Annons

IKEA-batterier i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan viktig sak i sammanhanget, är att NiMH- och Li-jon är så bra till just digitalkameror för att de (i längden) tål ett mycket högre *momentant* strömuttag än vad alkaliska batterier gör. Om vi tar D200 som exempel, så drar den enligt Thom Hogan mer än 1000mAh (1A!) under exponeringen av en bild. Fokusering drar ungefär hälften. Det är inte bara det totala energiinnehållet som har betydelse.
 
Kör också alltid med ikea i min blixt. Gjorde en gång misstaget att testa clas ohlsons billiga batterier.. Aldrig mer...
 

Även denna test gjord av Silverfox på CPF.


Om ni jämför tidigare test med denna med NI-MH-teknik så ser ni att IKEA celler är sämre än de sämsta testade NI-MH cellerna.(34 st)

Med samma belastning, 1,0 A så är alkaliska mycket sämre än NI-MH celler, 0,824 MAh har IKEA med 1,0 A belastning dvd. 30% av en 2500 MAh NI-MH.

Anders
 
Senast ändrad:
ikea is the shit!
gillar billiga grejer som är bättre än dyra...
jag tror att duracell M3 (eller vad dom hette) var allra bäst i det test jag läste. dock fick du väl 5.5 ikeabatterier per duracellbatteri...
 
hmm jag har en fråga som kanske är lite off topic, hur mycket påverkar "MAH".. ? För det känns töntigt att punga ut 200 spänn extra typ för att det ska vara 300 MAH mer eller mindre.. ja ni förstår.. sen så har jag lyckats få tag på från tyskland ett par batterier som är 2950 MAH.. varför säljs inte det i sverige? Trodde inte mina ögon när jag såg det först men jag antar att det är samma som på våra om jag inte är helt ute o cycklar som jag mycket väl kan göra vid den här tiden :p gonatt o trevlig sommar!
 
donka skrev:
hmm jag har en fråga som kanske är lite off topic, hur mycket påverkar "MAH".. ? För det känns töntigt att punga ut 200 spänn extra typ för att det ska vara 300 MAH mer eller mindre.. ja ni förstår.. sen så har jag lyckats få tag på från tyskland ett par batterier som är 2950 MAH.. varför säljs inte det i sverige? Trodde inte mina ögon när jag såg det först men jag antar att det är samma som på våra om jag inte är helt ute o cycklar som jag mycket väl kan göra vid den här tiden :p gonatt o trevlig sommar!

Vad det STÅR på batterierna spelar kanske inte så stor roll. 2700mAh från ett "bra märke" och 2950mAh från ett "dåligt märke" kan mycket väl ge samma kapacitet i slutändan. En del tillverkare är lite "generösare" när de mäter sina batterirer, så man kan eginte säga att de ljuger heller, de bara mäter på ett annat sätt.
 
Prøvade IKEAs AAA batterier till min gammla mp3-spelare som tidigare slukat Duracell Long life eller nått sånt till frukost, tog bara någon timme så var dom slut, åkte førbi IKEA ett tag efter det och køpte ett nød paket till mp3n och dom knæckte dom dyra batterierna med hæst længder så veckan efter nær jag var førbi IKEA igen så blev det en låda med både AA och AAA batterier... Man måste ju stasha upp nær dom var så bra før det priset.
 
Robert: Det finns en uppsjö av tillverkare som ljuger om sina batterier, alldeles för hög MAh och det är bara för att få sälja sina skitceller.Var extra vaksam när det är "nya" varumärken. Det är den stora kinamarknaden som säljer vilket skit som helst.

Jag har till och med köpt Sanyo AA 2500 MAh här i sverige av en webbutik som hade auktion på tradera där han månglade ut kopior av Sanyo, både AA och AAA.

Dessa gick ej att skilja åt mellan äkta och kopiorna om man inte hade de bredvid varandra och kollade med lupp, Mina 2500 MAh hade 400-600 MAh kapacitet dessutom var det NI-CD celler.

Sanyo tillhör de världsledande inom batteritillverkningen både inom industrin samt till konsumentledet. Tyvärr saluförs de ej i sverige (endast inom industrin)för vi vill bara ha billiga celler.

Piratkopiering av batterier är en ökande marknad så köp helst batterier av kända butikskedkor och försök att hålla er borta från "Superduperceller" med väldigt hög MAh.

Sanyo 2700 verkar vara de med längst hållbarhet (i tid) samt i MAh i era apparater för närvarande trots att det säljs celler med högre MAh (på papperet).
 
Anders.H skrev:



En liten jämförelse från CPF av Silverfox.

Väldigt bra uppladdningsbara och till ett bra pris är Energizer 2500 MAh på ICA-Maxi 4 st a 159:-

En La-Crosse BC900 från Clasisjön sen är det bara att köra.

Notera att IKEA-batterier är hälften så strömstarka som 2500 MAh batterier av god kvalitet.


Jag har Energizer 2500 MAh själv, de innehåller 2300 MAH men då har jag laddat med MAHA MH-C808M, den är känd för att ej överladda batterierna.

Jag får betydligt högre MAh ur dem om jag laddar med en sk.dum laddare som inte har någon stoppfunktion, jag gör alltid det med nya celler eller celler dom legat oanvändna en lång tid.

Detta för att "köra" in dem, vilket är en god ide för att få ut så mycket som möjligt utav dem.

Annars finns det Sanyo Eneloop-celler som är rätt så nya, säljs förnuvarande bara i asien. Om det slår väl ut kanske de kommer även till sverige, vem vet? De innehåller "bara 2000MAh men efter nån vecka så har de mer kapacitet än standardceller av god kvalitet iaf,

Jag har lyckats få tag på 8 st och de är kanon att ha i kameran eller annan utrustning som inte används så ofta pga, att de ej förlorar så mycket MAh i självurladdning. Vanliga NI-MH celler självurladdas ca 1% per dag.

Det finns även ett annat fabrikat som har dessa batterier med låg självurladdning men jag kommer inte på rak arm på vad de heter, de innehåller 2100MAh och saluförs i usa.
 
Daneshnejad skrev:
Alkaliska batterier funger inte bra alls med batterigreppet MB-100 till D100an dock! Man hinner inte ens plåta 10 bilder innan det skiter sig :/

D100:ans batterigrepp MB-D100 funkar inte med vanliga batterier. Den måste ha lithium batterier, allt enligt Nikon själva.

/Leif
 
Nu gav IKEA.batterierna upp

Drygt 400 bilder klarade dom. Batterivarningen började att dyka upp vid 375 bilder, men det gick att klämma ut mera.
Suveränt tycker jag, speciellt pga den mycket tunga belastningen med massor av blixtbilder efter ca 140 bilder.

För övrigt så tackar jag för tipsen ang uppladdningsbara batterier. Jag ska läsa på och kolla lite.

Nu står GP digital batterier på gång. Vi får se vad dessa stoppar för. Dyra var de i alla fall.
Återkommer när dessa är slut.
 
Bara en liten kommentar till några inlägg på första sidan av tråden.
IKEAs batterier har aldrig vunnit ett test jag läst i drifttid. I länkarna Anders postade ser man också IKEAs 133 minuter mot Duracells 194 minuter.

Det dom däremot vunnit i alla tester jag sett är prestanda/krona. När en 20pack kostar som en 4pack duracell vinner dom lätt antal minuter/bilder/vad som helst per investerad krona.

Enda jag testat själv var en gång när jag inte hade annat än IKEAbatterier hemma, och stoppade dom i min Speedlite 420 blixt. Det var inte alls så snabbt mellan blixtarna som med GPs Digi1 jag normalt använder.

Olika kameror drar säkert ström på "olika sätt" också, det är skillnad om kameran behöver höga ampere korta stunder eller drar mindre ström över lång tid.
 
I min lilla digitalare så tar IKEA batterierna slut på nolltid. Har även testat med Duracell som höll flera gånger längre. Normalt kör jag dock med uppladdningsbara 2500mAh GP som också presterar bra, dock inte lika bra som duracell. IKEA batterierna är helt slut på en vecka om jag tar ca 50 bilder.. Duracell höll gott och väl i två månader med minst 300 bilder och jag skulle tippa att de uppladdningsbara håller för 200-250 bilder under kanske två till tre veckor. Kanske inte helt exakta siffror men skillnaden upplevdes som enorm.
 
OscarM skrev:
det som gör mig mest förvånad är nog att du bara tog 300 bilder på 2 månader!

Med kompaktaren ja.. sen finns det en systemare också som tydligen släpas med alldeles för ofta om man lyssnar till den som använder kompaktaren mest i vårt hushåll.
 
Har själv erfarenheten att de billiga Ikea-batterierna håller längst. Påminner mig om blindtesten som gjordes i TV och där flera grillexperter fick provsmaka grillat kött från olika grillar av olika fabrikat, allt från dyra gasol- och el-grillar för flera tusen kronor till engångas för någom 50-lapp. När provsmakningen var klar hade dessa experter utsett köttbiten som var grillad på engångsgrillen, inköpt på bensinmack, som den bäst grillade och godaste.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.