och då ny och garantier?

Några andra grejer man skall kontroller på en begad kamerahus, ja förutom att den kan skjuta ;)?

Mvh Peter
 
Jag skulle testa SSS så den inte är defekt.
Kolla fästet för objektiven med, samt luckor (om det finns damm/grus) hur dom sitter fast.

Kolla även om du får med orginal batteriet.
 
År den Svenskinköpt med Svensk manual.. Samt med ganska lång tids garanti kvar?? Sådant avgör ju en del tycker jag....





Edit
Hch hur kollar man att SSS fungerar ?
 
Ok, men vad är rimligt pris, förutsatt att allt ser bra ut, skicket etc, baserat på dessa varianter:

1. Svenskåld, inkl manualer etc på detta språk
2. ovan + garantitid (1 års garantiet)
3. Utlänskt såld, ingen garanti (1 år)

Egentligen skulle jag baserat på alt 3 säga , 5500:-, för lågt eller lagom? Alt 2 för 6500 max kanske??


SSS testat väl på hyfad lång tid och med resp utan SSS påslaget och se resultatet på bilden??

EDIT: Kan man kolla antal exponeringar, har för mig att man inte kan det om räknaren är nollstäld.
 
Du får rätt mycke kamera per krona med 6500 om där finns garantier också samt svensk manual..(kitoptik) . Så det ser väl rätt ok ut ett sådant pris...

Och exponeringar kan rimligen inte vara så många om kameran ser hyfsat oanvänd ut och inte är så gamal..?

Dom skall väl hålla en massa års rätt tungt användande..


men kan du se sista bilden tagen med kameran så ser du ju datum samt exponering den gjorde innan sista uppdatering i firmwere... Sedan bara räkna lite på antalet det kan bli..Så torde du ha hyfsad koll hur många dom är..



Och rätt korkat av mig fråga hur man testar SSS så den lirar.. Jag har ju själv gjort det via bara ta foto med samt utan... Hehe.. Det första man blir dum i är tydligen huvet.. :).
 
jag har efter mycket om och men bestämt mig för att köpa en A700. Men nu finns det ju inga att få tag på. Har inte hittat någon butik som har bara huset att sälja. Tänkte beställa från Warehouseexpress eftersom det är väldigt mycket billigare där men dom visste inte när dom skulle få in fler, hade inget svar från SONY. Är det så att det är en ny modell på väg eller finns det inga som vill köpa Sony eller varför finns det inte. Tycker att det är lite skumt. För övrigt är det likadant i sverige, om man kolla på prisjakt så finns det 2 butiker som har bara hus.
alternativet är att köpa med ett CZ 16-105 (blir 10500SEK inkl frakt) men dom paketen var slut nu oxå verkade det som.
 
Det har varit ett bra sug på dem under ett antal månader. Skulle själv köpa men blev snuvad, fick tag i en beggad från US till bra pris, så det löste sig iallafall. När jag köpte så kollade jag även hur tillgången var på WE, och de hade då grön status (slutet januari). Sony har kvar i sin shop till ett helt annat pris... man kan alltid spekulera i huruvida det kommer en ny eller inte. Den som lever får se som det heter.
 
Inte för att vara så mycke besserwisser.. men...Du menar nog Sony 16-105.. :)

Ett sådant paket kan du ju köpa och sedan sälja optiken om du vill .. Så hamnar du rätt "lika" som bara köpa huset.. Men 16-105 är ju även en hyfsad alroundoptik.. Så du kanske gillar den .... Och kan behålla den..

Däremot finns det flera flera som har A700 med kitoptiken på lager enligt prisjakt . bara att dom säljs inte så billigt . Utan blir lite dyrare än ifrån England..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=227857
 
Sååå, nu var det äntligen beställt. Dom hade fått in den på warehouseexpress idag så nu fick det bli en beställning. Kostar precis över 7000 med frakt så det är ju ganska överkommligt tycker jag. Blev visst en lite kompakt till frun av bara farten.

Dock blev det bara huset, har ju ett Tamron 17-50 2,8 som jag är väldigt nöjd med så jag skippar krånglet med att sälja objektivet osv även om jag kankse kunde ha tjänat nån krona eller två på det. Nu väntar man ju bara på att det ska dyka upp... va tråkigt det är att vänta...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.