PMD
Aktiv medlem
Det här lilla sidotråden började med att jag påpekade att det kalla kriget inte var en produkt av förnuft. När jag sen, efter en invändning från dig, påpekade att det inte ens 1945 var förnuftigt att låta bli att införa demokrati i Ryssland och Östeuropa, så kommenterade du det med att jag inte hade förstått den utgångspunkt du tagit för argumentationen.Johan Okker skrev:
Per, nyss skrev vi om kommunism och förnuft, nu religion och förnuft. Hur ska du ha det? Vad ska vi skriva om? Den blåa alliansen och förnuft? Vad önskar du att jag förtydligar?
Eftersom jag inte har förstått den, så bad jag dig att förtydliga. Jag kan nog inte vara mer specifik än så eftersom det var du som påstod att jag inte förstod.
Nej, min ståndpunkt är varken efterklok eller godtycklig. Jag argumenterar enbart för att det kalla kriget var onödigt eftersom det var en produkt av irrationalism. Att kommunism inte var något som folk inte skulle välja själva om de fick chansen, i Ryssland och i de av Sovjetunionen ockuperade länderna, efter andra världskriget stod tämligen klart redan då för rätt många människor. Det fanns inget förnuftigt i det ens med den tidens syn på förnuft.Din ståndpunkt är alltjämt den av den godtyckliga efterklokheten och emotsäger i praktiken inte mina tidigare påståenden om att varje tid/handling har sitt egna sunda förnuft i sin kontext.
Ja, det är väl självklart, och behöver knappast påpekas. Var och en står för sina egna argument, vanligen.Om du sedan väljer att kalla det för relativism så får det stå för dig.
Därför att religion inte är rationellt. Tron på gudar och andra imaginära väsen baserar sig inte på observationer av verkligheten.Varför skulle förresten en religiös människa inte kunna resonera enligt förnuftsprinciper?
Allt är väl subjektivt om man drar det till sin spets, men rationalism är i min mening resonerande baserat på en vetenskaplig syn på världen.Vad är förresten rationalism i din mening? Drar jag rationalism till sin spets är det något ytterst subjektivt.