Annons

Inflödet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
bildflöde

Har läst de senaste inläggen och bildat en uppfattning nu.

Här är min idee.

Till att börja med borde inte någon medlem kunna ladda upp mer än exemeplvis 40 bilder. Jag har ett flertal gånger besökt sidor där bildantalet stiger upp över 200, jag sticker därifrån direkt.

Notera att just siffran 40 är bara ett exempel.

Sedan bör man inte heller kunna ladda upp så många bilder på direkten. Ofta när man kollar på "nya kritikbilder det senaste dygnet" så kan man hitta massvis med bilder av samma fotograf, samma motiv, med endast någon liten detalj i skillnad. Vem tusan orkar kommentera alla de olika bilderna? Totalt onödigt dessutom, en fotograf ska kunna välja en bild man känner mest för, självklart kan det vara klurigt om man har flera alternativ, men om exempel två stycken är så lika så man inte kan välja, då kan man lika gärna dra lott.

Så slutplädring: Korta ner maxantal bilder, satsa på ett fåtal kvalitetsbilder än kvantitet.

En gräns för att inte kunna ladda upp så mycket på en gång. 1 bild var femte timme kanske?

Hoppas mina förslag kan hjälpa.
 
Det jag reagerar på! Här är många nybörjare som laddar upp en bild och mer eller mindre ber om att få sin bild kommenterad för att bredda sitt kunnande, ofta får dom ingen kommentar alls. Om man är nybörjare eller mer erfaren så behövs dom där råden ibland när man känner att man kört fast.
Vi har många duktiga fotografer med oss här. Deras kunnande är ovärderligt, om det sedan är natur, porträtt eller annat. Så min önskan är att vi alla skall vara lite öppnare.
 
Jag har nu läst de första tio sidorna och de två sista utan att hitta en idé jag fått.

Grundidén är att alla (eller i alla fall de allra flesta) vill ha kommentarer på sina bilder. Det tror jag är ett faktum som alla kan ställa upp på. Varför då inte införa en kommentarspärr enligt följande:
* man kan ladda upp sina bilder enligt nuvarande system och få dessa kommenterade
* man kan själv skriva kommentarer på andras bilder enligt nuvarande system
* MEN när man fått ett visst antal fler kommentarer än man själv gett kan andra inte kommentera ens egna bilder.

På det viset måste man själv bidra för att få nåogt själv. Tvång? Kanske, men kopplingen mellan det du ger och får borde vara uppenbar för alla. Inbjuder det till meningslösa kommentarer? Möjligtvis, men det borde gå att stävja: ingen vill ju ha en meningslös kommentar på sina egna bilder!
 
Uffe,
varianter på ditt föreslagna system finns på andra fotosajter (där de bl.a styr uppladdningskvoten).

Problemet är att de uppmuntrar till "dåliga" kommentarer, det leder till *många* kommentarer, snarare än genomtänkta eller uttrycksfulla kommentarer, "spam comments", helt enkelt.

_Måste_ lösningen innebära mer regler och mer tvång? Är lösningen alltid "mer teknik"?

Finns det inget sätt att *stimulera bildintresset* istället? Så att fler vill/känner för/blir inspirerade att kommentera och prata om bilderna här?

Jag börjar tvivla.
-Christian

PS. Nej nu har jag snackat nog, börjat bli tjatig.
 
Senast ändrad:
Alla måste starta någonstans

Det var uppenbarligen en intressant fråga du ställde!

Nr.1 Fotosidan har växt ofantligt under sista 12-15 månaderna. Kvaliten på bilderna har därmed sjunkit. Jag är inget proffs men lite självkritik får man ha. inga suddiga katter eller farmor på altan om det inte var avsikten.

Nr.2 Vad gör Photosig som har generellt så mycket högre kvalite å sina foton?, Vi kan ju inte vara sämre i Sverige eller?

Nr.3 Gruppbildningar som är vanligt förekommande i ledarlösa sällskap har naturligtvis uppenbarat sig även här. Dessa röstar kommenterar ofta varann. (jag är dålig på att rösta och kommentera då jag hellre låter bli att såga än att säga något bra. Förmodligen för att jag är företagsledare och ska ha kontroll på dagarna.

Nr.4 Har inte ens orkat läsa alla sidor med kommentarer, docktycker jag att det är bar att ni finns och lyckönskar er på framtida beslut.

//Robert Lundqvist
 
Jag har tittat på både dansk och norsk motsvarighet till vår fotosida där jag tycker vi står oss bra. Photosig har högre kvalitet på uppladdade bilder, där måste jag hålla med. Jag tror ändå fotosidan har en större bredd.
 
cwe skrev:

Finns det inget sätt att *stimulera bildintresset* istället? Så att fler vill/känner för/blir inspirerade att kommentera och prata om bilderna här?

Jag börjar tvivla.
-Christian

Jag tvivlar också. Jag vet inte hur vi kan utan något tvång få fler och bättre kommentarer.

Det skulle vara mycket trevligt om alla medlemmar utan hot och krav tog sig för att kommentera en bild vid varje besök, men hur stor är chansen att det händer?

Vi kanske kan prova med något system för att öka kommentarerna och se hur det funkar?

Kul när man får sjutton kommentarer av typen "Bra bild" , "Snyggt" eller "Fint" Visst värmer det när folk tycker om bilden men någon bättre fotograf blir jag inte...
 
Jag tycker att du argumenterar emot dig själv. Att tvinga in fler kommentarer, innebär fler kommentarer av typen som du själv exemplifierar med. Och som jag inte heller tycker fotosidan behöver. Det är inte mängden, det är kvaliteten.

Frågan är egentligen hur stort problemet är. Vi får ta och göra en slagning och se hur många bilder de senaste två veckorna som inte gått ngn kommentar.
 
David skrev:
"Sidoeffekten är att många bilder inte får några kommentarer eftersom det kan vara svårt att mäkta med att titta på alla nyinkomna bilder".

---många inlägg senare:
"Frågan är egentligen hur stort problemet är. Vi får ta och göra en slagning och se hur många bilder de senaste två veckorna som inte gått ngn kommentar"

Du har nog rätt i ditt sista inlägg, det kanske inte är så orimligt många som förblir okommenterade.

Vad hade Fotosidan förväntat sig: Först skapar man en verkligt bra, lätt åtkomlig, sida som tillsammans med den digitala tekniken stimulerar en massa nya entusiaster som VÅGAR visa sina alster. Många bilder blir det. Deras bilder har naturligtvis brister som gör att de inte blir lika intressanta och därmed får färre kommentarer. (vilket tyder på att bilden inte engagerat tillräckligt). Det är inte mer konstigt än att det kommer mer publik till en toppmatch i fotboll än längre ned i serien. Men jag är övertygad om att de utövare som ser toppmatchen blir stimulerade att öka sina egna ansträngningar för att komma dit.(Personligen njuter jag av att se de duktiga fotografernas alster och vill (ska) bli lika bra!)
Det viktigaste - tycker jag alldeles bestämt - är att respekten i bilder och kommentarer ska vara god.
Kvaliteten på bilderna kommer succesivt att bli bättre, och det är ju jättebra att det kommer en så enorm nyrekrytering just nu. Nackdelen med de många bilderna är ju i grunden positiv. Positiva problem med andra ord.
 
Få fler kommentarer

Om jag skulle få lägga upp säg en ny bild per 10 kommentarer så skulle jag bli flitig...gäller nog fler som inte är betalande medlemmar. Jag tycker rent principiellt inte att jag ska pröjsa 500 kr bara på skoj eftersom jag inte är fotograf till yrket. Fast...det är mest princip....
 
Mats !! Se det som ett medlemsskap precis som vilket annat. Lägsta kostnaden är ju bara 100 pix och det är inte mycket...
 
Ide till förbättring

Nu vet jag inte om det hör till inflödessnacke men att kunna spara sina favvobilder på ett enkelt sätt och att andra skulle kunna se dem som miniatyrer inte bara länkar. Det skulle kunna vara en inspirationskälla och inspiration leder ju till bättre bilder så småningom ?!

/Kristian
 
Dom nu här som sagt att dom enbart vill ha konstruktiva expertkommentarer skriv det i er profil så man slipper kommentera era bilder.
Då kan man koncentrera sig på andra som tycker det är kul med kommentarer över huvudtaget. De som vill att sidan ska ha en trevlig och allmänt kul stämning.
Och de som aldrig förr givit någon kommentar får se vilka ni är och kan känna sig lugna för att dom inte ställer sig på nån för ”fin” tå.
-Anders
 
Jag upplever det som om att "nybörjarnas" inskickande av bilder i flera trådar på fs m el m uttalat anses vara ett problem (den kraftiga ökningen av medlemstillströmningen, det ökade inflödet av bilder osv osv). Jag har svårt att tro att det i något annat m el m hobbybetonat sammanhang skulle anses vara ett problem att många, nya intresserade vill engagera sig. Om det då kan leda till ganska många ganska taffliga bilder ett tag, så må det väl vara. Ta hand om de nya, kommentera familjebilder, hund, katt, häst osv i mån av tid och intresse, men låt inte fs bli ett elfenbenstorn för redan frälsta. Det tjänar ingen på.

/Bent
 
Chano skrev:
Dom nu här som sagt att dom enbart vill ha konstruktiva expertkommentarer skriv det i er profil så man slipper kommentera era bilder.
Då kan man koncentrera sig på andra som tycker det är kul med kommentarer över huvudtaget. De som vill att sidan ska ha en trevlig och allmänt kul stämning.
Och de som aldrig förr givit någon kommentar får se vilka ni är och kan känna sig lugna för att dom inte ställer sig på nån för ”fin” tå.
-Anders

Det har du rätt i... Det ligger verkligen en poäng i det du skriver ! Jag brukar skriva om jag vill ha konstruktiv hjälp och råd i bildtexten. Jag håller med dej en kul kommentar inspirerar 0och driver en frammåt, kan den dessutom innehålla tips på förbättringar eller nya uppslag så ännu bättre. Men att just bara få en kommentar ,en bekräftelse är jätteviktigt för alla :) Expertkommentarer känns byråkratiskt och svårt och avhåller nog frera att tycka till om vad man tycker. Jag köper ju inte konst eller fotografier pga att de är tekniskt fulländade utan av känsla och kommentarer med den spontana känslan är oehört kul att få. Jag tycker även att roliga kommentarer är uppmuntrande och inspirerande. Den allvarliga tonen hör inte hemma i krativitet och spontanitet ;)



/Kristian
 
Hej

Kastar mig in i debatten med en undran jag har:

Ett experiment:
Säg at de 1500 första medlemmarna på FS tittade på den första bilden de laddade upp här på FS och den senaste som de har laddat upp eller skulle tänka sig ladda upp.

Hur stor är då:
1. Skillnaden i kvalite mellan dessa (i den bemmärkelse som nu disskuteras i denna tråd)
2. Skillanden mellan den första bilden denne laddade upp på FS och de ska nybörjarbilder som kommer in idag.

För min del (ej med bland de 1500) så är skillanden extrem, o ändå räknar jag mig fortfarande som klar nybörjare inom foto o på fs.



Roine
 
roinek skrev:
Hej

Kastar mig in i debatten med en undran jag har:

Ett experiment:
Säg at de 1500 första medlemmarna på FS tittade på den första bilden de laddade upp här på FS och den senaste som de har laddat upp eller skulle tänka sig ladda upp.
.........

Roine

Skojar du :) SKillnaden är enorm kan jag lova. På bara det sista 6-månaderna har jag utvecklats enormt (tycker jag iallafall) och det har jag kommentarer, vackra bilder och kommenterande medlemmar här på fotosidan att tacka ! Även om man inte är fulländad och troligtvis aldrig kommer att bli så sitter råden i huvudet när man ser en bilídé. Jag har tittat och undrar nu hur i tusan jag vågade publicera den bilden (finns ej längre publicerad) som var en centrerad soluppgång med lutande horisont :) Jag tror att vi alla ställer oss som amatörer påverkade av Jantelagen. Hade detta varit en Amerikansk sajt hade vi alla varit proffs. Inflödet är stort och medlemsantalet stort vilket jag tycker bara är bra. Sedan finns det ju alltid en del som inte borde publicerats men... Bättre att ta tag i det goda än att fokusera på det mindre goda...

/Kristian
 
Jag skulle inte ha något emot att "tvingas" kommentera en slumpmässig bild varje eller varannan gång jag besöker fotosidan. Genom att inte bara bläddra förbi allting som inte omedelbart tilltalar mig, tror jag att bredden skulle öka. Jag skulle tvingas att ta mig tid och sätta mig in i olika personers sätt att fotografera och samtidigt identifiera mig med deras smak. Risken för negativa kommentarer ökar, men om man "inte kommer undan" skulle man nog försöka hitta någonting konstruktivt i varje bild. Om man inte gillar någonting, får man ju då möjlighet att analysera sitt eget fotograferande och motivera varför man tycker si eller så. Väldigt många fler kommentarer skulle komma in, och den positiva effekten skulle vara att kvaliteten på bilderna efterhand höjs. Ju fler konstruktiva kommentarer vi ger, desto större är chansen att nästa bild vi tvingas kommentera är bättre. Vi kan inte bara få, vi måste ge också. Själv tycker jag fotosidans koncept är helt otroligt, och ska det fortsätta vara det, krävs det att vi hjälps åt att hålla kvaliteten uppe.
 
Jag har ingen aning om vad ni sagt tidigare i tråden! Det var 14 (!) sidor med inlägg när jag kom in efter semester, och det är omänskligt att läsa alla.

Min kommentar till Davids fundering är i varje fall att fotosidan väl är som verkligheten och livet självt. En fotosida som tidigare fungerat för en grupp entusiaster växer sig större och alla hinner inte känna alla. Det blir anonymitet och grupper och utanförskap precis som när sammanslutningar växer i verkligheten.

På fotosidan går det inte att få uppmärksamhet som tidigare bara genom att lägga upp en bild och förvänta sig att alla automatiskt ska läsa och kommentera. Jag har märkt det själv trots att jag inte varit så frekvent inne sedan jag blev medlem. Det krävs mer. Jag tror inte att det är regler om uppladdning eller annat. Det hämmar bara kreativitet och ambition.

Jag tror istället att det är som i livet självt. Den som är engagerad i andra får engagerade vänner. Engagerade vänner gör att man växer, och de övriga märker man inte av. Jag försöker att skapa bra bilder, ge många konstruktiva kommentarer för att så småningom få ett nätverk på fotosidan som vill utbyta kritik. Det går automatiskt tror jag.

Bort med (eller ta inte in) krångliga regler, utan stimulera kommenterandet mer. Jag saknar till exempel en automatisk bevakning av kommentarer på (eller svar på) mina kommentarer på bilder. Inte för att chatta utan för att se hur min kritik hanterats så att jag kan lära mig eller eventuellt förklara och vidareutveckla mig om just den bilden.

Kanske det är en välja-väg-situation för fotosidan. En spegel för allmänhetens intresse i foto och konst, eller en möjlighet för sammanslutna entusiaster att bedöma och berömma varandra.

Vad-vet-jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.