Annons

infraröd fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

f.billqvist

Aktiv medlem
hej är det någon som har några bra tips vad det gäller infraröd fotografering,, har precis köpt infraröd film och röd filter ,,, vågar inte plåta än

Freddy... jag har samma problem, en oanvänd IR film i kylen. törs inte heller använda den förns man vet mer fakta.
Det enda jag läst mig till e att man ska ha ett rött filter och speciella bländar/slutar inställningar... det finns lite olika diskussioner i forumet om IR... sök på det....

Jenny

Kolla så att inte kameran har nåt fuffens för sig också. I manualen till min Nikon F80 står det att "Infraröd film kan inte användas eftersom en infraröd sensor används för att kontrollera filmrutans position". Med andra ord skulle den förmodligen rita fula streck på filmen med sin attans sensor. Nåt att tänka på bara...

/Tomas

Fegisar;) Äh, det var inte elakt menat. Jag har fotat lite IR både HIE och EIR och det är inte så märkvärdigt. Filmerna saknar specifierat isovärde men på EIR är ca 200 rekommenderat och på HIE mellan 25-80. IR är extremt ljuskänslig och måste sättas i/tas ur i totalt mörker, spara burken och lägg filmen i den tills den ska framkallas. Så mycket visste ni förmodligen redan.

Sen när det gäller exponeringen har jag läst hur många olika råd som helst fast själv har jag fått bäst resultat av att exponera som vanligt. När man tittar i sökaren för att fokusera dyker en liten röd prick upp och det är den jag fokuserat efter, jag använder alltså inte kamerans vanliga fokusmarkeringen när jag fotograferar med IR-film. Någonstans har jag läst om just det men jag minns tyvärr inte vart. Hur som helst tycker jag inte att ni behöver vara rädda för att testa, det är som sagt inte särskilt märkvärdigt.

Sen är det väldigt många lab som inte framkallar IR-film. I sthlm är det Crimson som tar alla sorter och så tror jag att Diabolaget också gör det, de tar åtminstone EIR. Priset för framkallning skiljer sig inte från vanlig film. Lycka till!
/Lotta

Bara en undran. Vi som har "besvärliga" kameror att plåta IR med, typ Nikon F80, Minolta 7 etc. Gäller detta även om man tar helt manuellt eller kan man på något sätt komma undan.

Jag brukar exponera HIE efter iso 400 och framkalla i HC110 och det blir oftast bra. Ta alternativexponeringar, det går inte att mäta det infraröda ljuset med en exponeringsmätare.

/Anders

anderso skrev:
Jag brukar exponera HIE efter iso 400 och framkalla i HC110 och det blir oftast bra.
/Anders

Lite utanför ursprungsfrågan kanske men är det något särskilt att tänka på vid framkallningen om man gör det själv? Har inte vågat ge mig på framkallning av HIE själv än. Vad använder du för filter med så högt iso?
/Lotta

Liza skrev:
Bara en undran. Vi som har "besvärliga" kameror att plåta IR med, typ Nikon F80, Minolta 7 etc. Gäller detta även om man tar helt manuellt eller kan man på något sätt komma undan.

man kan nog inte komma undan det. f80 använder ir för att hålla reda på filmen när den laddas, så det spelar ingen roll om man kör manuellt eller inte eftersom det inte påverkar laddningen av filmen.

/fredrik

Liza skrev:

Vet inte riktigt angående kamerorna, men all IRfotografering bör nog vara manuell oavsett kamera. Enligt hörsägen ska det inte bli så allvarliga fel på bilderna med "de besvärliga" kamerorna. Lite slöja i kanten typ. Men som sagt, detta är bara hörsägen och säker är jag inte. Annars kan man ju få någon gammal kamera för en rätt billig peng att använda vid IRfotografering.

Tack Anders, ska samla mod och ge mig på en rulle själv i framtiden, dina bilder ser ju mycket lyckade ut så du får gärna komma med alla tips du har;)
/Lotta

Senast ändrad:
En viktig sak att tänka på med IR-film, är att då den bryter ljuset på ett helt annat sätt än vanlig film så blir även skärpan annorlunda. Men det är enkelt att få rätt skärpa - fokusera som vanligt och läs av skärpeinställningen på objektivet, flytta sedan skärpan till objektivets IR-markering. Et voila!

Detta kräver givetvis ett objektiv med avståndsskala.

Med vänlig hälsning
Roland

FotoZ skrev:
En viktig sak att tänka på med IR-film, är att då den bryter ljuset på ett helt annat sätt än vanlig film så blir även skärpan annorlunda. Men det är enkelt att få rätt skärpa - fokusera som vanligt och läs av skärpeinställningen på objektivet, flytta sedan skärpan till objektivets IR-markering. Et voila!

Detta kräver givetvis ett objektiv med avståndsskala.

Med vänlig hälsning
Roland

Det du beskriver verkar vara hur man ändrar skillnaden från det "vanliga" ljuset med kortare våglängd till IR som har längre?

Efter man gjort det ska man kunna se en röd prick och det är den som man ställer in skärpan mot. Är det IR-markeringen du syftar på? Funkar nog i de flesta objektiv.
/Lotta

Lotta, vad är det för röd prick som du pratar om?
Det finns IR-index invid markeringen på objektivets avståndsskala som används precis som nämts ovan, men jag undrar vad du har för röd prick :)

Ni har givetvis rätt och jag har rört till det. Faktum är att med EIR i kameran ser jag ofta rött även runt fokusmarkeringen och därför har jag förväxlat just det. Fast i praktiken gör jag nog på "rätt" sätt i alla fall. Tro alltså inte på mitt svammel om det.
/Lotta

Om man nu inte har IR punkt på sitt objektiv - hur ska man då beräkna för att behålla skärpeavståndet?

bara en liten fråga..
kan man framkalla ir filmen i mörkrummet, med dom vanliga s/v vätskorna? Om inte vart skickar man filmen?

/david

De frågorna är redan besvarade i tråden;) Du kan framkalla HIE själv som anders.o gjort. På förpackningar för D76 står det också tider för framkallning av HIE. Själv har jag inte vågat testa än utan lämnat till Crimson i sthlm. Kanske tar Diabolaget emot också.
/Lotta

jag har fotat lite grand nu med ir under ett par veckors tid och framkallat själv och till att börja med så använde jag ett vanligt röd filter nr 25 och det blev ok men var inte nöjd köpte mig ett ir filter 87 och det gjorde susen det är stor skillnad 25an funkar men resultatet blir bra mycket bättre med 87. Exponeringen har legat med det filtret på att jag exponerat runt 12 och 6 asa och framkallat med d-76 8 min och det har blivit bra resultat. sen finns det en formel för skärpan om man inte har den lilla röda punkten och det är Brännvidden x 0.0025 så ett ex 200mm objektiv skulle ge 0.50mm mot oändligt, detta säger kodak. Själv har jag tagit landskap och skärpan har alltid till slut hamnat på oändligt och det har funkat. Jag håller på att arbeta fram bilderna nu och har lagt upp 2 bilder i mitt album www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=19281 Dessa bilder är tagna med 25 filter men jag hoppas att det kommer upp några till under veckan med 87an och det kanske kan ge en hint om skillnaden även om jag jobbar på att de ska bli så lika som möjligt i slutresultatet mvh lenell

Hej på er!

Det finns så många olika förklaringar på hur man "kan" exponera HIE och Kodak själva lägger till lite mer luddiga instruktioner på filmens datablad, så jag vill bidra lite till förvirringen. Så här brukar jag göra:

Normalt använder jag ett rödfilter #25, det är så mycket lättare att plåta när man ser genom filtret. Jag brukar ratta in ISO 400 till ISO 320 på kamerans filmkänlighetsväljare, lite beroende på om jag tror att det är mycket IR strålnings som far runt. Sedan låter jag kameran sköta mätandet genom filtret. Eftersom filterfaktorn är 8 (eller 3 tid/bländarsteg) motsvarar detta att mäta utan filter och välja ISO 50, eller något mindre. Dessutom brukar jag ta ett helt gäng med alternativexponeringar för den händelse att det är ett ovanligt förhållande mellan mängderna synligt ljus (som kameran kan mäta) och IR strålning (som kameran inte kan mäta). Någon gång har jag kört med 87 filter, men då mäter jag utan filter och sätter ISO till ca 50. Att jag gör så beror på att mitt IR filter släpper igenom lika mycket IR ljus (nästan i varje fall) som mitt #25 rödfilter. Svårt att tro när man inte kan se igenom det, men transmissionskurvorna påstår i all afall det.

Framkalla själv är hur lätt som en plätt som hellst. Vanlig sv-v kemi funkar. Jag har kört i T-Max, D76 och en gång i Rodinal 1:50 (Fast Rodinal ger tämligen korniga bilder... kul!)

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar