Annons

Illustrera låttext!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Crona

Aktiv medlem
"Det finns ett enkelt svar
Du är varm när jag är kall

Du tar så lite plats
Jag tar allt
Jag trycker läpparna
Lätt mot din hals
Jag frågar gråter du
Du smakar salt"

Denna text raden ska jag illustrera med hjälp av en/flera bilder. Tycker texten är lite abstrakt så det är svårt att göra något vettigt, vad tycker ni? Lite hjälp på vägen vore bra!!!
 
Du är varm när jag är kall= Rykande kaffekopp
Du tar så lite plats = En bild på en liten hund
Jag tar allt = En bild på en överfull brika med mat från MC Donalds.
Jag trycker läpparna = köp en glass och ta en när bild
Lätt mot din hals =
Jag frågar gråter du =
Du smakar salt" = Ta en bild på en saltad fisk.



A barra lite tips :)
 
"Det finns ett enkelt svar
Du är varm när jag är kall

Du tar så lite plats
Jag tar allt
Jag trycker läpparna
Lätt mot din hals
Jag frågar gråter du
Du smakar salt"

Denna text raden ska jag illustrera med hjälp av en/flera bilder. Tycker texten är lite abstrakt så det är svårt att göra något vettigt, vad tycker ni? Lite hjälp på vägen vore bra!!!

"Ett litet överbelamrat köksbord, tydligt uppdelat med en del där en "full english breakfast" tar upp nstan hela bordet och en del där en ostmacka o te står. En kvinna och en man sitter o äter. En av dem sitter men en rykande kopp te som den andre värmer sina kalla fingrar på. Kanske förtydliga med att den varma personen sitter i linne el dyl medans den andre r fullt påpälsad med kofta. Personen som värmer fingrarna lutar sig över till den andres sida av bordet och kysser dess hals. En tår rinner från kinden "mottagarens" hals."

Typ den bilden fick jag framför mig när jag läste texten. Jag fick bilden att det var kvinnan som var varm, tog lite plats o grät men för att göra bilden mer oväntad kan man göra det tvärtom istallet.

Bakgrunden ser jag som ett väldigt stökigt kök med disk på diskbänken osv....


Det var mina tankar om hur jag ser bilden framför mig!
Visa gärna hur det blev sedan

//Jess
 
Chans med Kent är ju en låt om olycklig kärlek.
Känns som en rätt lång parallell till hundvalpar och mcdonaldsbrickor, men det är väl bara jag. ;)
 
Isf att försöka illustrera hela textraden så försök att illustrera känslan den väcker i dig. För mig verkar just den textraden handla om egoism o brist på empati. Men du kanske har en annan uppfattning, gå då med din egen känsla.
 
Vid första läsningen såg jag också en del rätt konkreta bilder framför mig, som någon som kysser halsen på en annan. Och att någon gråter.
Men nu läser jag texten på ett annat sätt och gör en helt annan tolkning. Man kan väl se helheten av texten som att det är en känsla som är rätt dominerande hos den andra personen. Den som talar är väl herr Ångest, eller kanske fröken Depression. Vad man nu tolkar känslan till så tolkar jag det som är något som kväver och som sagt tar mycket plats. Känslor är ju som sagt något ganska abstrakt, men det går ju att använda symboler av olika slag; en orm eller ett monster. Man kan leka rätt mycket med Photoshop numera, men det är kanske bara på tv man kan göra isfigurer. Men händer som kramar en hals, iskalla läppar som kysser eller bara en isfigur som en ständig följeslagare, skulle det kunna fungera? Är det dödsångest går det kanske att låta liemannen vara med?

Hoppas jag har inspirerat något.
 
Ett foto på riktigt färgstarka läppar med frost på hade varit coolt, men vet inte alls om man kan fixa "frost" i Photoshop eller något liknande... Lite svårt att lägga läpparna i frysen iaf ;)
Eller ett abstrakt foto på nedre delen av halva ansiktet med tårar som rinner. Bilden kanske skulle vara snygg om den såg gammal ut, alltså svart-vit med brunt i (vad kallas det nu då..) och så kan man väl lägga in "repor"/kaffefläckar i Photoshop.
 
Isf att försöka illustrera hela textraden så försök att illustrera känslan den väcker i dig.

Håller med, dunkar på ryggen :)

Många av de illustrerade låtar man ser på Youtube tycker jag bara blir löjliga - man tar en rad ur texten, letar upp en bild och slänger in den, utan att ha en aning om vad texten _egentligen_ handlar om.

Dessutom tycker jag det är viktigt att alla bilder har samma bildspråk. Att, som i värsta fall, blanda tecknad, färgfoto, svartvitt mm tycker iaf jag ser riktigt illa ut.

Givetvis finns det bra filmer på Youtube också!


PS. Kul med länken till "Seasons in the Sun". Det är evigheter sedan jag hörde låten, som när den kom var en stooor favorit.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.