PMD skrev:
Men varför vill homosexuella vara med i en klubb där de blir bespottade och avskydda? Jag skulle verkligen inte vilja vara med i en sådan klubb, utan mycket hellre bilda en egen och låta de inskränkta typerna hållas i sin.
Enligt mitt tycke uppstår dock vissa (o)lustigheter när man studerar grunden till varför de bespottas. Finns den månne att finna i de kristnas standardverk 1.0; bibeln? Utmärker sig fördömandet över samkönade förhållanden på något särskilt sätt gentemot t ex den i dag betydligt mer accepterade synden äktenskapsbrott?
Så vad säger egentligen bibeln om de två synderna (vilket jag varit inne på i en tidigare tråd för nåt år sedan)?
Matt 5:32
Jag säger er: Var och en som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapsbrott begås med henne, och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott.
Homosexuella förbindelser nämns faktiskt på väldigt få ställen i bibeln där 3 Mos 18:22
Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt och Rom 1:21-28 sticker ut lite. (Rom 1:21-28 tycker jag dock mer är deskriptiv än normativ. Jag citerar inte här då det skulle bli för långt).
Läser man hela 3 Mos 18 så ser man dock att det är en uppräkning av ett antal förbud bl.a. mot att ha sex med en menstruerande kvinna i vers 19.
Nu är det ju dock så att mycket annat finnes vara avskyvärt i GT (förbudet mot att äta hare återfinnes i 5 Mos 14:7:
Men dessa får ni inte äta av dem som idisslar och av dem som har kluvna klövar: kamelen, haren och klippgrävlingen. Ty även om de idisslar har de inte klövar. De är orena för er.
När det gäller äktenskapsbrott fördöms det dock synnerligen hårt i GT och dödsstraff påbjudes för synden i 3 Mos 20:10:
Om någon begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, skall den som begår äktenskapsbrott med sin nästas hustru straffas med döden, både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan.
Även i 5 Mos 23:2 redogörs för de svåra konsekvenserna av äktenskapsbrott när det gäller att få Guds nåd:
Ingen som är född i äktenskapsbrott eller blodskam skall komma in i HERRENS församling. Inte ens efterkommande i tionde led skall komma in i HERRENS församling.
Bibeln verkar alltså fördömma äktenskapsbrott synnerligen hårt. Det talas om dödsstraff för både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan, det talas om att en oäkting ska fördömmas i tio generationer. Samkönade förbindelser betraktas förvisso av bibeln som en synd, men bibelns författare (plur.) verkar inte tillnärmelsevis tillmäta den synden lika hög betydelse som äktenskapsbrottet.
Nu är jag en ganska vanlig okristen och sekulariserad person utan några större insikter i det religiösa tänkandet men likväl detta så finner jag det svårt att på någon form av förnuftsmässig grund förstå varför många kristna samfund går så i taket av samkönade relationer. Eller för att uttrycka det enkelt; varför silar man mygg och sväljer kameler? Eller ännu mer rakt på sak; varför fördöms oftast samkönade relationer betydligt hårdare än äktenskapsbrott?
Nu hamnade jag dock ganska O.T. Jag ska ta och göra ett besök i Lund och kolla in bilderna själv och se vad jag tycker.
/D