Annons

Imac vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

storspov

Aktiv medlem
Är i färd med att köpa ny Imac 27 tummare. Kommer mestadels använda den till PS och lite till videoredigering. Hur skulle ni skräddaresy den? Vill att den ska funka bra för mitt ändamål och samtidigt inte lägga pengar på sånt som kanske inte behövs. Räcker 2.7Ghz i5 i sitt grundutförande? Tar tacksamt emot tips.
(Är glad om inte PC blandas in i resonemanget då jag bestämt mig för att testa Mac).

Är i färd med att köpa ny Imac 27 tummare. Kommer mestadels använda den till PS och lite till videoredigering. Hur skulle ni skräddaresy den? Vill att den ska funka bra för mitt ändamål och samtidigt inte lägga pengar på sånt som kanske inte behövs. Räcker 2.7Ghz i5 i sitt grundutförande? Tar tacksamt emot tips.
(Är glad om inte PC blandas in i resonemanget då jag bestämt mig för att testa Mac).
Grafikkorten räcker säkert, men man kan väl aldrig få för mycket ram-minne. En ssd-disk snabbar upp processen rejält (iallafall om jag kollar på min Air som enbart har ssd). Hur det är på en iMac när man både har vanlig hd och ssd vet jag inte.

Jag har en iMac 27" 3.06 ghz dual core med 4 gb ram. Kör ingen videoredigering, men photshop flyter på bra.

Jag skulle ha satsat på att bygga ut datorn till minst 4GB minne och sedan uppgradera diskarna till 1GB + 256GB SSD, det är dyrt, men det är helt klart värt det. SSD är det som gör datorn riktigt snabb. Du kommer märka skillnad.

Köp så mycket processorkraft du vet att du behöver.

Minne kan du lätt och billigt uppgradera, 2x4GB får du för 702kr på crucial.com.
Sedan har du ju ett operativsystem som gör det den ska, inga frysningar osv.

Om man köper en iMac, så är väl inte rota och gräva man har som prioritet ett.

Skulle det vara att man får slut på lagring är det ju bara att koppla in en TB-hårddisk, så får man ju samma prestanda.

Enklare modellen räcker gott och väl. Senaste är riktigt, riktigt pigg. Satsa dock på 8 Gb internminne så är du väl rustad. En extern disk för TimeMachine-backupen måste du också ha - en både billig och smidig försäkring för alla dina filer inklusive operativet. Roligt att du vill testa Mac. Du kommer inte ångra dig!

Tack för svar! Är inne på den enklaste 27:an med mer minne.
Är det Idé att försöka spara någon tusenlapp och köpa mer minne via typ crucial.com eller är det bättre att få den färdig? Med andra ord är det några problem att installera själv och får jag då samma kvalitet?

27-tummaren är riktigt suverän! Det brukar vara ganska enkelt att byta genom en lucka i underkant av skärmen/datorn. Om man nu inte ändrat detta på allra senaste modellen. Tänk på att det brukar sitta två minnesmoduler på plats. Så ska du ha 8 Gb så måste du köpa 2x4 och ta bort de som sitter där vid leverans. Du får helt enkelt väga bekvämligheten av att ha allt klart när du får datorn mot att spara lite pengar. Viktigt att du köper rätt minnen så var noga när du beställer minnen vid sidan om, kan vara ett elände att få lämna tillbaka dem. jag är inte helt säker på att garantin gäller fullt ut om du byter själv heller.

27-tummaren är riktigt suverän! Det brukar vara ganska enkelt att byta genom en lucka i underkant av skärmen/datorn. Om man nu inte ändrat detta på allra senaste modellen. Tänk på att det brukar sitta två minnesmoduler på plats. Så ska du ha 8 Gb så måste du köpa 2x4 och ta bort de som sitter där vid leverans. Du får helt enkelt väga bekvämligheten av att ha allt klart när du får datorn mot att spara lite pengar. Viktigt att du köper rätt minnen så var noga när du beställer minnen vid sidan om, kan vara ett elände att få lämna tillbaka dem. jag är inte helt säker på att garantin gäller fullt ut om du byter själv heller.

iMac har 4 minnesplatser. Köp standard 2 x 2 GB och lägg till 2 x 4 GB vid behov/löning. Då får du 12 GB. 702kr på Crucial, garanterad att fungera med din dator, fri frakt finns som val. Installeras på 5-10minuter.
Och nej garantin bryter du inte. Det finns program och guider på Crucials hemsida som provar vilka minnen du kan köra.
Jämför med att lägga ut 1800kr för att få 8 GB, eller 700 kr och 10min arbete för 12 GB.

RAM är det enda du själv enkelt kan byta på en iMac, så lägg pengarna på annat (CPU,SSD) som du inte kan byta själv. Prova datorn en vecka eller två, 4 GB kanske räcker?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto