Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ilford stopp

Produkter
(logga in för att koppla)

joelgb

Medlem
Hur lång hållbarhet har Ilfords stop vätska, när man använt den en gång och sen håller den förvarad i en lufttät flaska?
 
joelgb skrev:
Hur lång hållbarhet har Ilfords stop vätska, när man använt den en gång och sen håller den förvarad i en lufttät flaska?

Lång. Är det enkla svaret jag kan ge. Annars brukar det stå på förpackningen. Stopp är en synnerligen enkel kemikalie (isätticka + vatten) och håller sin surhet länge. Just surheten, det låga pH-värdet är hela vitsen med stoppbad.

Jag använder visserligen Kodaks stopp, men de flesta brukar ha indikatorfunktion, alltså den blir blå när den är utmattad.

Dessutom är inte stoppbadet helt livsnödvändigt - den är bara till för att spara på fixet. Många använder inte stopp alls.

//Lasse.
 
Sparar ni stoppet?

Jag droppar i några droppar Kodakstopp och slänger det när jag är klar. Blir den blå byter jag bara ut direkt. Flaskan räcker i flera år.
 
Re: Re: Ilford stopp

dobos skrev:
Stopp är en synnerligen enkel kemikalie (isätticka + vatten)
Ilfostopp har en annan sammansättning än Kodaks. Den luktar till exempel nästan inte alls. Kör med den tills den börjar skifta färg och blandar sedan ny.
 
Prcies, Ilfords stop skiftar från gult till lila-aktigt när det är förbrukat. Förändirgnen är väldigt tydlig i ett vitt eller genomskinligt kärl (Därför vljer jag ljusa tråg till stop-badet).

har desutom fått höra att man kan hälla ut gammalt stop i vasken. Är det någon somkan bekräfta eller dementera det?
 
det finns en fin bild på en toalett med ett stort kors över på burken, detta vet jag dock inte hur man skall tolka det lämnar jag till andra...
 
Det finns två nackdelar med vatten som avbrytningsbad. Båda har att göra med att pH-värdet är för högt.

1. Fixets pH höjs vilket försämrar fixets förmåga. I praktiken gör det inte så mycket för mig eftersom jag aldrig fixerar mer än cirka 30 18x24 per liter, jag vill inte ha för mycket silver i fixet...

2. Framkallare gör att många plastpapper blir hala och "oljiga". Stoppets surhet gör att den effekten avtar vilket gör att det blir lättare och trevligare att hantera bilderna. Vissa pincetter får bättre grepp om bilderna helt enkelt.

Vad gäller överkorsade toalettstolar har det nog att göra med att man inte bör hälla ut rålösning i toan. Brukslösning (utspädd) skall gå bra.

Tänk på att stopp inte bör vara fööör surt (för bildernas hållbarhets skull), runt 0,5% är lagom.
Surare ärinte bättre utan gör bara att det är svårare att skölja bort kemikalierester från bilderna.
 
paco skrev:
Vad är nackdelen med bara vanligt vatten?
Det finns en nackdel till men jag kan ha fel för Mikael är en kunskapskälla till mig.

Stoppet, som är surt, är till för att avbryta framkallningsprocessen som är basisk.

Om man använder vatten så spär man ut framkallaren på pappret och processen avklingar.
Om man använder stoppbad så stoppar man verkligen framkallningsprocessen direkt eftersom det blir surt.
Det är pga detta man bör använda stopp vid filmframkallning om man är noggrann med tiderna.

Som kuriosa gissar jag att färgen är BTB, (bromtimolblått?).
BTB är gult vid sur och blålila vid basisk lösning. Rätt kul att se att en enda droppe för mycket basiskt ger direkt den blå reaktionen. Ett roligt gymnasielabb-slabbande-tillfälle.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.