Annons

Igen.... bedöming av bilder.......

Produkter
(logga in för att koppla)

henkew

Ny medlem
jag älskar att få kritik, man lär sej en massa, det finns så många riktigt duktiga fotografer här på sidan, men ibland tycker jag att det är lite tråkiga kommentarer. ibland kan man se fotografer som är jätte inteligenta och vet precis hur man ska komponera en bild, men ibland ser man människor som är helt blåsta på det rent tekniska ta helt underbara bilder för att dom har ett "öga" för vad som är bra, alla är vi bra på olika saker..... men jag blir ledsen ibland när jag ser bilder som får dåliga poäng bara för att det är något "fel" i bilden som personen lärt sej att det ska inte göras på detta sätt. Ändå stannar man till vid bilden och man får jätte starka känslor....men sedan ser man en fotograf som är jätte duktig ta en bild som är jätte profsig o man blir jätte imponerad men den väcker inga egentliga starka känslor hos en.. hur ska man ge poäng??? om en proffs bild får mej att känna att detta är det ultimata fotot, men jag inte får några speciella känslor, ska jag ge det 5 poäng, och sedan om en amatör tar en bild som är helt fel, men får en att känna jätte starka känslor, ska man ge den minder poäng?jag är en amatör som inte förstår så mycket men när jag verkligen "känner" för en bild så blir jag alldeles varm innombords, då spelar det ingen roll om den är tagen med en pocketkamera för 299kr på expert.... vad tycker ni andra???

Svårt det där. Känslorna man får för en bild spelar ju roll. Antingen kan man ju hoppa över betygssättningen eller så kan man följa den gemensamma betygsdefinitionen. Själv kommenterar jag nog mycket på känslan jag får av att titta på bilden. Bilder som inte väcker några som helst känslor hoppar jag över och bilder som väcker mindre bra känslor men som jag ändå vill säga något om avstår jag ofta från betygsättning på. Att det säkert inte är riktigt rätt är möjligt, men jag tycker det känns bättre så än att bolla ut betyg 1 och 2 hur som helst. Visst kan det vara trist om man får eller läser kommentarer där det satts en 1:a i betyg för att kommentatorn bara inte gillar t e x blombilder eller så fast jag tycker det blir mer och mer sällan man trillar över såna kommentarer nu.
/Lotta

Jag är som du lotta. Jag komenterar på känsla.

Jag tycker inte att det spelar någon roll vad för utrustning som är använd men tycker att det är lärorikt och intressant när fotografen skriver ut vilken utrusning som är använd och vilka tider mm mm. Det kan andra lära sig av ju.

Det är tråkigt med "hämdkomentarer" men det går nog inte att komma ifrån tyvärr.
Jag la på förslag att man inte skulle kunna komentera en bild innan man hade själv laddat upp eller minst varit medlem i 2 eller 3 månader.
På de viset kunna ta del av andras bilder och komentarer.

Jag tycker också att komenterandet har minskat här på sidan. Tyvärr.
Men så är det.

En annan sak som är ganska rolig är att jag snubblade över en mycket fin och bra bild "i Terje klass" och den hade fått 0 komentarer medans en annan bild på en brud i string hade fått massor komentarer.
Va kan de bero på?

Adam

Jag håller med carl-henrik. Betygsättningarna är på tok för ofta satta efter den tekniska kvaliteten. Ofta kan man få/se kommentarer om att skärpan ligger lite fel fast att helhetsintrycket av bilden inte har med var skärpan ligger. Man har kanske bara fångat en känsla, ett speciellt ljus/form eller vad som helst.

Många, tycker jag, slänger ut 5:eek:r i betyg lite väl lättvindigt också. Själv är jag restriktiv vad gäller 5:eek:r.

Vad gäller bilder på nakna kvinnor så verkar dom få höga betyg oavsett om kompositionen är bra eller inte... märkligt. Så fort det visas ett naket bröst så jublas det och bilden höjs till skyarna ;-)

mvh

Att bedömma och betygsätta bilder är jättesvårt. Jag har valt att inte betygsätta bilder men jag ger ofta komentarer. I mina komentarer försöker jag att förklara vad jag tycker är bra med bilden men jag försöker också ge förslag på saker som kan göra bilden bättre. Jag har gett kommentarer om bla skärpa och sneda horisonter.Dessa kommentarer utgår ju naturligtvis från mina tankar och ideer om hur en bra bild ser ut, och det stämmer inte alltid överrens med den som tagit bilden. Det som är gemensamt med alla bilder som jag har kommenterat är att de har något som intresserar och som tilltalar mig.

/Mattias

Jag har varit med och tävlat en gång i tiden och råkat få 10 p. vid ett tillfälle och hdersomnämnade vid ett annat tillfälle för samma bild.
Alltså. Poängsättning och bedömning av bilder ar oftast olika från person till person och en poängsättning blir alltid subjektiv.
Jag sätter inte så stort värde vid dessa poängsättningar. Tycker jag om en bild så är den bra för mej.

På sätt och vis tycker jag att Carl-Henriks problem känns lite konstruerat.

Inom just fotografin går ju begrepp som estetik, teknik och känsla hand i hand.
Dvs. en välkomponerad bild som dessutom ger en viss känsla men är oskarp kan fortfarande vara en bra bild (beror nog mycket på graden av oskärpa) men man kommer inte ifrån det faktum att bilden kunde ha blivit ännu bättre om den hade varit skarp.

Naturligtvis bör man inte haka upp sig på en teknisk miss som inte gör så mycket men, teknik *är* viktigt ty med bristande teknik är risken stor att känslan inte når fram.

En tekniskt välgjord bild med bra komposition ger oftast någon form av positiv känsla. - Det är just så man definerar bra komposition.
Om du säger att du t.ex. blir imponerad av bilden så är väl det en känsla?
Jag skulle säga att om du upplever att bilden är tekniskt väl genomförd och välkomponerad men den inte väcker några känslor så är sannolikheten stor att kompositionen faktiskt har sina brister.

Men det är min åsikt och jag anser personligen att det här med att göra något vackert mycket väl kan få vara ett självändamål. En vacker bild brukar oftast väcka känslor av något slag.
Allt behöver inte ha en djupare mening.

kul att se att andra tänker lika, det är skitbra att få kritik och goda råd, men det är jätte svårt att ge ett bra betyg, ofta ger man bara typ 2a eller 3a, men ibland så ger en bild bara en sån stark känsla att man blir helt tagen, då bryr jag mej inte om hur bra bilden är rent tekniskt, man ger den en klar 5a bara...., så det är svårt att bedömma en bild när man inte riktigt vet hur, kanske man kan ha två poängbedömningar, en för det rent tekniska och en för det artistiska......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar