Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

In Hate We Trust

Produkter
(logga in för att koppla)
pareli skrev:
Verkligen tråkigt att se ett så viktigt ämne och sådana tragiska fall misshandlas på EOWs sätt.

Vad finns det för komplexitet i bilderna? Det är ju rena plakat. Och dessutom extremt sentimentala och melodramatiska sådana. På sämsta möjliga sätt...

Vilka alternativa tolkningar finns? Vi skall tycka synd om offrena och tycka förövarna är hemska bovar. OK. Och sen, då? Infantilt.

Ja du, har du något annat alternativ för hur man kan jobba för att belysa sådana händelser?

EOW är bildkonstnär detta är hennes media, tycker du att hon inte skulle gjort det hon gjort?

Man behöver inte dra upp Polen eller Italien som länder där det förekommer våld mot homosexuella. Det är faktiskt inte så länge sedan en homosexuell blev brutalt mördad på öppen gata i Sverige. Jag tycker i saklighetens namn att vi skall inte kasta skit på andra länder förrän vi har rent framför egen dörr. Kanske kan Elisabeth Wallins utställning bidra till det, vem vet?

Fläsk-Tarzan skrev:
Man behöver inte dra upp Polen eller Italien som länder där det förekommer våld mot homosexuella. Det är faktiskt inte så länge sedan en homosexuell blev brutalt mördad på öppen gata i Sverige. Jag tycker i saklighetens namn att vi skall inte kasta skit på andra länder förrän vi har rent framför egen dörr. Kanske kan Elisabeth Wallins utställning bidra till det, vem vet?

Det handlar inte om att kasta skit, det handlar om att konstatera faktum. Sanningen och verkligheten är som den är.

Men visst har du rätt i en sak. Det finns mörka krafter i Sverige också. Ta bara pingstpastor Åke Green på Öland.

/Joakim

Om en kardinal har uttryckt sig såsom det påstås i den här tråden är det beklagligt. Våld mot homosexuellla på grund av deras homosexualitet är definitivt inte något som den Katolska kyrkan accepterar. Hittills har jag dock inte läst kardinalens uttalandet så det är svårt att kommentera.

I den Katolska kyrkans katekes står följande att läsa i punkt 2358 (enligt http://www.katolik.nu/html/homosexualitet.htm):

"Ett icke ringa antal människor uppvisar grundläggande homosexuella tendenser. De väljer inte sin homosexualitet; för de flesta av dem utgör den en verklig prövning. Man skall ta emot dem med respekt, medlidande och finkänslighet. Varje tecken på orättfärdig diskriminering när det gäller dessa människor skall undvikas. Dessa personer är kallade att förverkliga Guds vilja i sitt liv, och om de är kristna är de kallade att med Herrens offer på korset förena de svårigheter de kan råka ut för på grund av sin läggning."

Som kristen kan man alltså ta avstånd ifrån utlevd homosexualitet utan att för den sakens skull stödja, uppmuntra eller acceptera diskriminering av homosexuella. Dock tycks det ibland som om man vill göra alla som är kritiska till homosexualitet ansvariga för våldsdåd begångna av tokstollar. Det är lika orimligt som att göra alla antirasister ansvariga för vad AFA gör.

johnniedunberg skrev:
Om en kardinal har uttryckt sig såsom det påstås i den här tråden är det beklagligt. Våld mot homosexuellla på grund av deras homosexualitet är definitivt inte något som den Katolska kyrkan accepterar. Hittills har jag dock inte läst kardinalens uttalandet så det är svårt att kommentera.

I den Katolska kyrkans katekes står följande att läsa i punkt 2358 (enligt http://www.katolik.nu/html/homosexualitet.htm):

"Ett icke ringa antal människor uppvisar grundläggande homosexuella tendenser. De väljer inte sin homosexualitet; för de flesta av dem utgör den en verklig prövning. Man skall ta emot dem med respekt, medlidande och finkänslighet. Varje tecken på orättfärdig diskriminering när det gäller dessa människor skall undvikas. Dessa personer är kallade att förverkliga Guds vilja i sitt liv, och om de är kristna är de kallade att med Herrens offer på korset förena de svårigheter de kan råka ut för på grund av sin läggning."

Som kristen kan man alltså ta avstånd ifrån utlevd homosexualitet utan att för den sakens skull stödja, uppmuntra eller acceptera diskriminering av homosexuella. Dock tycks det ibland som om man vill göra alla som är kritiska till homosexualitet ansvariga för våldsdåd begångna av tokstollar. Det är lika orimligt som att göra alla antirasister ansvariga för vad AFA gör.

Ja det är möjligt att det är så men tyvärr så visar verkligheten ofta en helt annan bild.
Påvens idiotiska uttalanden om homosexualitet eller bara sexualitet är lixom det som genomsyrar katolska kyrkan. Åke Greens idiotiska uttalanden som tack och lov den svenska kyrkan tar avstånd ifrån. Fast visst finns det många icke kristna motståndare till homosexualitet men det rättfärdigar inte de övergrepp som kristendoman stått för genom tiderna och fortsätter med. Senast i veckan fick inte en regnbågsmässa hållas i en kyrka för att ja det var homosexuella som den vände sig till.

xandx skrev:
Ja det är möjligt att det är så men tyvärr så visar verkligheten ofta en helt annan bild.
Påvens idiotiska uttalanden om homosexualitet eller bara sexualitet är lixom det som genomsyrar katolska kyrkan. Åke Greens idiotiska uttalanden som tack och lov den svenska kyrkan tar avstånd ifrån. Fast visst finns det många icke kristna motståndare till homosexualitet men det rättfärdigar inte de övergrepp som kristendoman stått för genom tiderna och fortsätter med. Senast i veckan fick inte en regnbågsmässa hållas i en kyrka för att ja det var homosexuella som den vände sig till.

Jo, påvens uttalanden genomsyrar förstås den Katolska kyrkan. Han anses ju ha fått uppdraget att leda kyrkan av Jesus själv.

Jag vet inte vilka uttalanden du avser men om du tar fram dem kan vi diskutera dem.

Jag tror inte att det är många kyrkor som vägrar homosexuella tillträde. Däremot är det många kyrkor som tar avstånd från homosexualitet liksom många muslimska och judiska samfund gör. Antingen accepterar man samfundets ståndpunkt eller så söker man sig till ett annat samfund.

johnniedunberg skrev:
Däremot är det många kyrkor som tar avstånd från homosexualitet liksom många muslimska och judiska samfund gör. Antingen accepterar man samfundets ståndpunkt eller så söker man sig till ett annat samfund.

Att samfundet, och de människor som samfundet består av, skulle ändra sin ståndpunkt gentemot homosexuella ligger förstås långt bortom gränsen för alla mirakler..?

johnniedunberg skrev:
Jo, påvens uttalanden genomsyrar förstås den Katolska kyrkan. Han anses ju ha fått uppdraget att leda kyrkan av Jesus själv.

Jag vet inte vilka uttalanden du avser men om du tar fram dem kan vi diskutera dem.

Jag tror inte att det är många kyrkor som vägrar homosexuella tillträde. Däremot är det många kyrkor som tar avstånd från homosexualitet liksom många muslimska och judiska samfund gör. Antingen accepterar man samfundets ståndpunkt eller så söker man sig till ett annat samfund.

Varför skall man acceptera ett religöst samfunds regler och åsikter om de är kränkande mot kvinnor, barn,sexualitet etcetera?
Var finns individens ansvar och en önskan om föränderlighet,öppenhet,diskussioner och tolerans?

Dessa så kallade samfund är idag enligt min mening det största hotet mot vår existens då de företräder en människosyn grundad på intolerans och okunskap. Dåraktiga ledare har tagit sig rätten att företräda någon som de kallar gud eller allah och anser sig därmed besitta tolkningsföreträde.

Det känns en aning motsägelsefullt att ett samfund inte vägrar homosexuella tillträde men samtidigt tar avstånd från homosexualitet. Hur kan någon känna sig välkommen i ett samfund då levnadsättet inte accepteras?

Mikael

Hej Mikael!

Du frågade:
Varför skall man acceptera ett religöst samfunds regler och åsikter om de är kränkande mot kvinnor, barn,sexualitet etcetera?

Och skrev sedan:
Dessa så kallade samfund är idag enligt min mening det största hotet mot vår existens då de företräder en människosyn grundad på intolerans och okunskap.

[...]

Var finns individens ansvar och en önskan om föränderlighet,öppenhet,diskussioner och tolerans?

Tolerans kanske kan vara ett bra skäl att acceptera andras åsikter?

Du skrev
Antingen accepterar man samfundets ståndpunkt eller så söker man sig till ett annat samfund.

Mikael

macrobild skrev:
Du skrev
Antingen accepterar man samfundets ståndpunkt eller så söker man sig till ett annat samfund.

Mikael

Hm... Det borde väl inte vara ett kontroversiellt påstående?

Alltså; du ogillar ett partis åsikter och söker dig därför inte till det partiet. Du ogillar ett samfunds teologi och söker dig därför inte till det samfundet. Du ogillar en affärs varor och handlar inte där.

Är det problematiskt på något sätt?

Intressant hur diskussionen ändrar karaktär :)

Jag är Buddhist sedan många år, Buddhismen har också tendenser till att vara homofobisk eller patriarkalisk men ingenstans i dess läror står det att det är fel att vara kvinna eller homosexuell osv..! Jag är av den uppfatningen att alla människor är lika mycket värda oavsett religion, ras, handikapp eller sexuella lägning. Ingen människa är bättre eller mer värd än någon annan. När kristna eller andra försöker påtvinga mig en annan syn då måste jag som sann humanist säga ifrån. Jag kan acceptera och respektera andras tro men jag kan inte acceptera förtryck mot andra människor. Det spelar ingen roll om det är Muslimer, Ortodoxa, Judar nazister, kristna eller Buddhister som förtrycker i mina ögon är det fel det spelar ingen roll i vilken skepnad felet kommer i, är det fel så är det.

johnniedunberg skrev:

Alltså; du ogillar ett partis åsikter och söker dig därför inte till det partiet. Du ogillar ett samfunds teologi och söker dig därför inte till det samfundet. Du ogillar en affärs varor och handlar inte där.

Ja jag finner det problematiskt att samfund / religoner världen över utsätter oliktänkande för övergrepp i Guds namn.
Mikael

johnniedunberg skrev:

Ja. Det problematiska är att den katolska kyrkan har ett stort inflytande när det kommer till exempelvis kondomanvändning eller när det gäller abortfrågan. Det leder som jag ser det till mycket onödigt lidande och är kontraproduktivt i kampen mot HIV/Aids. Tyvärr är ju många (de flesta?) länder inte lika sekulariserade som vårat och man har därmed inte något reellt val att så att säga "gå ur" kyrkan.

dJb skrev:
Ja. Det problematiska är att den katolska kyrkan har ett stort inflytande när det kommer till exempelvis kondomanvändning eller när det gäller abortfrågan. Det leder som jag ser det till mycket onödigt lidande och är kontraproduktivt i kampen mot HIV/Aids. Tyvärr är ju många (de flesta?) länder inte lika sekulariserade som vårat och man har därmed inte något reellt val att så att säga "gå ur" kyrkan.

HIV-epidemin är väl knappast ett resultat av en "katolsk livsstil"?

johnniedunberg skrev:
HIV-epidemin är väl knappast ett resultat av en "katolsk livsstil"?

Om en katolsk man smittar en annan människa pga av religös vägran att använda kondom så kan man väl kalla detta en katolsk livsstil. Till och med sanktionerad av den helige andes ställföreträdare här på jorden.
Gud hade nog velat att även en katolik skulle använda gummi för att hindra detta lågvirulenta men dödliga virus att sprida sig.
Mikael

macrobild skrev:
Om en katolsk man smittar en annan människa pga av religös vägran att använda kondom så kan man väl kalla detta en katolsk livsstil. Till och med sanktionerad av den helige andes ställföreträdare här på jorden.
Gud hade nog velat att även en katolik skulle använda gummi för att hindra detta lågvirulenta men dödliga virus att sprida sig.
Mikael

Enligt katolicismen hör sexualiteten hemma i det oupplösliga äktenskapet mellan man och kvinna. Den fromme katoliken har alltså sex med en enda person under hela sitt liv. Utan kondom. Detta är inte ett riskbeteende för HIV/AIDS.

Väljer man att ha sexuellt umgänge hitan och ditan har man alltså inte lyssnat på kyrkan. Och vad spelar då kyrkans åsikter om kondomer för roll?

johnniedunberg skrev:
Enligt katolicismen hör sexualiteten hemma i det oupplösliga äktenskapet mellan man och kvinna. Den fromme katoliken har alltså sex med en enda person under hela sitt liv. Utan kondom. Detta är inte ett riskbeteende för HIV/AIDS.

Väljer man att ha sexuellt umgänge hitan och ditan har man alltså inte lyssnat på kyrkan. Och vad spelar då kyrkans åsikter om kondomer för roll?
OK, följer man kyrkans föreskrifter så förefaller det som bla Italien är säkrat.Nu är det så att jag känner ett antal män i Italien som inte följer dessa föreskrifter men anser sig vara goda katoliker ändå. Gäller då här syndernas förlåtelse? Och sedan köra på igen? Har inte greppat det hela.
Om man nu vill vara god katolik men ändå ha lite kul före äktenskapet skall man söka sig till ett annat samfund, utomlands eller finns det utrymme för egen tolkning/improvisation?

Om den fromma mannen eller kvinnan är sjukvårdpersonal, sticker sig på en infekterad nål och även om risken är liten så blir personen smittad. Gäller då avhållsamhet livet ut mot sin livspartner eller funkar det då med kondom?

Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto