Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

infraröd fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
lenell skrev:
sen finns det en formel för skärpan om man inte har den lilla röda punkten och det är Brännvidden x 0.0025 så ett ex 200mm objektiv skulle ge 0.50mm mot oändligt, detta säger kodak.

Det finns ingen allmän formel för fokuskorrigering vid IR-fotografering, det beror helt på hur objektivet är konstruerat. En del behöver ingen korrigering alls.
 
allmän och allmän kan väl alltid diskuteras, men kodak anger den formeln som riktmärke och det kan vara bra att ha något att gå efter om det blir galet. Sen undrar jag varför det har att göra med objektivets konstruktion då det är handlar om att de infraröda våglängderna som ligger utanför vårt synfält, blev lite konstigt, men skulle en bra optik ta med de våglängderna?
 
Något som jag undrat angående IR är fokuseringen när man kör med 25A eller annat filter som släpper igenom "vanligt" ljus.

Den röda punkten på objektivet är som jag förstått ett hjälpmedel för att ställa in skärpan rätt mot IR-ljuset, dvs om man använder ett helt mörkt IR-filter som inte släpper igenom något synligt ljus borde skärpan ställas efter punkten.

Men, och nu blir jag tveksam, när man kör med 25A eller annat filter som släpper igenom både IR och vanligt synligt ljus får vi ju två olika "ljus" som kräver olika skärpeinställningar. Tänker jag rätt? Det kanske inte gör så mycket om man bländar ner i och med skärpedjupet täcker felet, men vid mer kritisk närfotografering med stora bländaröppningar, tex porträtt, borde det ge upphov till dubbelbild. Eller?
 
lenell skrev:
Sen undrar jag varför det har att göra med objektivets konstruktion då det är handlar om att de infraröda våglängderna som ligger utanför vårt synfält, blev lite konstigt, men skulle en bra optik ta med de våglängderna?

Det är svårt nog att få de synliga färgerna att brytas likadant i ett objektiv (det är därför man får kromatisk aberration ("blå kant") i billiga teleobjektiv och vidvinkelobjektiv) så de flesta objektiv försöker inte ens få IR rätt. Men visst går det om man vill, Hasselblads 250/5.6 Superachromat fokuserar allt ljus mellan 400-1000 nm rätt... så kostar det 50.000 också.

Erik: ja du har rätt, men HIE är ju inte direkt högupplösande ändå så... :)
 
Sumpen skrev:
Det kanske inte gör så mycket om man bländar ner i och med skärpedjupet täcker felet, men vid mer kritisk närfotografering med stora bländaröppningar, tex porträtt, borde det ge upphov till dubbelbild. Eller?

Jag har alltid kört med såna filter. En gång lyckades jag ta en bild där ett moln ligger framför personens ansikte med HIE. Kan orsaken till det vara så enkel som filtervalet?

Annars har jag provat flera olika exponeringar och alternativexponerat en del, att blända ner har inte gett mig bättre exponeringar, bäst har det blivit då jag exponerat som vanligt.
/Lotta
 
OK, då tar vi mysteriet med den röda punkten igen :)

Vanligt ljus bryts på ett visst sätt igenom optiken vilket resulterar i att avståndskalan stämmer mot det vita strecket som dom flesta har på sitt objektiv.
IR-ljuset bryts på ett något annorlunda sätt på sin väg igenom glasen och därför måste vi kompensera för det genom att vrida avståndsskalan lite.
Detta har inget alls att göra med vad man ser o inte ser i sökaren och inte heller vilket filter som sitter på objektivet.
Anledningen till att använda kraftiga rödfilter är att minska IR-filmens påverkan från synligt ljus.
Om du nu inte har den lilla röda plutten på avståndsskalan så räcker det oftast med lite hyfsad nedbländning så täcker skärpedjupet in avvikelsen.
 
kollade på scandinavian..
det blir typ fyrahundra spänn, film och filter (röd 25)! Halva studiebidraget ryker nästa månad, eller snara sagt på fredag! shit!
Nån som har koll på om det finns nån stans billigare?
 
Jag kollade på Scandinavian. De hade ju en Ilford film (sfx 200) som bara kostade 65kr jämfört med kodaks 169kr. Är den filmen bra?

Med denna diskussionen har jag åxå blivit sugen på att prova IR.
 
Här är två bilder tagna med Ilford SFX-200 + rödfilter 25. Vintertid, mitt på dagen och snorkallt. Det som Ilfords film framhäver snyggt är himlen, med moln blir det riktigt snyggt men även utan moln skapar himlen en snygg bakgrund till saker som står i förgrunden, som bilderna visar. Med vanlig film hade himlen blivit så gott som vit, med vanlig film + rödfilter kanske resultatet hade blivit något liknande.

Det ljusa på backen är inte IR-effekt utan snö.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=78840

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=73941

Jag har tagit en rulle SFX under sommaren också, men resultatet blir inte IR-likt såsom HIE, något ljusare grönska och betydligt mer stuns i himlen.

Har för mig att Ilford utvecklade SFX åt den engelska polisen för bruk i deras trafikövervakningskameror en gång i tiden.
 
sökte lite i gamla forum och lyckades inte hitta ett entydigt svar..

Är det så att det inte går att använda ir film till nyare kameror? Jag har en eos 1n, surt om det inte funkar..
 
Ilfords lär inte vara en "riktig" infraröd film utan en vanlig s/v som är extra känslig för rött. Den funkar ganska bra om du har rätt filter.

Har någon erfarenhet av Konicas infrafilm?
 
Senast ändrad:
Fler skillnader mellan HIE och SFX + Maco820c

Ytterligare en skillnad mellan Ilford SFX och Kodaks HIE är att SFX till skillnad från HIE har ett så kallat antihalationslager (som jag brukar tjöta om ibland). Detta gör att man inte får den "spöklika" överstrålningen som är så utmärkande för SFX. Det tycker jag är trist. Däremot finns den i 120 format, villket inte HIE gör.

Ytterligare en film som är "nästan IR", i stil med SFX är Maco820c, som är känslig till just 820 nm. SFX når till 740 nm och har max känslighet runt 720nm. HIE når en bra bit längre, typ 900 nm, vilket är "äkta IR".

Ingen av de två ger ens i närheten av HIEs IR effekt, i alla fall inte med ett #25 filter, men jag har testat SFX utan filter när jag fotade magen på min då gravida sambo i glödlampljus. Det tyckte jag blev rätt bra, men jag är kanske partisk på grund av motivet.

/Anders, som hittade några datablad!
 
Liza skrev:
Ilfords lär inte vara en "riktig" infraröd film utan en vanlig s/v som är extra känslig för rött. Den funkar ganska bra om du har rätt filter.

Har någon erfarenhet av Konicas infrafilm?

Jag håller med, en "riktigt" IR-film bör vara känsligare.

Konicas film har jag inte använt men läst en del gott om den. Har även läst att de tillverkar en batch per år som brukar finnas i affärerna i ca ett halvår innan den tar slut... bara att vänta tills de gör nästa batch.

Har testat Macos IR-film som finns i två varianter, den känsligaste heter 820 tror jag. Vad som är kul med denna film är att den även finns i 120-format samt 4*5 tum bladfilm. Har ett exempel på den här:

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=53556

Det går att få den så där "blurrig" såsom HIE kan bli, har dock medvetet jobbat med den så att bilden inte ska bli utbränd pga för lång exponering vilket är ganska lätt att erhålla med IR-film. Bilden är även tagen sen sommar då klorofyllen var låg. Kika annars på Anneli Lundbergs IR-bilder, har för mig att hon har några som är tagna med Maco.
 
OK en fråga till. Min Minolta inte gillar HIE och jag har en film som jag vill testa. Då kommer lilla Leica M3 fram MEN på den går inte att ställa in vare sig ISO eller några små röda märken på objektivet - hur gör jag då?
 
Använd Leican och inte de största bländaröppningarna + filter + en lös mätare. Ställ in mätaren på filmens känslighet minus filterfaktorn, tex SFX är på 200 ASA och ett 25A drar väl 3 steg om jag inte missminner mig, då ställs 25ASA in på mätaren sen är det bara tuta och köra. Ett stativ kan komma väl till hands eftersom slutartiderna kan bli långa med dylik EI och nedbländat.

Detta är idealfallet. Nu till svårigheterna... :) Eftersom det reflekterande IR-ljuset är olika starkt olika årstider och olika tider på dygnet blir man tvungen att chansa lite, ta alternativexponeringar och lära av erfarenheter, dvs misstagen. Mätaren mäter inte IR-ljuset utan det synliga ljuset och därför kommer den visa fel ibland.
 
Svar till Freddy Billqvist:

Hej, Freddy!
Jag har en bild i mitt svartvita ALBUM 2 - BLACK AND WHITE (Infrared 1 - Alsterån). Denna är inte fotograferad med infraröd film utan är en vanlig färgbild som omarbetats i Photoshop. Jag ska inte redogjöra här för de olika stegen och tillvägagångsättet men i den engelska fototidningen DIGITAL PHOTO Jan -03 finns utförligt beskrivet hur man gör.
Hälsningar!
Nils
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar