Annons

Inflödet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska väl börja med att skriva att jag inte läst alla inlägg så jag hoppas jag inte upprepar mig... (det var för mycket helt enkelt).

Alla vill ha kommentarer eller hur.
Kanske skulle man, som någon sa, knyta antalet bilder man får lägga upp till antalet kommentarer man gett, och sen också skapa en lista som visar de foton som fått mindre än tex tre kommentarer. Då kan man gå in där och kommentera dom i stället för att ett foto som redan fått 20 kommentarer ska få en till.

Som ny här på fotosidan känner jag att mitt intresse sjunker när jag bara får ladda upp en enda bild min första vecka och så en till nästa... det kommer ju ta en hel evighet innan man fått upp några stycken. Kanske skulle man få lägga upp några stycken (tex 5) precis när man blivit medlem?
Måste också säga att även om jag förstår syftet, så är det lite trist att man med grund-medlemsskap bara får ha 10 bilder uppladdade. Det lär ju sålla bort en hel del av oss amatörer som kanske inte har fotografering högst upp på listan men tycker det är kul.
Alla dessa begränsningar tillsammans gör nog tyvärr att jag, med flera nykomlingar, inte blir så långvarig här... jag vill inte lägga en massa pengar bara på att kunna visa mina foton för andra människor och få kritik. Får väl lägga dom på en egen webbsida i stället då.

Senast ändrad:
Taget från "Välkommen till Fotosidan"

("Fotosidan hoppas vi kommer att fylla det tomrum som finns på webben när det gäller ett forum för fotointresserade i Sverige, amatörer såsom professionella.

Ambitionen med fotosidan är att det skall finnas en hel del artiklar som behandlar allt från teknik till komplexa ämnen som bildkomposition. Parallellt med detta skall det finns information som skapas av fotosidans medlemmar. Framförallt gäller detta de forum som finns och genom medlemsgalleriet")

Detta anser jag klargöra att FS är en Entusiastsite för Fotointresserade och inget annat - detta gällande vägval som Peter uttryckte det.

Det är här som i alla andra sammanslutningar, vill man vara medlem så accepterar de regler som är uppställda. Är man entusiast så bedömer man sitt intresse och och baserar sitt deltagande efter det och ur det bestämmer hur mycket man vill bidra till sidans fortsatta utveckling = det belopp man anser sig vilja betala.

Tyvärr laddas det upp många bilder där fotografen inte beaktat de regler som finns vid uppladdning. Nedanstående står vid varje uppladdning -

("LÄS DETTA:
De bilder du laddar upp i detta kritikalbum skall vara sådana som du vill få konstruktiv kritik på, positiv såväl som negativ. Och du måste vara beredd på att få och kunna ta negativ kritik! Idéen med kritikalbum är att du skall utvecklas som fotograf, inte visa upp hur fin din katt är tex. Vill du mest visa upp dina bilder för vänner och bekanta så rekommenderar vi istället MSN Foto.

Beskriv också tanken med din bild; tanken behöver inte vara avancerad, men lite tänk är allt nödvändigt. Att förklara sig gör det enklare för oss som tittar på din bild att förstå den. Eller; om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar.")

Det är alldeles för många bilder som bättre hör hemma på MSN och de blir i regel inte direkt kommenterade.

Till alla Nya på FS vill jag rekommendera att surfa runt en vecka - kolla Forumen, Album, Lära mm för att kanske få en koll och en skjuts och inspiration framåt innan första bilden läggs upp.

MVH Eva

Har en egen ide som jag praktiserar.
Att försöka ge minst det dubbla med kommentarer som man får själv.
Låg lite efter ett tag men har hunnit ikapp nu.
Lite krystat blir det men det går.
Det betyder att man måste ge kommentarer även då man inte lagt upp nån bild.
Så fort man lägger upp en bild så får man kommentarer,,, och då får man försöka hinna ikapp igen.
Ja...jag har inte följt den här tråden så mycket så troligen finns det många bättre förslag.
Hej å hå. Ville bara delge hur jag gör.
-Anders

Chano skrev:
Så fort man lägger upp en bild så får man kommentarer,,, och då får man försöka hinna ikapp igen.

Det är ju en bra målsättning, problemet är väl att många inte får några kommentarer när de lägger upp nya bilder ...

Kollade lite statistik. Det är ganska många bilder som inte får kritik. Upplever ni att de bilder som INTE fått kritik, tillhör en fotograf som INTE heller själv ger kritik?

elmfeldt skrev:
Upplever ni att de bilder som INTE fått kritik, tillhör en fotograf som INTE heller själv ger kritik?

Näe, så upplever inte jag det iaf. Jag kollar aldrig om den som får min kommentar kommenterat själv heller innan jag kommenterar. Kommenterar väl de bilder som fångar mitt intresse oavsett, och jag erkänner att det numer är glest mellan mina kommentarer men det beror snarast på tidsbrist i kombination med lite tappad motivation. Tycker det är lika bra att låta bli att kommentera om man inte känner för det.

Förresten, de där upplysningarna under tumnaglarna om antal kommentarer o s v, har inte de resulterat i att fler bilder förblir okommenterade?

Om man lägger minst två kommentarer för varje bild man själv lägger upp borde det bli rätt många.!!
Det är ju ändå inte säkert att alla får kommentarer.
Själv går jag bara till samma avdelning (natur)som jag själv håller på med. Av olika anledningar. Det betyder inte att jag inte tycker om annat.
Men det är väl helt naturligt att man kommenterar det man själv är något bättre på.
-Anders

Det där är ju jättesvårt! Jag försöker att alltid kommentera...om jag känner att bilden ligger inom mitt område...även om den säger mig nåt eller ej.

Det är klart att det är en bra metod att försöka ha dubbla ut-kommentarer än in-kommentarer, jag själv har 4 ggr fler ut än in.
Det tråkiga är att det inte hjälper mig. Jag får inte mycket fler in-kommentarer för det, och dessa har minskat markant på bara det år som jag varit medlem.

Och just det här om att man bara tittar inom sitt intresseområde; så är det ju överallt. I en liten krets av kamrater och intresserade kan man ha åsikter om allt - och lära sig extremt mycket av att vidga sitt område, men i en stor krets människor hinner man inte med och man tvingas inte till det heller på samma sätt. Det är lätt att koncentrera sig på det som påverkar en mest. På gott och ont.

Jag tror att det handlar om vad varje individ är intresserad av. Hur vill jag interagera med andra. Kommunikation behöver minst två parter och då kan inte en vara tyst. Om jag börjar prata hoppas jag att några pratar tillbaka. De som ger mig något tillbaka kan man skapa fungerande vänskap med, och de som inte ger något tillbaka kanske gör det någon annan gång eller till någon anna person. Ingen skada skedd :)

peterA-som-filosoferar-över-dessa-saker-även-IRL

ps. Och just det [redigerat tillägg]. Det finns alltid "rötägg"! När den lilla kretsen växer sig för stor och man tappar kontroll över inträdeskrav i form av etik,moral och grundläggande värderingar då kommer alltid människor som inte förstår de regler och riktlinjer som vuxit fram. De uppfattas som störande och passar inte in. Av nån anledning vill kanske någon paja och förstöra. Händer överallt. Mer vanligt är nog att man som ny inte förstått hela vitsen med sajten. Upplever precis samma sak på jobbet :) Chefer tror (i alla led ut i organisationen) att visioner och strategier är så j-la uppenbara (är själv en av dem :) men det är ingen som fattat storheten i dem! Få som lyckas med sånt - Kamprad som ett exempel.
ps2. Well, well... återigen, vilken typ av sajt ska vi ha. Om den ska vara bred tror jag att vi alla måste ta på oss ett "fostrande" eller "vägledande" förhållningssätt till alla som "inte passar", och gå före med gott exempel och visa på ett bra sätt att agera här. Jag vet inte hur aktuell din statistik är, David, men jmf med Anders dubbla ut-in-ratio så imponerar inte dina 238 in mot 177 ut. Tyder i och för sig på att du är en duktig fotograf som får många kommentarer på bra bilder som berör folk :) men jag tror att det i stor utsträckning krävs att duktiga fotografer kommenterar mycket och sprider en bra kultur. Precis på samma sätt som att skriva i forumen osv. Om det funkar med den stora mängd människor och bilder vi är? Jag har inte en aning, men har ingen annan idé just nu.

Senast ändrad:
Kommer *VI* fram till något?

Mina förslag kvarstår.

Låt nya medlemmar vara medlemmar i 2-4-6 veckor, Innan en ny bild kan laddas upp. *så slipper vi alla fjortisar som inte kan ta konstruktiv kritik.*

Låt personen som lägger upp bilden inte kunna få mer komentarer än vad denne har skrivit. *kanske lite krystat men jag tror det kommer funka*

Ut med alla BRA bilder, dom har inget på fotosidan att göra. Visst är det kul att visa upp en perfekt bild, men vad är funktionen för det?. Kommentarerna blir ju bara *OJ vilken bra bild, WOW.mm mm mm* Är det konstruktiv kritik??

Att dela upp fotosidan i under avdelningar är nog ingen dum idé.

Eller har jag fel???

(PS: Vad hjälper det att smutskasta varandra?)

elmfeldt skrev:
Kollade lite statistik. Det är ganska många bilder som inte får kritik. Upplever ni att de bilder som INTE fått kritik, tillhör en fotograf som INTE heller själv ger kritik?

Förra sommarn när jag blev medlem fick jag minst 3 kommentar på alla bilder jag la upp. Nu händer det ofta att man inte får en enda. Och jag hoppas att det inte beror på att jag blivit en sämre fotograf.

prinsen skrev:
Ut med alla BRA bilder, dom har inget på fotosidan att göra. Visst är det kul att visa upp en perfekt bild, men vad är funktionen för det?. Kommentarerna blir ju bara *OJ vilken bra bild, WOW.mm mm mm* Är det konstruktiv kritik??

Funktionen dessa bilder tjänar är inspiration. Jag tror det är bäst med en lagom blandning. Är alla bilder dåliga så tappar man ju sugen också.

Jag tycker det är för svårt att hitta till de bra bilderna. Saknar topplistorna.

elmfeldt skrev:

Upplever ett klart samband. Kör jag en kommenteringsdrive får jag också kommentarer tillbaka. Ger jag mig inte till känna blir det lätt stiltje. Lägger jag in bilder med vanliga eller intetsägande motiv blir det heller inte många som reagerar. Är ju också en form av kritik, och det är inte svårt för folk att hitta något roligare att kommentera.

Återigen "pushar" jag för att kolla upp kommenteringsstatistiken för bild man vill kommentera. Tex om man fått över sjuttio kommentarer själv och gett EN!
Då är man ju bara här för att ta och inte ge.
Sitter man utan ngn form av bredband kan ju det ta lite tid att kolla upp statistiken det förstår jag men inte alltför lång tid va?

Jan vdV skrev:
Återigen "pushar" jag för att kolla upp kommenteringsstatistiken för bild man vill kommentera. Tex om man fått över sjuttio kommentarer själv och gett EN!

Många förslag ser man här om att kommentera mer, kolla statistik o s v. Visst jag håller med om att den statistiken som togs i exempel ovan (70/1) är lite usel och att man generellt bör både ta och ge. Däremot tycker jag det vore meningslöst med kommenterande bara för kommenterandets skull. Är det inte viktigt att känna för att kommentera för att kvaliten på kommentarerna ska vara hög också? Jag tror inte ett dugg på att slänga ut en massa kommentarer för sakens skull, bättre är väl att ge få med kvalite i så fall?

Jag kommenterar inte alls lika mycket längre som jag har gjort men får fortfarande kommentarer de få gånger jag laddar upp något. Kollar ni min statistik har jag gett det dubbla mot vad jag fått men det är från i fjol. I år har jag inte alls gett lika mycket. Då kanske ni inte borde kommentera mina bilder som jag laddar upp i år iaf?

Alltså, jag vill kommentera de bilder jag tycker jag har något att säga om oavsett ägaren kommenterat själv eller inte. Jag hoppas att de som kommenterar mina bilder gör det för att de finner bilderna intressanta.

Senast ändrad:
Kommentera kommentera... Tvång hit och dit... Då kan ju fotosidan likä gärna lägga upp färdiga svarsmallar ;)

Fotosidan speglar bara samhället som det är och perfekta bilder tror jag inte existerar. Däremot bra inspirerande bilder. Men jag tror att redaktionen på fotosidan får ta till sig av att det finns so mycket okommenterat. Smaken är ju som baken och det kostar inte mycket att berömma ngn som lyckats eller pusha ngn som är på god väg. Tvång blir rätt krystat och som sagt vad är meningen med fotosidan ??? Tjäna pengar, många kommentarer, bra stämmning för foto/bildintresserade, aktiva medlemmar eller många medlemmar sk dagssländor ! Ligger på plus i kommentarer och kollar oftast in den som kommenterar.

Söker upp de som är okommenterade ibland och försöker ge konstruktiv kritik !
Ciao Kålakåla

Nej, inget tvång men skulle tex uppskatta en kommentar i stil med "-fint ljus och intressant motiv men kanske skulle du prova att gå närmare?"
så mycket mer än ingen kommentar alls!

Statistik ljuger ibland javisst men innehåller en stor dos sanning oxå!

Man ser ju definitivt en tendens genom att titta på statistiken.

Så länge jag varit medlem på fotosidan har betyg och konstruktiv kritik diskuterats.
Om man jämför med musik så har man en känsla om man tycker en låt är bra eller dålig. Att analysera en låt och säga att man gillar den på grund av det pumpade blåset eller tonerna från hammondorgeln i bakgrunden känns fånigt. Man kan nog ganska direkt säga hur bra man gillar låten från en skala 1 till 5 rent känslomässigt utan några djupare analyser. Jag själv känner att jag ofta har svårt att motivera varför en bild är bra eller dålig utan att hamna i en fånig argumentation. Resultatet blir att jag ibland avstår att kommentera.
En ny vinkling på diskussionen skulle kunna vara att istället för att kommentera med konstruktiv kritik helt enkelt bara ange ett betyg. Alltså tvärtemot den trend som varit på fotosidan. Kanske skulle antalet betyg som delas ut betydligt överstiga antalet kommentarer i ett betygslöst system där man ska analysera bilder med konstruktiv kritik.

prinsen skrev:
Kommer *VI* fram till något?

(PS: Vad hjälper det att smutskasta varandra?)

Vad ska man då titta på för att lära sig? Jag snor bra idéer hejvilt för att testa själv, och det är väldigt nyttigt...för mig i varje fall.
Att få se en bra bild som gör att man säger "WOW..." får en ju att fundera på om man kan göra en lika bra själv, och hur man isåfall skulle göra osv.

Det finns en aspekt till som kan vara värt att tänka på.
Att kommentera bilder har iaf lärt mig mycket om vad som gör en bra bild. Man får tänka till på vad bilden innehåller, och vad jag själv gillar, Dessutom är man inte blockerad av det man själv såg "i huvudet" när man knäppte av.
Så för min del är själva kommenterandet lika nyttigt som att få kommentarer.

Lite metakognitivt tänkande...

christp skrev:
Det finns en aspekt till som kan vara värt att tänka på.
Att kommentera bilder har iaf lärt mig mycket om vad som gör en bra bild. Man får tänka till på vad bilden innehåller, och vad jag själv gillar, Dessutom är man inte blockerad av det man själv såg "i huvudet" när man knäppte av.
Så för min del är själva kommenterandet lika nyttigt som att få kommentarer.

Lite metakognitivt tänkande...

Absolut! Därför är det ju så viktigt att se utvägar för hur man skulle kunna lösa problemet med trista elaka svarskommentarer eller motkommentarer för att folk ska våga kommentera mera. Jag anser mig aldrig ha "sågat" en bild men jag har trots det fått för myckety skit tillbaks för konstruktiva kommentarer. Detta har givetvis lett till att man tappar motivation, tyvärr.

Bort med betygen, de skapar för mycket eller för lätt irritation.
Bort med medlemmar som inte uppför sig.
Äh, det där har jag redan skrivit förut. Struntar i att upprepa mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar