ANNONS
Annons

Inflödet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Christian, Det verkar vara en intressant site med dito inställning, en mer renodlad uppvisningssite alltså, vad har den för adress? Det är klart, kan inte bilden sparas så har inflödet ingen betydelse.

Jag är mycket emot regler och lägger mig inte i diskussionen om hur antalet bilder ska regleras eller nivåer på medlemsskap etc, det anser jag kan lösas på ett enkelt sätt.

Däremot ser jag FS som mer än en uppvisningssite. För många, även undertecknad, ser jag den som en länk i min utveckling.
Därför vill jag ex veta varför någon har lagt upp en i mina ögon fullkomligt meningslös bild och förväntar sig att någon ska bry sig med att kommentera. Hade jag då fått en indikation på vad fotografen vill med sin bild så hade jag kanske gett den en chans för att försöka förstå både fotografen och min egen reaktion/brist på reaktion.

Idag ser jag inte ens tumnageln på dessa bilder men hade jag vetat att det fanns ett syfte bakom hade saken kommit i helt annat läge. Då hade åtminstone jag blivit nyfiken och tittat både på barn, hund, katt och tuttbilder mfl.

Eva

Hallo Liza i sommarvärmen ...

Ibland tar jag bilden bara för att det är roligt att höra klicket. :<)
För att jag känner för det just då.
Jag visar upp bilder på fotosidan, antingen för att jag tycker om bilden, men ofta också för att jag är osäker. Man blir ju lätt hemmablind.
Då är det ju lärorikt att få kritik.
Varför jag tog bilden?
Helt enkelt för att foto är mitt stora intresse.
Jag brukar stuvar om i mina album här på fotosidan med oregelbundna mellanrum. Skulle önska att fler medlemmar skulle göra så.

Re: Hallo Liza i sommarvärmen ...

Wolfgang skrev:
Ibland tar jag bilden bara för att det är roligt att höra klicket. :<)
För att jag känner för det just då.

Jag tycker det var en förbaskat skön sammanfattning Wolfgang. Glädjen, känslan över att se en bild och dela den med andra räcker väldigt långt. Jag tror inte så mycket på det medvetna valet, det utstuderade...fotografering är rätt mycket instinkt, tror jag.

Jag ger upp, Wolfgang och Ulf ni har nu startat ett sidospår på länkens ursprungsfråga som gällde Inflödet Av Bilder och de relaterade problemen där finns - och inte Frågan om varför vi fotograferar över huvudtaget. Så nu ska jag njuta av värmen och sluta bry mej.
MVH Eva

Phu, det tog ett tag att ta sig igenom denna tråd men nu så.
Jag tvivlar på att inflödet av bilder eller den låga bildkvaliteten någonsin kan bli ett (relevant) problem om vi alla använder Fotosidans funktionellitet.
Visst finns det mängder av usla bilder, de är nog i ärlighetens namn i majoritet, men hur ska en fotograf veta att bilden är usel om ingen ger feedback?
Om alla medlemmar anstränger sig lite och ger relevant feedback på bilderna samt tar till sig den feedbacken som ges kommer kvaliteten på bilderna som skickas in att öka.
Volymen är inte ett heller ett problem enligt mitt förmenande. Vad handlar det om? 100-200 bilder om dagen på närmare 18000 medlemmar. 200/18000 ger inte många bilder att kommenterar per medlem och dag.

Jag tycker det låter konstigt att, om jag ser en bra och fin bild på fotosidan.se så ska jag först gå in och kolla hur många komentarer fotografen skrivit innan jag kan kommentera bilden jag gillade. Är det inte bilderna som är det primära? Jag har trott det men kanske missat något. Sedna läste jag ett förslag om en knapp till de senaste okommenterade bilderna och det kan vara OK om det går att få att fungera. Men att kolla hur många kommentarer fotografen gjort det kommer inte jag att kolla innan jag kommenterar en i mina ögon bra bild.

Denna tråd vs. bilderna

Denna tråd har feeett med många inlägg. Tänk om alla dessa vorit bildkommentarer istället? Man skriver där man känner sig motiverad.

Slutsatser:
1. Denna tråd är mer intressant än de flesta bilder på fotosidan.
2. Det var lättare att hitta denna tråd än en schysst bild.

eller?

Nu är den här tråden otroligt lång och jag har inte orkat läsa hela...Därför ber jag om ursäkt om jag säger något som någon annan redan har sagt.

Som jag ser det så är det inte för få kommentarer på fotosidan utan de som finns är helt enkelt snedfördelade.
Exempel: jag har f.n. 9 bilder upplagda på min sida, på dessa 9 bilder har jag fått 55 kommentarer, dvs. ca 6 kommentarer per bild. Dock så har bilden som fått mest kommentarer 19 st och den som fått minst 0.
Efter 10 kommentarer på den förstnämnda bilden hade jag en ganska bra bild av den allmännna uppfattningen, så jag hade hellre sett de 9 återstående på den andra bilden.

Mina förslag är därför:
1. Kommentera inte bilder som redan har många kommentarer om ni inte känner att ni har något jätteorginellt att säga. Spara krutet till andra bilder. (alla)

2. Låt den slumpvisa bilden på framsidan alltid vara en bild med få kommentarer. (kodsnickarna)

3. Sortera en fotografs bilder efter antalet kommentarer i stigande ordning. (kodsnickarna)

Detta löser förstås inte alla problem men borde kanske minska snedfördelningen lite....

Bra inflöde! Uppmaning till alla: Kommentera mera! Tro på dig själv och på att dina synpunkter har betydelse. Alla blir glada av kommentarer, det värsta är att ha okommenterade bilder.

Några tips i denna tråd antyder att man sneglat på www.photosig.com, där man kan tjäna poäng på att kommentera, mest poäng om man är först med att kommentera en bild. Man kan även kan anmäla sig i en speciell kommentatorsgrupp och få bilder slumpade till sig, som man då måste kommentera inom en viss tid. Photosig har ett mycket större inflöde av bilder än Fotosidan.

Själv tror jag att man inte behöver ändra på något på Fotosidan i dagsläget. Möjligen, som någon nämnde, så kunde man få någon bonus, baserad på statistik. T ex att så länge man har givit dubbelt så många kommentarer som man själv har fått, så har man något visst status som ger en rätt att t ex ladda upp en extra bild i veckan eller så.

Kommentera mera!

Ingvar

Mindre bilder mer kommentarer

Om man satte en Max gräns för alla medlemmar på antal bilder, skulle då inte det leda till att man kommenterade lite mer?

För att ha över 200 bilder är väl rätt onödigt?
Man orkar max kolla på två, tre sidor ändå och sen går man antagligen vidare.

Jag tror att om man satte exempelvis en maxgräns på ca 40 bilder, sen får man byta ut någon när man vill ha en ny. Rullande bildflöde helt enkelt.

Sen finns det säkert något smart system med bonuspoäng som "tvingar" en att rösta för att man ska ligga bra till. Så det kan ju självklart hjälpa lite också, men jag anser att det är alldeles för mycket bilder. Och det är underligt att vissa fotografer vill ha så många bilder ute, för att jag tror inte många orkar bläddra igenom alla och då får de ju inte visa allt.

maxgränsen är ju 10 bilder för icke betalande medlemar (den stora massan) max 30 för brons och max 75 för silver/guld (portfolions 200 bilder är inte möjliga att kommentera)

Personligen skulle jag gärna lägga ut fler bilder :)

Senast ändrad:
Jag personligen tycker att det är för mycket bilder redan över 40. Eftersom när jag besöker medlemmar så vill jag snabbt få en blick vad det är för kort, och jag är inte intresserad att blädra 3, 4 sidor om inte de första korten är intressanta.

Så ett system där man hade som guldmedlem bildstopp på typ 40 bilder, sen när nya ska in, ja då får man radera någon som redan är kommenterad.

Då skulle även fotosidan spara in en massa MB i utrymme och kanske satsa på nyare funktioner också. Plus att jag ialla fall skulle känna mig mer motiverad att kommentera fler bilder på en medlemssida.

Linkeboda skrev:
Mina förslag är därför:
1. Kommentera inte bilder som redan har många kommentarer om ni inte känner att ni har något jätteorginellt att säga. Spara krutet till andra bilder. (alla)

2. Låt den slumpvisa bilden på framsidan alltid vara en bild med få kommentarer. (kodsnickarna)

3. Sortera en fotografs bilder efter antalet kommentarer i stigande ordning. (kodsnickarna)

Detta löser förstås inte alla problem men borde kanske minska snedfördelningen lite....

1: Bra idé, men jag tror folk kommer fortsätta att till största delen kommentera de bilder de gillar oavsett antal tidigare kommentarer.

2. Mycket bra förslag! Varför inte 2 eller fler slumpbilder av den typen.

3. Också mycket bra.

Bonde skrev:
Så ett system där man hade som guldmedlem bildstopp på typ 40 bilder, sen när nya ska in, ja då får man radera någon som redan är kommenterad.

Om ett minskat antal upplagda kritikbilder för guld/silver medlemmar (nuvarade 75) skulle öka kommenterandet tycker jag mycket väl man kan införa det. 40 kritikbilder skulle kunna räcka. Guldmedlemmar har ju portfolion där man succesivt kan lägga upp de bästa.

En sådan förändring blir dock tuffare för silvermedlemmarna. De har ju inte portfolion

Nja, jag tror knappast att man ökar kommenterandet genom att minska silver/guld-medlemmarnas maxantal. Vi är ju bara 680 st (317 guld) av över 18.000 medlemmar!!
Känns som en droppe i havet...
Betalar jag 500:- om året så vill jag nog gärna kunna ha mina 75 kritikbilder uppe...

Jesper

Jag har varit inne på det förut och jag utvecklar det här med risk att bli tjatig.

Man måste hitta på ett sätt där det går snabbare att ge sina bedömningar på en bild. För mig tar det 10-20 sekunder att bedöma en bild men det tar upp mot 5 minuter att motivera och formulera mig. Det är säkert likadant för många andra. Kunde jag ge min bedömning efter 20 sekunder så kunde jag bedöma långt fler bilder än idag.

Jesper K skrev:
Nja, jag tror knappast att man ökar kommenterandet genom att minska silver/guld-medlemmarnas maxantal. Vi är ju bara 680 st (317 guld) av över 18.000 medlemmar!!
Känns som en droppe i havet...
Betalar jag 500:- om året så vill jag nog gärna kunna ha mina 75 kritikbilder uppe...

Jesper

Helt rätt !! 500:- Pistoler borde ge lite minst 75 bilder om inte mera ! 500:- Kan man ju köpa många Mb för. Dessutom borde portfoliobilderna göras attraktivare och gärna möjlighet att flytta obehindrat från kritikerbild till portfoliobild (vilket inte går pga att portfoliobilderna bara får mäta sig 640*640 250Kb medans kritikerbilder 1024*1024 250Kb) vilket skulle kunna fungera som ett arkiv med möjligheter att spara gamla kommentarer etc. Hur detta minskar inflödet vet inte jag... Men 18.000 medlemmar låter bara som en insäljningsfloskel ! Hur många är aktiva ??? Kommenterat mer än 10 kommentarer och publicerat mer än en bild vait inloggade senaste 3månaderna.

Jag vill gärna se lite statistik på detta och därefter fundera på vad vi vill med den stora massan 18.000. Så fram med statestik och fundera sedan vad ni vill med fotosidan !! Passiv / aktiv, 18.000 som en massa eller 4.000 aktiva

Det spelar väl inte så stor roll hur många inaktiva medlemmar som finns, de kan gärna ligga där och skvalpa i databasen. Min bedömning är att det blir en orimlig uppgift för redaktionen att värdera vilka som ska sållas bort på ett rimligt sätt.

Förslaget att kunna flytta bilder fritt mellan portfolio och kritikalbum tycker jag är vettigt. Det borde varit så från början.

Ingvar skrev:
Det spelar väl inte så stor roll hur många inaktiva medlemmar som finns, de kan gärna ligga där och skvalpa i databasen. Min bedömning är att det blir en orimlig uppgift för redaktionen att värdera vilka som ska sållas bort på ett rimligt sätt.

Förslaget att kunna flytta bilder fritt mellan portfolio och kritikalbum tycker jag är vettigt. Det borde varit så från början.

Ingvar ! Det jag menar är att de som bara lägger upp en bild lägger två kommentarer och sedan inte är aktiva med enkla medel skulle kunna avaktiveras efter tre fyra månadrer utan inloggning. Om man sedan vill tillbaka så blir det återaktivering. Hotmail har en sådan funktion och det skulle nog underlätta administrationen samt rensa bort sk dagssländor och de som missuppfattat skillnaden mellan msn och fotosidan efter ett tag. Dvs ett självsanerande sytem ! Om man dessutom Ökar bildninflödet men begränsar till en bild om dagen så tror jag nog på mera aktivitet och fler kommentarer. Jag som är ganska aktiv ser direkt om det är en bild jag vill kommentera eller ej och jag tror att aktiv hjälp på ens favoritfotografer och kompisar (miniatyrbilder på mina kompisars nya bilder) skulle kunna sålla en hel del i bruset !
Eller varför inte senaste bilder från de som kommenterat dej så kan du enkelt kommentera tillbaka :)

Slutligen så är det ju faktiskt inte inflödet av bilder som är problemet utan bristen på kommentarer ! Varför maxgräns på 75 bilder ??? Diskutrymme kostar ju nada !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar