Annons

Ingen idé att vänta på att A700 faller mer i pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur var det man, i korthet, skulle ställa in sin A700 med v4 för minsta möjliga brus vid högre iso?
 
Japp - jag nämnde inte explicit CCD vs CMOS utan beskrev istället vilken skillnad man kan se i praktiken - väsentligen att CMOS-sensorer ger lägre brusnivå som sagt. Detta innebär ingalunda att CCD-sensorerna nu har spelat ut sin roll, de har vissa äss i rockärmen som kan komma att utvecklas vidare.
 
Senast ändrad:
Hur var det man, i korthet, skulle ställa in sin A700 med v4 för minsta möjliga brus vid högre iso?
Jag har ännu ingen A700 själv :)
så det kan säkert någon annan svara på bättre. Men det rapporteras bli en markant förbättring enbart genom att man uppgraderar med Firmware V4. Sedan brukar de stänga av kamerans ISO-noise-reduction, och använda något bra brusreduceringsprogram vid efterbehandlingen istället.
 
En fundering, hur står sig A100 mot 200/700, speciellt med den jämförelse som gjordes av Gunnar några inlägg sedan?

Har en a100 idag, vet om bruset, men många menar att a100 är klart bättre än den kritik den fått. Funderar på a700 (900 är klart över budget och kompetens), men vet inte hur pass mycket bättre den är (förutom bruset).

Någon som vet??

Peter
 
En fundering, hur står sig A100 mot 200/700, speciellt med den jämförelse som gjordes av Gunnar några inlägg sedan?

Har en a100 idag, vet om bruset, men många menar att a100 är klart bättre än den kritik den fått. Funderar på a700 (900 är klart över budget och kompetens), men vet inte hur pass mycket bättre den är (förutom bruset).

Någon som vet??

Peter

Steget mellan A100->200 är väldigt litet, A200 saknar t.o.m. vissa funktioner som A100 har. Steget mellan A100 och A700 är däremot ganska stort, jag tror du skulle bli possitivt överaskad om du köpte den.
 
Jag har som sagt en A200 och har insett att jag behöver bättre kamera. Jag behöver en som klarar höga-iso bättre. A200 har ok men det räcker inte alls för mig. När jag läst kommentarerna ovan så är det ju helt klart det perfekta valet för mig.
Har ni sett vad A700 klarar i höga iso? Kolla bilderna i denna tråden: http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=35698

Flera av bilderna där ter sig för mig helt otroliga, kan inte fatta att det är så gigantisk skillnad mellan A200 och A700.
Skrämmande bra.
 
Jag har ännu ingen A700 själv :)
så det kan säkert någon annan svara på bättre. Men det rapporteras bli en markant förbättring enbart genom att man uppgraderar med Firmware V4. Sedan brukar de stänga av kamerans ISO-noise-reduction, och använda något bra brusreduceringsprogram vid efterbehandlingen istället.

Great. Jag uppdaterade innan jag ens tog en provbild med mitt ex, på lördag ska jag försöka fota lite parallellt med D7D och A700, sen kanske jag kan ordna nån slags gissningstävling *s*
 
Vet inte hur du räknar men 573£ * 1,2 = 6878 :) ex frakt etc. Men det är fortfarande billigt.

Vart lämnar man in kameran vid garantifel/reparationer?


Såg det här inlägget som kan vara värtatt läsa för de som är prismaniker. Det är ju inte säkert att folk vill blåsa en bara genom att få en att skicka pengar i förskott. För en del räcker det att du pratar länge med dem i telefon till en hutlös taxa.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=101199
 
Nu har jag den! Hämtade ut den från MediaMarkt i Bäckebol idag.Har bara testat lite men i jämnförelse med min gamla A200 så är de största skillnaderna än så länge

1. Mycket snabbare autofokus
2. Way bättre kvalité på högre ISO
3. Snabbare bildtagning!
 
Du glömde förmodligen skönare att hålla i också va??

Jahaja.. Så nu har du en A700á.. Det skall bli intresant att följa fotandet nu om man ser i praktiken så stor skillnad på bilderna...
 
Mayro, vi får se, men jag ska nog lyckas visa bilder som kommer få dig att kraftigt överväga A700:an. Ska ut nu om en timme, ska bara äta, sen blir det fett med att fota ikväll. Tog ledigt från jobbet med, vad skadad man är, hehe.
Och ja, greppet är ju sanslöst bra med. Tyckte att D90 hade grymt grepp men A700:ans grepp är nog allt snäppet bättre. Åassar mina långa smala fingrar perfekt.
 
Är också fruktansvärt sugen på att köpa en 700, kollade på amazon och gjorde några glädjeskutt över priset men om man scrollar ned lite på sidan står det:
This item can only be delivered within the UK
Är det någon som har lyckats beställa till sverige ändå?
 
Är också fruktansvärt sugen på att köpa en 700, kollade på amazon och gjorde några glädjeskutt över priset men om man scrollar ned lite på sidan står det:
This item can only be delivered within the UK
Är det någon som har lyckats beställa till sverige ändå?

Hej!


Warehouseexpress levererar till Sverige
http://www.warehouseexpress.com/home/default.aspx
Har inte handlat där själv - men det finns trådar med uppgifter om hur det funkat med W-house och andra brittiska handlare.
 
Fortfarande skiljer det 3000:- spänn mellan ett nytt Nikon D90 hus (8990:) och ett Sony A700 (11990:) på CyberPhoto. Om jag skulle välja mellan dessa två och inte hade någon KM-historia så skulle det valet vara enkelt. Det skiljer inte bara 3000:- spänn utan man får dessutom en både mer avancerad och modern kamera med ett betydligt bredare användningsområde (bättre hög ISO prestanda, Live View och filmfunktion bl.a). Ska man tro DxO-testerna så verkar ju D90 vassare än D300 (om än lite sämre byggd) som ju allmänt anses som bättre än A700. Så Sony måste nog reagera snart för det räcker nog inte med att bjussa på 1000:- spänn om man köper ett objektiv också. Undrar verkligen hur många A700 Cyberphoto säljer i dessa dagar.

Ny affärsmodell? Såg på Dyxum att Sony börjat sälja A350 mycket billigt (350$ under återförsäljarpris) i samband med att folk samtidigt tecknade sig för ett VISA-kort.

http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=35860&PN=1
 
Nu är ju inte Cyberphoto den mest Sonyvänliga butiken som finns.
Jag fick min A700+5 års garanti för 10k på Mediamarkt, en tusenlapp mer än D90 huset.Ser inget problem med det. Sen är väl inte just dessa 2 riktigt sina konkurrenter. D300 är ju bra mycket dyrare än en A700 och att Sonyn ligger mellan D90 och D300 i pris verkar fullständigt logiskt för mig. Vart vill du ha den? Billigare än D90?

Prisskillnaderna är ju lite knepiga ibland, kolla mellan D90 och D300 t.ex. eller Dx3 och A900.
Frågan är väl om man själv tycker det är värt de pengarna man lägger. Tyckte själv att 10K var lite i överkant för mig men nu i efterhand ser jag ju skillnaden gentemot min gamla A200 som jag betalade 5K för.

Men visst är det så att hade man inte lagt massa pengar på optik för Sony/Minolta så skulle man kanske haft en Nikon nu. Frågan är om det inte är så att ens första systemkamera på något sätt får en fast där ett par år. Många köpare står nog inte och väljer mellan D90 och A700, de väljer mellan A200/300/350 och Canon 1000D och Nikon D60, just för att de är förstagångsköpare av digitala systemkameror. A700 vs D90 är inte riktigt i deras tankar.
 
Canon 50D Ca13500 kr ..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339575

Pentax K20D ca 8000 kr...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273016

Samsung GX20. ca 7400 kr..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=285993

Nikon D90 ca 9400 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=340081

Sony A700 ca 9500 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=227857

Jag vet inte riktigt hur en man nu resonerar ovan... varför skulle en A700 vara så svårt val mot en Nikon eller en Canon ?? För att det sitter en bunt pixelnymfomaner o skriker sig hesa över sina brusbilder på några forum ??

Knappast..


Däremot tror jag vanligt folk kan anse detta att Nikonen filmar också är en supergrej.. Det säljer till Svenne tror jag.. Även till ungdommar tror jag det säljer bra.... . Reklamen Nikon öser ut på TV säljer nog också bra angående just D90. Denna typen av kunder tror ju redan en Nikon D60 är världens bästa kamera..Så för en A700 skulle ens bli tänkbar för denna typen kunder spelar inte det någon roll om A700 hade kostat 6000 kr ens..


Redan idag kan kunderna finna en Samsung GX20 Kit för 7400 som är i nivån bland marknadens bättre Semikameror..Pentax K20D för straxt under 8 lapp

Och inte spelar det någon roll inte.. det är 2000 kr billigare än en D90. Samt Väl i samma nivå egentligen kameramässigt..... Och inte sjutton säljer Samsungen trotts 2000 kronor lägre pris Eller Pentaxen för 1500 kr lägre pris... Så Kriga med priser på så sätt lär inte ge ett smack för Sony heller.

Dessutom börjar väl aningen just detta att Sony inte leker för extremt med priserna numera runt A700 leda till att kunder har en viss status runt kamrorna numera faktiskt... Så det är faktiskt lite fint att äga en A700 ..

Man behöver bara gå till sig själv.. Jag känner ju en viss statusfeeling i mitt sug att få äga en kamera som A700... trotts jag har en kamera jag är supernöjd med egentligen..men om den helt plötsligt kostade 5000 kr A700án vore den där stausbiten borta direkt..

Kolla Nikon D80.. Det är ju direkt nu ""BARA"" en D80 .... inge ballt alls.. Snudd knappt värt besväret ens att byta från en gamal D40 ju.

och jag menar inte elakt. utan lite ironiskt hur feelingen förbyttes runt D80 direkt så snart den började dumpas ut som numera görs...Folk undrar har jag sett om ens det är lönt att byta från en d40....Så jag grep det inte helt ifrån luften bara.. men så rasade statusen i alla fall så fort priset ramlade lågt ner...

Så . Tror Sonyisterna skall vara ytterst glada att Sony inte dumpat ut A700.. Och kanske görs aldrig detta heller.. Utan ersättaren kanske en gång behöver ett hyfsat pris att ställa den nya prismässigt uppepå den dagen den kommer..så det inte blir sjukt stort glapp..
 
Jag undrar om km/minolta fortfarande varit kvar som tillverkare. Hur deras senaste modell sett ut idag. Man får alldrig veta detta. Utan Sony köpte och på den vägen är det. Vad gäller DSLR så är väl Sony mycket färsk på marknaden. Kompaktsidan verkar vara avskilld från dslr(bara en teori). Annars vill jag gärna tro att utvecklingen inom KP-sektorn även borde gynna utvecklingen av dslr. Hur bra säljer då A700 idag i Sverige. Vill vi inte veta. har det ingen betydelse. Min åsikt i alla fall är att höja A700 till en extra ordinär bildmaskin, som är överlägsen Nikon, Canon. För mig låter inte det rätt i denna tidiga utveckling av Sony Kameror. Sony A300 är väl ingen sämre kamera för att den sjunkigt i pris. Man sänker ju priser efter ålder på i stort sett alla produkter, det har varit så i alla tider. Vänl. / Bengt.
 
Jag undrar om km/minolta fortfarande varit kvar som tillverkare. Hur deras senaste modell sett ut idag.
Som en A900, fast med annat batteri, annan kraftanslutnng och utan memory stick?

Vad gäller DSLR så är väl Sony mycket färsk på marknaden. Kompaktsidan verkar vara avskilld från dslr(bara en teori).
Namnet är nytt för just DSLR, men kompetensen bakom är inte ny. Sonys DSLR-verksamhet är baserad på Minoltas DSLR-verksamhet. Det finns många väldigt tydliga arv i A700/A900 från t.ex. Dynax 7D.
 
Vart handlar man sig en A700 nu billigast samt säkert och med Svenska menyer ..??

har tittat efter beg också.. Men dom som säljs skall ha nästan fullpriser för dom...Eller rent ut sagt fullpriser om man tittar på utländska priser.. Och en beg för kanske bara runt 1500 kr billigare än en ny svensk-köpt från typ cyberphoto känns lite knepigt..

Tyvärr bor jag en bra bit från mediamarkt tex.. Det blir en trettiomilaresa tur o retur bara för att kolla vilka priser som gäller där..

Så någon som har koll redan på deras dagspriser i skånetrakterna??
 
Vart handlar man sig en A700 nu billigast samt säkert och med Svenska menyer ..??

har tittat efter beg också.. Men dom som säljs skall ha nästan fullpriser för dom...Eller rent ut sagt fullpriser om man tittar på utländska priser.. Och en beg för kanske bara runt 1500 kr billigare än en ny svensk-köpt från typ cyberphoto känns lite knepigt..

Tyvärr bor jag en bra bit från mediamarkt tex.. Det blir en trettiomilaresa tur o retur bara för att kolla vilka priser som gäller där..

Så någon som har koll redan på deras dagspriser i skånetrakterna??

Det är svenska menyer i "europamodellen" av a700 - bara ett klick, så är kameran svensktalande! Torbjörn, som jag ser det finns det inget som talar emot et köp ex från England
( givetvis av en välrenomerad handlare )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.