Annons

Ingen idé att vänta på att A700 faller mer i pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Givetvis kommer jag överväga handla denna gång utomlands .. Cyberphoto som jag köpt dom senaste kamrorna samt optik o blixt ifrån är dyra trotts dom faktiskt sänkt priserna nu till slut på A700 ..

Och tusenlappar är inte direkt lockande att bränna iväg i onödan inte då man är fattig..

Och i topicen här fanns väl redan några handlare som tips om jag inte minns fel...

Men man va ju lite nyfiken på hur mediamarkt osv har sina priser.. Det är skam dom inte har priser på nätet.. Vi som inte bor nära får ju sitta och fråga andra på forum om priser så man vet om det är vits att gasa iväg en 30 milaresa eller inte..... Sorgligt

men spännande skall det bli att se om man gjort bort sig med byta ut A300án ...
 
anledningen till att MM inte har sina priser på hemsidan är ju att varje butik är som ett eget lite företag, dom sköter alla inköp själva och kan då såklart förhandla fram egna "dealar" och priser vilket gör att bara för att det kostar en summa i en butik så kostar den samma i en annan. Dock är ju marginalerna så extremt små på elektronik numer att det inte skilljer så mycket ändå, men men.

Jag har kollat väldigt mycket efter A700 sista tiden och det absolut billigaste jag hittat är www.warehouseexpress.com Där kostar den 582£ vilket blir ca 6500 (kursen i tisdags var 11,15!!!) Det är ju från England så det tillkommer ju ingen moms elelr tull och det är med svenska menyer. Dock tillkommer det ju lite frakt men vad jag förstått så handlar det om ca 100 SKR och det är ju inte så farligt i sammanhanget. Är själv väldigt sugen på att beställa denna men jag har inte riktigt råd ännu. Men nån dag...
 
Givetvis kommer jag överväga handla denna gång utomlands .. Cyberphoto som jag köpt dom senaste kamrorna samt optik o blixt ifrån är dyra trotts dom faktiskt sänkt priserna nu till slut på A700 ..

Och tusenlappar är inte direkt lockande att bränna iväg i onödan inte då man är fattig..

Och i topicen här fanns väl redan några handlare som tips om jag inte minns fel...

Men man va ju lite nyfiken på hur mediamarkt osv har sina priser.. Det är skam dom inte har priser på nätet.. Vi som inte bor nära får ju sitta och fråga andra på forum om priser så man vet om det är vits att gasa iväg en 30 milaresa eller inte..... Sorgligt

men spännande skall det bli att se om man gjort bort sig med byta ut A300án ...

Bildkvalitet standard rakt av tror jag inte skiljer så mycket.( tänker då på tester i tidningar, nätet, uttalande på trådarna här). men möjligheterna vid svårare fototillfällen vill jag nog tro att A700 är vassare. A700;ans skuggupplättning Dro eller vad dom nu kallar det. Lär fungera mycket bättre ån trillingserien, och har imponerat på div testare. är själv sugen på A700. Men periodvis fotar jag väldigt dåligt. Så min KM5D kanske räcker ett tag till. Vänl. Bengt.
 
men spännande skall det bli att se om man gjort bort sig med byta ut A300án ...

Jag har mycket svårt att tro det. Nu är ju du bättre fotograf än jag men jösses vad mycket bättre bildern blir för min del. Bilden här: http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_01_2009/post-31005-1230858732.jpg lyckades jag aldrig komma i närheten av med min A200. Det blev helt enkelt för brusigt eller nåt annat med bilden. Jag la till slut helt ner att fota i svåra ljussituationer med min A200.
Men nu däremot med min A700 så känns det som att jag är långt ifrån att pressa kameran när det gäller svårt ljus.
 
detta ser ju rätt intresant ut...motsvarande kit A700 med 16-105 kostar enligt prisjakt 13500 kr..


Nån som vet om firman är seriös?? Dom hade inte många rekomendationer


http://www.cameraworld.co.uk/ViewProdDetails.asp?prod_code=PON07J000038

Annars kan man som sagt köpa från warehouseexpress.com, som är känt av många som ett seriöst företag vad jag har förstått det som, för 582£ vilket blir ca 6500 svenska kronor. Är ju ganska mycket billigare än den du länkade till, dock utan objektiv men det antar jag att dom flesta som köper en 700:a har i alla fall, eller?! =)
 
Jag har gjort upp om en lite beg A700á .... Blir bra det. Är värt en hel del för mig att få en Svensk manual..Annars hade det blivit en Engelsk kamera denna gång..

Så nu är det bara invänta leverans...Jäklar va spännande...



Dessutom som hifinisse så vet man ju hur viktigt "inspelning" av hifiutrustning är.. Och denna beg A700á är "infotad" med endast vackra vyer. Så den kommer ge sådant sagolikt fina bilder .. ja säkert.. Hehe..
 
Jag har mycket svårt att tro det. Nu är ju du bättre fotograf än jag .


Ojsan .. Där slant du min vän på tangentbordet.. jag är absolut ingen fotograf.. Vilket du kommer märka då vi ses för fototräff i vår här nere i Blekinge då bokskogarna börjar bli vackra och gröna...
Ev blir vi flera med tiden då fler får syn på en fototräff i södra svriges treriksrös Jämshög... Skall bli förbaskat roligt...

Och att A700 kommer bli skoj råder ingen tvekan om.. Men saknar redan min Live view.... Och jag har ju inte haft några stora problem med bruset heller
 
Ojsan .. Där slant du min vän på tangentbordet.. jag är absolut ingen fotograf.. Vilket du kommer märka då vi ses för fototräff i vår här nere i Blekinge då bokskogarna börjar bli vackra och gröna...
Ev blir vi flera med tiden då fler får syn på en fototräff i södra svriges treriksrös Jämshög... Skall bli förbaskat roligt...

Och att A700 kommer bli skoj råder ingen tvekan om.. Men saknar redan min Live view.... Och jag har ju inte haft några stora problem med bruset heller

Gratulerar till en fin kamera. /Bengt
 
Gratulerar till en fin kamera. /Bengt

tackar.. Skall bli riktigt roligt


Men nu börjar man fundera.. Vad är det bästa/bra programmet till en Sony A700 Är det Sonys rawprogram eller ??

För man bör ju ha program som matchar kameran bäst.. Så vad är det?

Alla kanske tycker olika här.. Men med aningen tur så finns en gemensam nämnare...
 
Om man skall tro Jeppe så kan du se detta http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1264192&postcount=14 men då måste du ha Mac. Lite senare refererar jag till en annan tråd (i samma som jag nyss refererade) http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101372 där jag gjort lite tester. Dock med A100. vet inte om raw bildens komposition/sammansättning ändrats från a100 till a700, om så inte är fallet borde du kunna jämföra testerna.

Jag kommer, även när jag uppgraderar till a700 eller vad den heter när jag får tummen ur (läs mer stålar :)), att använda LR pga arbetsflödet och integrerat verktyg.
Mvh Peter
 
UDSALG hos Photografica i Köpenhamn!

För er som bor i Malmö med omnejd och har nära till Köpenhamn, så ville jag bara säga att en av dom stora photobutikerna som har ett stort utbud av beggat, nämligen Photografica har UDSALG.

Dom hade en A700 (med 18-70) till 4500:- DKK, vilket enligt forex idag blir 6500:- SEK.
Kommer inte ihåg om man kan beställa via nät/telefon och få det hemskickat om man har långt dit.

I övrigt var det inget AF till Minolta, utan bara MD objektiv/hus.

Mvh.
 
Så var min A700 här i sitt nya hem..Udaterad till V4 från V1.. Och skall nu börja kollas hur den fungerar..

Men den är i stort som en A300 egentligen. Så direkt svårt är det då inte att ta en bild..

Nu måste vädret vara fint så man får testa lite ute också..
 
...
Men den är i stort som en A300 egentligen. Så direkt svårt är det då inte att ta en bild..
...
Helt riktigt!

I stort sett det enda du ev. kan behöva kolla upp är hur det (suveräna) QuickNavi-systemet fungerar. Efter det så kan du direkt och utan ansträngning köra med samtliga Sonys kameror från A100 och till A900.

Raka motsatsen till hur det är för marknadens f.n. två mest sålda system... :)
Där är det minst sagt mödosamt att växla mellan sin huvudkamera och backup-kameran...

Huvudsakliga skillnaden mellan A700 och "Trillingserien" är annars att A700 är mycket rappare i allting, har tydligt bättre hög-ISO-prestanda pga av CMOS-sensorn och har noggrannare AF (speciellt med F2,8 eller ljusstarkare objektiv) om du kör med Spotfokus (där A700/A900 har inte mindre än 5 sensorer - mer än några andra kameror på marknaden).
 
Så var min A700 här i sitt nya hem..Udaterad till V4 från V1.. Och skall nu börja kollas hur den fungerar..

Men den är i stort som en A300 egentligen. Så direkt svårt är det då inte att ta en bild..

Nu måste vädret vara fint så man får testa lite ute också..

Roligt tycker jag Torbjörn med nya kameran. skall göra ett allvarligt försök att sluta röka i januari. kanske jag kan som belöning övertala frugan om en A700. Hur tänkte du vid ditt köp. för mig blir det i så fall en A700 för många år framåt. kan inte precis byta vart annart år. kameran behöver alltså stå sig en tid. Det kommer väl troligtvis en ny under året förmodar jag, men den blir säkert några tusen dyrare, skillnaden blir nog inte jättestor.Vänl./Bengt
 
Helt riktigt!

I stort sett det enda du ev. kan behöva kolla upp är hur det (suveräna) QuickNavi-systemet fungerar. Efter det så kan du direkt och utan ansträngning köra med samtliga Sonys kameror från A100 och till A900.

Raka motsatsen till hur det är för marknadens f.n. två mest sålda system... :)
Där är det minst sagt mödosamt att växla mellan sin huvudkamera och backup-kameran...

Huvudsakliga skillnaden mellan A700 och "Trillingserien" är annars att A700 är mycket rappare i allting, har tydligt bättre hög-ISO-prestanda pga av CMOS-sensorn och har noggrannare AF (speciellt med F2,8 eller ljusstarkare objektiv) om du kör med Spotfokus (där A700/A900 har inte mindre än 5 sensorer - mer än några andra kameror på marknaden).

Hur uppfattar du Gunnar att A700 står sig framöver. Om jag lyckas med ett köp under året, så blir det inget ytterligare byte på många år. Vänligen. Bengt
 
Roligt tycker jag Torbjörn med nya kameran. skall göra ett allvarligt försök att sluta röka i januari. kanske jag kan som belöning övertala frugan om en A700. Hur tänkte du vid ditt köp. för mig blir det i så fall en A700 för många år framåt. kan inte precis byta vart annart år. kameran behöver alltså stå sig en tid. Det kommer väl troligtvis en ny under året förmodar jag, men den blir säkert några tusen dyrare, skillnaden blir nog inte jättestor.Vänl./Bengt


Jag la bort ciggen för snart nu 4 veckor sedan.. Första veckorna va rena döden.. Och första skall vi inte tala om..

NU knallar det på rätt klart mycke bättre.. Tar nått tuggummi ibland om typ jag skall köra bil osv så hjärnan är pigg.. Annars inget tuggande och inga plåster mm.. Lid dom där första veckorna Ta ledigt. Lägg dig i sängen med tv o fjärr o bara lid..

Sedan är det över... Jag hejar på dig.. "kribban" som köpte sin A350 ifrån england skall sluta han med.. Så häng ni på mig bara så gör vi detta ihop... Jag har lite försprång.. men sluta röka gör man inte på en månad. Det tar år ju... Så kör på...
 
Hur uppfattar du Gunnar att A700 står sig framöver. Om jag lyckas med ett köp under året, så blir det inget ytterligare byte på många år. Vänligen. Bengt
Du vet ju att det är svårt att sia, särskilt om framtiden... :)

Så därför börjar jag med inköps/uppgraderingscykeln mera generellt:
Tjänar man bra, så köper man ny kamera varje gång det kommer ut en ny modell inom det segment man väljer att lägga sig. End of problem!

För de flesta skulle jag dock vilja säga att en rimlig uppgraderingstakt kan vara VARANNAN gång som det kommer en ny modell. Det bör vara ganska lagom, ifall det inte sker något speciellt teknikgenombrott.

För de av oss som inte riktigt har kulor ens till detta, så får vi nöja oss med att sikta på en uppgradering vid var tredje kamerageneration. Och i mitt eget fall - då inte ens en ny utan en begagnad...


Nåväl, var någonstans i kamerans produktionscykel ska man lägga sig? När det gäller den första gruppen ovan, så har de inga problem med detta. För oss andra brukar det väl vara ungefär såhär:
Har man kommit en bit in i kamerans produktcykel, så börjar man tänka - Skulle i och för sig vilja byta upp mig, men nu är det nog bara kanske ett halvår kvar tills det kommer en ny modell där. Man väntar. Den nya modellen kommer. Ooopps! Den var rätt många tusenlappar dyrare än vad den gamla modellen ligger på just nu. Men den nya kommer ju också att sjunka så småningom. Då väntar jag på det. Och 6-9 månader senare har den sjunkit några tusen. Men, men nu börjar det ryktas om att nästa uppgradering kanske snart är på gång. Då väntar jag på den istället! Eller inte? Jag blir snart tokig! :)

Den inneboende logiken i hur de flesta av oss tänker, gör att vi alltid tvekar att uppgradera - det kommer ju alltid något bättre senare. Vilket ju vanligen är sant (förutom att globaliseringens allt hårdare konkurrens gör att de olika tillverkarna måste pressa sina kostnader alltmer - och den välkända gammaldags kvaliteten riskerar att sjunka i vissa avseenden.


När det gäller specifikt Sony A700 så kan du säkerligen utgå från att det kommer en uppgradering - nån gång... Just nu ligger den gynnsamt till i pris/produktcykeln. Priset är bra med tanke på vad man får - A700 är en mycket bra kamera, och den är enligt min mening klart underskattad.

Vad kan Sony tänkas pilla in i A710 då (eller vad den nu kommer att kallas)? Eftersom Sony tillverkar bildsensorerna till Nikon D90 så kan det nog vara sannolikt att videofilmsmöjlighet kan komma. Något jag för egen del anser vara helt oväsentligt - ifall den har samma begränsningar som i D90 (eller Canon 5D Mark II) - t.ex. att autofokusen inte fungerar under filmning. Även den enklaste videokameran klarar av rörliga motiv mycket bättre än dessa implementationer.

Kommer LiveView? Ja, det är väl 10.000 kronors-frågan... Sony har ju hittills hårdnackat vägrat att sätta in LV-lösningar av den typ som övriga tillverkare har gjort. Dessa är ÄNNU INTE tillräckligt bra för att användas i semi-prokameror och uppåt, säger Sony, de kan i stort sett användas enbart vid stativtagningar - för att få noggrannare fokus. Sony har ju som bekant gått en annan väg där - de har satt in 5 sensorer i centrum, samt har ett AF-closed loop-system (dvs AF-systemet kollar att det verkligen har kommit rätt, vilket inte CaNikons system gör - de prioriterar istället snabbhet).

Sonys variant av LV (som sitter i A300 och A350) har fördelen av att vara fullt användbar vid normal fotografering, och även vid rörliga motiv, men har nackdelen att den optiska sökaren blir lite mindre och ljussvagare. Det verkar inte som att Sony är nöjd med att göra den kompromissen i sina semiprokameror och uppåt. Hade de varit detta så skulle de säkert ha satt in LV i sin A900. Istället stod de emot frestelsen att få högre poäng bland alla "testare" (som ger en massa poäng bara det finns något som tillverkaren kallar för LiveView - hur uselt implementerad denna funktion än är), och jobbade fram den mest fantastiska optiska sökare som världen hittills har sett. Sony hoppas förstås att det skall finnas tillräckligt med FOTOGRAFER i världen för att A900 ska göra bra ifrån sig försäljningsmässigt, och att inte alla ska värdera fripperier som halvtaskig videofilmsmöjlighet och ännu sämre LV-implementationer. Går det dåligt försäljningsmässigt, så lär A900 vara den sista "kameran för fotografer" som någon kommer att ta fram. Sedan kommer det istället att bli Electronic ViewFinders, spegellösa hus, inga mekaniska slutare, video etc. för hela slanten.

Om man först tar en titt i sökaren till någon erkänt bra kamera, som t.ex. Nikon D700 eller Canon EOS 1Ds Mark III, och därefter kikar i en A900, så tappar man hakan! Sedan tittar man i D700 igen, och då blir det "rena natta", som en kompis sa. Ljussvag, gulstick, låg kontrast, ingen briljans. Efter det kommer man aldrig att vara nöjd med någon annan optisk sökare än en sådan som A900 har...

Sedan finns förstås hela tiden möjligheten att Sony kan komma med någon teknologisk nyhet - de är ju trots allt ett av världens mest innovativa företag. I förrgår presenterade de ju två nya videofilmkameror med back-illuminated sensors, men det är mindre troligt att dessa skulle vara aktuella för DSLR-kameror f.n., eftersom den tekniken gör mest nytta vid högre pixeltäthet (som videokamerorna har).
 
Jag kommer inte uppgradera till en A710, dels för att jag precis köpt min A700 och dels för att kameran är långt bättre än mig. När jag känner att kameran begränsar mig då köper jag ny.
 
Jag kommer inte uppgradera till en A710, dels för att jag precis köpt min A700 och dels för att kameran är långt bättre än mig. När jag känner att kameran begränsar mig då köper jag ny.
Inte ens ifall "A710" kommer att ha GPS-markering inbyggd? :)
Om du vill ha det till din A700 så får du köpa en Sony GPS-CS1KASP ju...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.