Du vet ju att det är svårt att sia, särskilt om framtiden...
Så därför börjar jag med inköps/uppgraderingscykeln mera generellt:
Tjänar man bra, så köper man ny kamera varje gång det kommer ut en ny modell inom det segment man väljer att lägga sig. End of problem!
För de flesta skulle jag dock vilja säga att en rimlig uppgraderingstakt kan vara VARANNAN gång som det kommer en ny modell. Det bör vara ganska lagom, ifall det inte sker något speciellt teknikgenombrott.
För de av oss som inte riktigt har kulor ens till detta, så får vi nöja oss med att sikta på en uppgradering vid var tredje kamerageneration. Och i mitt eget fall - då inte ens en ny utan en begagnad...
Nåväl, var någonstans i kamerans produktionscykel ska man lägga sig? När det gäller den första gruppen ovan, så har de inga problem med detta. För oss andra brukar det väl vara ungefär såhär:
Har man kommit en bit in i kamerans produktcykel, så börjar man tänka - Skulle i och för sig vilja byta upp mig, men nu är det nog bara kanske ett halvår kvar tills det kommer en ny modell där. Man väntar. Den nya modellen kommer. Ooopps! Den var rätt många tusenlappar dyrare än vad den gamla modellen ligger på just nu. Men den nya kommer ju också att sjunka så småningom. Då väntar jag på det. Och 6-9 månader senare har den sjunkit några tusen. Men, men nu börjar det ryktas om att nästa uppgradering kanske snart är på gång. Då väntar jag på den istället! Eller inte? Jag blir snart tokig!
Den inneboende logiken i hur de flesta av oss tänker, gör att vi alltid tvekar att uppgradera - det kommer ju alltid något bättre senare. Vilket ju vanligen är sant (förutom att globaliseringens allt hårdare konkurrens gör att de olika tillverkarna måste pressa sina kostnader alltmer - och den välkända gammaldags kvaliteten riskerar att sjunka i vissa avseenden.
När det gäller specifikt Sony A700 så kan du säkerligen utgå från att det kommer en uppgradering - nån gång... Just nu ligger den gynnsamt till i pris/produktcykeln. Priset är bra med tanke på vad man får - A700 är en mycket bra kamera, och den är enligt min mening klart underskattad.
Vad kan Sony tänkas pilla in i A710 då (eller vad den nu kommer att kallas)? Eftersom Sony tillverkar bildsensorerna till Nikon D90 så kan det nog vara sannolikt att videofilmsmöjlighet kan komma. Något jag för egen del anser vara helt oväsentligt - ifall den har samma begränsningar som i D90 (eller Canon 5D Mark II) - t.ex. att autofokusen inte fungerar under filmning. Även den enklaste videokameran klarar av rörliga motiv mycket bättre än dessa implementationer.
Kommer LiveView? Ja, det är väl 10.000 kronors-frågan... Sony har ju hittills hårdnackat vägrat att sätta in LV-lösningar av den typ som övriga tillverkare har gjort. Dessa är ÄNNU INTE tillräckligt bra för att användas i semi-prokameror och uppåt, säger Sony, de kan i stort sett användas enbart vid stativtagningar - för att få noggrannare fokus. Sony har ju som bekant gått en annan väg där - de har satt in 5 sensorer i centrum, samt har ett AF-closed loop-system (dvs AF-systemet kollar att det verkligen har kommit rätt, vilket inte CaNikons system gör - de prioriterar istället snabbhet).
Sonys variant av LV (som sitter i A300 och A350) har fördelen av att vara fullt användbar vid normal fotografering, och även vid rörliga motiv, men har nackdelen att den optiska sökaren blir lite mindre och ljussvagare. Det verkar inte som att Sony är nöjd med att göra den kompromissen i sina semiprokameror och uppåt. Hade de varit detta så skulle de säkert ha satt in LV i sin A900. Istället stod de emot frestelsen att få högre poäng bland alla "testare" (som ger en massa poäng bara det finns något som tillverkaren kallar för LiveView - hur uselt implementerad denna funktion än är), och jobbade fram den mest fantastiska optiska sökare som världen hittills har sett. Sony hoppas förstås att det skall finnas tillräckligt med FOTOGRAFER i världen för att A900 ska göra bra ifrån sig försäljningsmässigt, och att inte alla ska värdera fripperier som halvtaskig videofilmsmöjlighet och ännu sämre LV-implementationer. Går det dåligt försäljningsmässigt, så lär A900 vara den sista "kameran för fotografer" som någon kommer att ta fram. Sedan kommer det istället att bli Electronic ViewFinders, spegellösa hus, inga mekaniska slutare, video etc. för hela slanten.
Om man först tar en titt i sökaren till någon erkänt bra kamera, som t.ex. Nikon D700 eller Canon EOS 1Ds Mark III, och därefter kikar i en A900, så tappar man hakan! Sedan tittar man i D700 igen, och då blir det "rena natta", som en kompis sa. Ljussvag, gulstick, låg kontrast, ingen briljans. Efter det kommer man aldrig att vara nöjd med någon annan optisk sökare än en sådan som A900 har...
Sedan finns förstås hela tiden möjligheten att Sony kan komma med någon teknologisk nyhet - de är ju trots allt ett av världens mest innovativa företag. I förrgår presenterade de ju två nya videofilmkameror med back-illuminated sensors, men det är mindre troligt att dessa skulle vara aktuella för DSLR-kameror f.n., eftersom den tekniken gör mest nytta vid högre pixeltäthet (som videokamerorna har).