Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inflödet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
jag orkar helt enkelt inte läsa igenom allt så jag vet inte om någon redan föreslagit detta men min tanke är:

en bild per dag även för betalande medlemmar. Att vänta i sju dagar för att sen slänga upp sju bilder samtidigt gör ju att det kommer sju (ofta) liknande bilder. Självklart får inte alla dessa sju bilder separata kommentarer, ibland kan man i en kommentar under en bild läsa något i stil med: dom andra bilderna är också fina.

Så en bild per dag tycker jag. Det klarar man sig himla fint på.

Jag instämmer med föregående talare som talar för en lustfylld dialog runt bilder. Tvång och poängsättning klingar mindre bra i mina öron. Flertalet av oss har fullt upp med annat och är glada om vi hinner med att fotografera och få till någon bild att ladda upp. Att då mötas om krav med motprestation får nog många att fly fotosidan.se. Om någon/några kan tänka sig att ta på sig en mentorroll att kommentera bilder som saknar kommentarer så är ju det hedersvärt, om än något tungt i längden.
Personligen upplever jag inte bildflödet som ett problem. Jag instämmer med Hassan att det känns viktigare att stimulera kommenterandet. Jag tycker många stirrar sig blind på att det skall vara just konstruktiva kommentarer med avseende på teknik och dylikt. Om det växer till ett outtalat krav så förstår jag att många undviker att kommentera, eftersom de känner sig osäkra på just detta område. Själv tycker jag att den känsla en bild väcker är det intressanta. Bra bilder förmedlar en känsla oavsett deras tekniska kvalitet. Det gäller bara att utgå från sig själv när det gäller att betrakta bilder. Tycker man om en bild så kan ingen motsätta sig det och genom en enkel kommentar får fotografen en bekräftelse att bilden når fram. Med denna enkla filosofi försöker jag kommentera bilder inom och utanför min närmaste krets på fotosidan, oavsett om fotografen har gett för få kommentarer i förhållande till antalet emottagna kommentarer...
cwe skrev "Skulle man inte ganska enkelt kunna skriva en funktion som sammanställde vilka som kommenterat mina bilder senaste perioden, och sedan presenterade deras senaste bilder i en översikt till mig? Bara att klicka och kommentera..." Ja, det är en mycket bra idé. Stimulerande i sin enkelhet.
Jag har själv lärt mig fotografera genom att titta på andra fotografers bilder och funderat på varför jag gillar deras bilder. Här lyfter jag fram idén om ett gästalbum som en oerhört viktig detalj. Bra bilder är inte tidsbundna. Tanken att ta bort äldre bilder skulle innebära att t ex många av Terjes bilder skulle försvinna - och därmed en stor inspirationskälla för många... Jag har också roat mig med att gå igenom andra fotografers kommentarer och funnit många bra bilder och dessutom lärt mig lite av deras bildseende.
Frågan för mig är inte: Hur stryper vi bildflödet?
utan: Hur stimulerar vi kommenterandet?
Genom att avdramatisera det antar jag.

Ideer

Jag hoppar in här med lite ideer har säkert missat något från tidigare då det är svårt att följa trådarna och många bra inlägg:

1. Enklare att lägga till favoritbilder och favoritfotografer samt att man själv kan se om man är länkad eller om man har en bild länkad...

2. De riktigt bra bilderna borde sparas som kreativa inspirationskällor, jag har försökt återkomma till några favoriter men de var bortplockade :( troligtvis pga max 75 bilder

3. Minska inflödet till en bild om dagen inte 7 på ett bräde. Efter lite konversation med min mentor så finns uppfattningen om att om man publicerar 7 bilder i följd så kommenteras bara en (tyvärr)

4. Hjälpreda som visar senaste bilder sedan jag var där senast, samma sak för kommenarer.

5. Summera i grupper Veckans mest betittade, veckans mest kommenterade, veckans kanon/kalkon.

6. Tycker fortfarande att man skall publicera en bild innan man kommenterar...

7. Fler info fält... Skall man lära sig så borde det finnas mera info om hur bilden är tagen samt en beskrivning om ljusförhållande. Skall vi lära oss så får vi nog bjussa lite.

8. Forosidan rekommenderar eller fs val :)

9. Tvång är nog inte så bra för kreativitet och spontanitet. Rensning och lite städande kan nog kanske behövas.

Ta vara på det bra för det finns en hel del ofattbart bra bilder på fotosidan och det finns en del seriösa kommentatörer!!! Vad gäller standarden på kommentarer så kan den iblan bli impulsiv och kortfattad men tycker ändock det är bättre än 200 tittare och ingen kommentar.

Nu har jag förmodligen repeterat vad flera sagt inklusive mina tidigare inlägg :)

Fotohälsningar till det kreativa medlemmarna på fs

/Kristian

Ger man kommentarer får man kommentarer.

Flödet är det egentligen inget fel på.
Det är faktiskt jättekul med värsta stora databasen med massor av bilder i som man kan söka på. Bättre tidsfördriv än fotosidan var det längesen jag hittade. :)

Ärligt talat: ger man kommentarer så får man kommentarer. Jag har kollat och så är det.

Jag har (nåja, hade) som "regel" för mig själv att alltid ge två kommentarer per en kommentar jag själv fick. Nu ligger jag något under det men jag har ändå gett betydligt fler kommentarer än jag har fått.

Jag blir faktiskt irriterad när jag ser en medlem som emottagit över hundra kommentarer men inte gett en enda kommentar tillbaka!
Det är väl inte undra på att det blir fattigt bland antalet kommentarer när så många bara sitter och vill ha utan att ge något.

I ett förhållande skulle det inte funka. Man ger och man får. Jag tycker definitivt att man ska - på något sätt - vara tvungen att ge nått också! Man kan inte bara komma hit och få massa kommentarer och utvecklas på det utan att ge något tillbaka.

Jag brukar kolla hur många kommentarer ägaren till bilden jag tittar på har gett. Om personen bakom bilden inte har gett en enda kommentar (jag menar inte nya medlemmar nu) ger jag ingen kommentar. Har personen gett färre kommentarer än den har fått ger jag heller ingen kommentar. Så funkar jag.

Jag ger till dem som ger. Och jag tycker att det ger mer att kommentera någons bilder om den personen faktiskt på något sätt svarar bildkommentarerna.

Det är för många regler. Vi får inte skriva okonstruktiva kommentarer. Vi får inte tacka för kommentarer vi får.

Hallå! Och så kommer ni frågandes varför det är så många okommenterade bilder??

Låt medlemmarna vara de personer de är! Personliga dialoger under bilder BIDRAR till fotosidan! Och så kommer ni och säger att man inte får chatta! Borde ni inte vara glada att vi medlemmar trivs här?

Jag fattar inte ett skit om skärpedjup och konstiga bländare hit och dit men jag kan njuta av en vacker bild när jag ser en. Jag kan också komma med kommentarer om komposition och beskärning.

Äh.

Wettig för ett wettigt resonemang. Likaså gör Herr Hernström.

Jennie.E, Anders.B och Kristian.H är inne på helt rätt linje tycker jag.
En massa trams om tumme upp/ner, tvång hit och dit, publicering endast på lördagar om du kommenterat fyra-sju bilder mellan onsdag -fredag 0900 bla bla bla;)

Låter ju supertrist!

Som Anders sa "-stimulera kommenterandet"!
Ett enkelt sätt (aningens paradoxalt) är att ge tusan att kommentera folks bilder!;)
Med det menar jag folk som har uppenbar minusstatistik i kommenterandet.
I längden borde det ge utdelning eller tror ni inte det?

Kanske ngn artikel om hur kommententering av bilder påverkar och utvecklar ens bildseende, för det gör det ju!

hälsn,jan

Re: Ger man kommentarer får man kommentarer.

Jennie skrev:

Det är för många regler. Vi får inte skriva okonstruktiva kommentarer. Vi får inte tacka för kommentarer vi får.

Hallå! Och så kommer ni frågandes varför det är så många okommenterade bilder??

Låt medlemmarna vara de personer de är! Personliga dialoger under bilder BIDRAR till fotosidan! Och så kommer ni och säger att man inte får chatta! Borde ni inte vara glada att vi medlemmar trivs här?

Jag fattar inte ett skit om skärpedjup och konstiga bländare hit och dit men jag kan njuta av en vacker bild när jag ser en. Jag kan också komma med kommentarer om komposition och beskärning.

Äh.

Wettig för ett wettigt resonemang. Likaså gör Herr Hernström.

Jennie, jag har faktiskt inte förbjudit någonting. Ta det hela som lite rekommendationer. Jag skrev att det är helt ok att balla ur, men att samtidigt ha i bakhuvudet att vara så seriös som möjligt, det tjänar vi alla på. Att tacka, räknar INTE jag som en kommentar och inget som jag tycker behövs mer av under bilder, och det står jag för! Tackande i varannan rad gör inte mig till bättre fotograf. Jag är mer inne på din egen linje att tacka gnm att kommentera! Det är helt rätt inställning. Jag förstår inte varför okunstruktiva kommentarer är något som vi skall stödja heller. Jag menar inte att man behöver skriva en välgrundad uppsats, men hur behjälplig är jag av en okunstruktiv kommentar? Jag tycker att man umgås genom chat, gästbok och epost eller IRL, och det är väl inte helt fel. Funktionen är byggd för att kritisera bilder och passar inte så bra som en chat helt enkelt.

Jag tycker inte heller att det är så mycket regler för övrigt faktiskt.

i egenskap av nån som är relativt ny på fotosidan så känns det lite viktigt att försöka bidra i den här diskussionen.

som ny på fotosidan valde i allafall jag att under nån månad eller så i första hand _titta_ på bilder och läsa kommentarerna de fick. Hade det varit i socialt sammanhang hade motsvarigheten varit att sätta mig i ett hörn, vara tyst och långsamt lära mig vilka sociala regler som gäller här, vad som uppskattas och hur denna uppskattning eller brist på uppskattning ska visas. Dessutom blev detta en _oerhört_ bra skola, dels för att utveckla mitt bildseende, dels för att utveckla ett språk så att jag överhuvudtaget _kunde_ kommentera andras bilder. Ha tålamod med oss som är nya, det är inte nödvänligtvis lathet eller ovilja som gör att vi inte kommenterar i början. Låt oss lära oss _hur_ först, ge oss en chans...

Att se alla bra bilder var väldigt ödmjukande och det var med andan i halsen som jag började ladda upp mina egna bilder. Och allt eftersom jag kände mig tryggare här så har jag slutat _bara titta_ och börjat kommentera bilderna jag tittar på.

Det finns i en del av inläggen tidigare i tråden en lätt arrogans och en nedlåtande ton när man talar om oss nybörjare eller nykomlingar till fotosidan - en attityd som allt annat än uppmuntrar till deltagande med kommentarer eller deltagande överhuvudtaget. Jag inser att det är trist att se bilder som inte alls lever upp till den nivå man hoppats på, men samtidigt uppfattar jag att fotosidan handlar till stor del om att utvecklas som fotograf och då måste var och en få utvecklas från sin egen nivå - vi är alla barn i början. Hjälp folk växa eller skit i dem, men att dissa dem/oss känns oerhört kontraproduktivt.

hälsningar
Maria

Maria, jag har skrivit tidigare att jag har full förståelse för att folk bara vill läsa. Man lär sig grymt mycket av det och jag tycker att det är alldeles ok. Alla vill inte bidra och behöver inte det! Likaså har jag full förståelse för att det kan kännas läskigt att delta i början. Alla är som sagt, barn i början!

Re: Re: Ger man kommentarer får man kommentarer.

Tjena David!

Jag menar väl inte "Tack Namn", utan jag syftar mer på: "ja, det kanske du har rätt i, ska testa det". eller ett: "nejmen tycker du! så har jag inte tänkt på bilden tidigare."

Att föra LEVANDE dialoger under bilderna anser jag som a och o! Det blir det om bildinnehavaren faktist kommer in lite då och då med nån kommentar och visar att personen faktiskt är aktiv. Det finns många inaktiva medlemmar. Det är faktiskt roligare att kommentera någon man vet faktiskt loggar in ibland och som läser det man skriver.

det är helt enkelt trist att ge kommentarer, konstruktiva eller ej, om den man ger den till inte på ett eller annat sätt reagerar. "hallå - har du läst kommentaren" undrar man efter ett tag... det är inte heller så kul.

vad är en okonstruktiv kommentar? vad är chat? jag har personligen inte sett nån dialog typ: hej hur mår du idag? jag mår bra. under en bild hittills.

hm... jo vad jag vill få fram är - och jag märker att detta drar mer åt kommentarhållet än vad tråden egnetligen handlar om: inflödet av bilder - det är att... hm... jo på något sätt vore det bra att på ett enkelt sätt se hur längesen personen bakom bilden var inloggad samt hur många i procent kommentarer personen har gett kontra fått

tex: fotograf: jennie eriksson (silverstar) (3 dagar) (+67)

vilket betyder: jennie eriksson var online senast för tre dagar sedan (vilket kan ersättas med en onlinetext om man är online just då) samt att jag har gett 67% fler kommentarer än jag har fått.
då kan man LÄTT skippa att kommentera fotografer som inte varit inloggade på ett halvår eller som har fått betydligt fler kommentarer än de fått! för där klämmer den största skon eller vare heter.

ok, du har inte förbjudit, men det *känns* så. jag och en viss annan fotosidanmedlem har på hälften allvar, hälften skämt, sagt att vi snart blir avstängda. det liksom känns så. känns som om jag trampar på "rekommendationerna" vid varannan kommentar jag ger och varje gång jag skriver under någon av mina egna bilder.

men det är jag det. sån är jag och sån tänker jag förbli.

med *okonstruktiva* kommentarer tror jag att många menar *känslokommentarer*: vad upplever jag när jag ser den här bilden? vad känner jag inom mig? vilka tankar får jag? vad associerar jag till? med andra ord *ej tekniska* kommentarer.

bilder handlar om mer än komposition, skärpa och sånt. det handlar om känslor. det är ett sätt att uttrycka sig. det är sånt man vill få kommentarer på också: har jag lyckats beröra någon med denna bild eller inte?

det är väl det som - i alla fall jag - menar med okonstruktiva kommentarer.

förlåt att jag alltid måste använda så himla massa ord för att få fram vad jag vill.

Tråden börjar bli lång och redaktionen har följt den hela vägen.

Redaktionen får ta och försöka ta till sig summan av inläggen och försöka på ett bra vis utan tvång/regler/krav stimulera kommenterandet. Jag tror inte att vi skall applicera fler regler iallafall. Det känns bara onödigt.

Jag tror nog mer på att lyfta fram bilderna på fler sätt. Månadens album, länkar, fotosidan rekommenderar, topplistor, bevakningar mm är olika förslag som vi tar till oss.

Tidsplanen för ev. förändringar är i början av hösten. Juli innebär semestrar och augusti innebär planering.

En sak är säker och det är att en säker död är att försöka göra alla till lags. Vi får försöka balansera på linan, på bästa möjliga sätt, där vi kombinerar era önskemål med våra tankar.

För vissa kanske det är semesterdags! Ha en skön sådan isåfall.. Jag sitter kvar här och håller koll på alla kreativa inlägg!!

Re: Re: Re: Ger man kommentarer får man kommentarer.

Jennie. jag citerar inte hela ditt inlägg för då går hela internet ner.. :)

Om det är det som du menar okunstruktiva kommentarer som måste du genast hitta ett bättre ord! För det du beskriver är väl verkligen inte konstruktiva kommentarer!

Re: Re: Re: Re: Ger man kommentarer får man kommentarer.

elmfeldt skrev:
Jennie. jag citerar inte hela ditt inlägg för då går hela internet ner.. :)

Haha! Såååå himla massa skrev jag väl ändå inte! :)

elmfeldt skrev:
Om det är det som du menar okunstruktiva kommentarer som måste du genast hitta ett bättre ord! För det du beskriver är väl verkligen inte konstruktiva kommentarer!

Om det jag beskriver verkligen inte är konstruktiva kommentarer så är de väl verkligen okonstruktiva kommentarer? que?

det är alltså inte ok att skriva om känslor och tankar en bild väcker??

Om det är det som du menar okunstruktiva kommentarer som måste du genast hitta ett bättre ord! För det du beskriver är väl verkligen inte okonstruktiva kommentarer! *skall det stå*

elmfeldt skrev:
Tråden börjar bli lång och redaktionen har följt den hela vägen.

+ massor mera

Jag tycker att du har en poäng i en hel del kring regler och verkar ha tagit åt dej av en del ... Jennies positiva bidrag med en slags värdemätare på hur bra kommenterar man är är lysande :)

Jag kan inte rå för det men ett tack är en bekräftelse på att man läst kommentaren och tagit till sig !!! Jag måhända vara gammalmodig men jag tackar för maten, tackar för hjälpen och tackar för kritiken : ) Visst blir det ibland långa trådar men... lite designändring osv. Jag försöker också kommentera två tillbaka på varje ny jag fått (om det är möjligt) men har nu lite att ta ifatt då jag även plöjer igenom inkommande.
- fått 804 kommentarer och 408 röster på bilder
- givit 1033 kommentarer och 445 röster på bilder

På fotoåterseende med ännu bättre bilder ännu bättre kommentarer och ännu mera kunskaper : )

/Kristian

Vi tackar för maten här med, fast genom att skriva en kritikkommentar istället. Det är väl en alldeles ok regel som verkligen borde stimulera och driva allt frammåt. Eller hur?

elmfeldt skrev:
Vi tackar för maten här med, fast genom att skriva en kritikkommentar istället. Det är väl en alldeles ok regel som verkligen borde stimulera och driva allt frammåt. Eller hur?

OK då jag får väl göra uppsamlingsheat och masstacka :) Men att kommentera tillbaka är en bra uppmaning !!

Kristian H skrev:
OK då jag får väl göra uppsamlingsheat och masstacka :) Men att kommentera tillbaka är en bra uppmaning !!

Men det kliar i fingrarna... Kanske en länk på kommentaren till svar ??? då blandas ju inte bildkommentarer och svar ! Vilken grej !!! Då kan ju de som svarar svar och de som inte vill låta bli !! En liten länk till svar om det finnes och ett meddelande till kommenteraren om att svar finnes !! Ohla !! Dagens sista förslag (tror jag... Nu är det uppsamlingstack på den enda inkomna kommentaren ;)

/K

elmfeldt skrev:
Om det är det som du menar okunstruktiva kommentarer som måste du genast hitta ett bättre ord! För det du beskriver är väl verkligen inte okonstruktiva kommentarer! *skall det stå*

Ok! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar