Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

infraröd fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Till Erik:
Nu är det Kodak HIE jag har och den har ju ingen fast ISO. Leican är så gammal (från 1957) att det inte går att ställa in något separat ISO det finns inga reglage för det helt enkelt. Allt som kan ställas in är filmhastigheten på kameran och avstånd/bländare på objektivet. Tack för att du tar dig tid att försöka lösa dilemmat.

Liza skrev:
Till Erik:
Nu är det Kodak HIE jag har och den har ju ingen fast ISO. Leican är så gammal (från 1957) att det inte går att ställa in något separat ISO det finns inga reglage för det helt enkelt. Allt som kan ställas in är filmhastigheten på kameran och avstånd/bländare på objektivet. Tack för att du tar dig tid att försöka lösa dilemmat.

Du säger att du inte kan ställ in ISO men filmhastigheten! Det är ju samma sak!

Om kameran endast har DX avkänning av filmen kan man skrapa och tejpa dom svarta rutorna på kasetten så man får önskat ISO-värde.
Vet inte var informationen finns på nätet, men den finns.

Sorry jag skrev fel, inte filmhastighet utan exponeringstid menade jag. Kameran har ingen avkännare, inte som jag hittat i alla fall. Får kolla extra när jag byter film nästa gång.

Leica M3 har ingen inbyggd ljusmätare, du får använda en extern ljusmätare (det kan ju t.ex vara en annan kamera om du inte har någon separat ljusmätare).

Jag har testat både Maco 820 och Kodak HIE. Som sagt så ger HIE mera IR-effekt, och har dessutom det där typiska skinande utseendet som kommer sej av att den saknar antihaloskikt.

Jag använder min gamla Canon EOS 650 för IRfoto, eftersom den inte slöjar kanten på filmen som en del andra kameror. Hur mycket din kamera slöjar filmen kan du bara kontrollera genom att testa.

Eftersom min kamera har TTL-mätning, sätter jag Maco på ISO 100, och HIE på ISO mellan 400 och 1200 (!). Rödfilter 25A på optiken. Tänk som sagt på att filmrullen aldrig får tas ut ljuset - en laddsäck är en bra investering om du ska plåta mycket IR.

Så länge man håller sej till bländare runt 8 tror jag inte man behöver tänka så mycket på att kompensera för ljusets brytning... har liksom Erik Sundström funderat på hur det blir med skärpan eftersom också vanligt ljus släpps igenom... men har inte märkt av nåt konstigt när jag fokuserar om manuellt till den röda IR-markeringen.

Jag framkallar både Maco och HIE i 14 minuter i outspädd D76 - oavsett ISO!

Maco kan ge "sagolika" landskap i klass med HIE under rätt förhållanden. Så här olika kan Maco bli beroende på ljusets vinkel, tid på dagen etc:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=52971
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=82461

Maco finns att köpa hos Kameradoktorn i Stockholm. Vet inte om den finns på flera ställen.

Ojjj.

...den där första bilden ger mig associationer till Tolkiens sagovärld, eller bröderna Lejonhjärta! Måste nog prova några rullar Kodak HIE när bladaren kommer tillbaka från pro-cam service...

Robert:

Jag hoppas att din bladare i så fall är en X-pan, för HIE finns inte i 120-format...

(Fast 6x6 är ju kanske kuligare än X-pan i alla fall... Du kan ju testa MACO820C om du har en "standardbladere". Jag funderer på att poppa in en sån i min bladare snart:)

/Anders

Jo, jag såg det strax efter att jag skickat mitt förra inlägg. Lite surt, men livet går vidare. Har förresten inte fått hem bladaren än...

konicas film

Har aldrig provat den och det enda jag vet om den filmen är att konica gör en omgång per år och sen får det vara för det året, de andra gör väl som normalt när det behövs. Inget viktigt alltså men lite kuriosa
Sen att konica uppger att deras går till 750nm och kodah uppger att deras går till 900nm

120film

hittade inget om ilford men konica gör fortfarande sin ir film i 120 format om det kan vara intressant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar