Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
IDG testar fem systemkameror
- Trådstartare ulltand
- Start datum
makari
Aktiv medlem
Tycker det var ett riktigt dåligt test. Det lyser igenom rätt väl att författaren inte kan speciellt mycket om foto vilket gör hela testet rätt meningslöst. Som om man skulle be mig att testa en F1-bil genom att köra runt med den i stan. Kul kanske men knappast nåt meningsfullt test.
Inte för att jag har testat sonyn men alla kitobjektiven har väl bländare 3,5-5,6 och alla kamerora klarar ISO1600. Att de då lyckas få suddiga bilder på hunden med sonyn kan ju inte vara nåt annat än en klantig fotografs fel. Visst kan autofokushastighet spela in men det syns ju tydligt att det är rörelseoskärpa på bilden.
Och att klaga på att det är svårt att fota i manuellt läge har jag svårt att förstå, manuellt är inte point and shoot. Förväntar man sig att det ska vara lite enkelt så är man ute och cyklar.
Inte för att jag har testat sonyn men alla kitobjektiven har väl bländare 3,5-5,6 och alla kamerora klarar ISO1600. Att de då lyckas få suddiga bilder på hunden med sonyn kan ju inte vara nåt annat än en klantig fotografs fel. Visst kan autofokushastighet spela in men det syns ju tydligt att det är rörelseoskärpa på bilden.
Och att klaga på att det är svårt att fota i manuellt läge har jag svårt att förstå, manuellt är inte point and shoot. Förväntar man sig att det ska vara lite enkelt så är man ute och cyklar.
avslutat_bj
Aktiv medlem
Testet är säkert jättebra för den som anser att en kamera är ett datortillbehör.
-big kahuna-
Aktiv medlem
testet är bra för dem som inte är insnöade pixel och brusbögar som på den här sidan och som vill ha en kamera testad på en nivå som de själva kommer använda den och förstår.
mvh
mvh
Eddy_louix
Aktiv medlem
Precis, säkert ett bra test. ;-)
Har dom verkligen testat Pentaxen för den använder bara 4 st AA-batterier, lr har jag 2 för lite och vart skall dom sitta??? :-D :-D
Har dom verkligen testat Pentaxen för den använder bara 4 st AA-batterier, lr har jag 2 för lite och vart skall dom sitta??? :-D :-D
Allemyr
Aktiv medlem
Dom skriver att Nikon D40 är den ända kamera som inte har autofokusmotor i huset. Men Canon har väl inte haft det heller på ett himmla bra tag?
Att börja med att M läget är svårt tycker jag drar ner helhets intrycket en del, kanske syftar dom på att man måste använda en kombination för att ställa in bländare?
Har dom verkligen testat Pentaxen är ju en liten fråga.
Att börja med att M läget är svårt tycker jag drar ner helhets intrycket en del, kanske syftar dom på att man måste använda en kombination för att ställa in bländare?
Har dom verkligen testat Pentaxen är ju en liten fråga.
PMD
Aktiv medlem
Canon har aldrig haft det.Allemyr skrev:
Dom skriver att Nikon D40 är den ända kamera som inte har autofokusmotor i huset. Men Canon har väl inte haft det heller på ett himmla bra tag?
stef-n
Aktiv medlem
makari skrev:
Tycker det var ett riktigt dåligt test. Det lyser igenom rätt väl att författaren inte kan speciellt mycket om foto vilket gör hela testet rätt meningslöst. Som om man skulle be mig att testa en F1-bil genom att köra runt med den i stan. Kul kanske men knappast nåt meningsfullt test.
Håller med i allt du säger utom när det gäller bilden på den springande hunden fotograferad med Sonyn. De har ju använt "sport-läget" på kameran som de då tyckte gav för långa slutartider. Nu tycker ju i och för sig jag att det blev den bästa hundbilden, med mest fart i. Klart panoreringen kunde gjorts bättre, men det är ändå den enda bilden där farten syns ordentligt.
Undrar om artikelförfattaren tror att manuellt läge är motsatsen till stativläge, eller något?
perstromgren
Aktiv medlem
makari skrev:
Jag tycker att du överdriver.
Artikelförfattaren skriver:
"Precis som övriga kameror i testet är kameran inte gjord för att i första hand vara enkel att fotografera med i det manuella läget. Även här måste jag hålla ner ytterligare en knapp för att kunna justera både slutartid och bländarvärde."
Det innebär ju bara att hon klagar på att det inte finns en ratt för bländare och en för slutartid, vilket väl är en rimlig anmärkning, givet att hon säger att kamerorna är tillverkade för en målgrupp som primärt använder auto-lägen.
I övrigt tycker jag att författaren verkar vara en sansad person, som inte har fotografi som hobby eller yrke, något som hon troligtvis delar med de flesta i kundgruppen för 400d-klassen.
Jag håller inte med om den svepande kritiken. Artikeln passar utmärkt som svar på alla nybörjarfrågor här om vilken kamera som är bäst. Svaret är ju: de är bra allihop, detaljer skiljer.
Per.
PS. Jag tar tillbaka: artikelförfattaren är fotograf, i alla fall enligt egen utsago. Googla får ni se. DS
Senast ändrad:
Laponia
Aktiv medlem
Håller med att det är ett värdelöst test, eftersom det utelämnar många faktorer som är avgörande för vilken kamera man själv anser är bäst.
Vad som är bra med testet är att det belyser användarvänligheten vid manuellt exponerande. Nikons D80 har en föredömlig lösning på bländar och slutartids inställningarna. Tumme och pekfinger, behöver aldrig leta efter kontrollerna.
ISO, vitbalans, exponeringskompensation, exponeringslåsning är ytterligare kontroller som jag tycker skall vara lättåtkomliga.
Vad som är bra med testet är att det belyser användarvänligheten vid manuellt exponerande. Nikons D80 har en föredömlig lösning på bländar och slutartids inställningarna. Tumme och pekfinger, behöver aldrig leta efter kontrollerna.
ISO, vitbalans, exponeringskompensation, exponeringslåsning är ytterligare kontroller som jag tycker skall vara lättåtkomliga.
Rommel
Avslutat medlemskap
Klart att det utelämnar mycker som är vässntligt!
Mycket bra test för nybörjare som vill börja med systemkameror!
Vad utelämnar den som just NI vill ha?
Ska vi tar med alla parametrar så kommer vi inse att ALLA de kameror som testats är lika bra.
Den som ska köpa lägger alltid vikten på olika saker.
* Min arbetskamrat lade vikten på vikten (get it). Bildkvalitén kom som nr 2.
* Jag själv har alltid ägt Canon och gillat kvalitén (både bygg och bild) Samt att mina vänner har dessa. Bra o låna objektiv och lätt att få recensioner ifrån dom
* Min far valde Nikon D200 för hans firma rek. det. Optimerade program för Nikon till företaget
* Min bror valde det som han hade råd med. Resten brydde han sig inte om,
* Min kompis valde den som hade mest utrustning att välja mellan.. Dvs Canon
De flesta digitaltidningar brukar ha 50 % i bildkvalité då de betygsätter och sätter det i relation till priset.
Normalfotorafering mellan 40D och 400D torde inte vara så står såvida man inte ögnar igenom bilder pixel efter pixel. Stora skillnaden är hastighet, funktiner o lite till..... samt priset.
O jo, skribenten är fotograf och är inte lika märkeskåt som de flesta som rekommenderar "sitt" märke till de som frågar vilken kamera man ska köpa.
Hon fotar med Canon och Nikon fick bäst betyg i hennes recension hmmmmmm.
/Stefan
Mycket bra test för nybörjare som vill börja med systemkameror!
Vad utelämnar den som just NI vill ha?
Ska vi tar med alla parametrar så kommer vi inse att ALLA de kameror som testats är lika bra.
* Min arbetskamrat lade vikten på vikten (get it). Bildkvalitén kom som nr 2.
* Jag själv har alltid ägt Canon och gillat kvalitén (både bygg och bild) Samt att mina vänner har dessa. Bra o låna objektiv och lätt att få recensioner ifrån dom
* Min far valde Nikon D200 för hans firma rek. det. Optimerade program för Nikon till företaget
* Min bror valde det som han hade råd med. Resten brydde han sig inte om,
* Min kompis valde den som hade mest utrustning att välja mellan.. Dvs Canon
De flesta digitaltidningar brukar ha 50 % i bildkvalité då de betygsätter och sätter det i relation till priset.
Normalfotorafering mellan 40D och 400D torde inte vara så står såvida man inte ögnar igenom bilder pixel efter pixel. Stora skillnaden är hastighet, funktiner o lite till..... samt priset.
O jo, skribenten är fotograf och är inte lika märkeskåt som de flesta som rekommenderar "sitt" märke till de som frågar vilken kamera man ska köpa.
Hon fotar med Canon och Nikon fick bäst betyg i hennes recension hmmmmmm.
/Stefan
makari
Aktiv medlem
stef-n skrev:De har ju använt "sport-läget" på kameran som de då tyckte gav för långa slutartider.
Visseligen så är kanske testet snarare av hur bra sportläget är än hur bra kameran är och jag har som sagt inte testat Sonyn men jag kan mycket väl tänka mig flera enkla anledningar till varför det blev som det blev. På min pentax ställer inte programlägen om ISO-talet om man inte valt autoISO. Och även där så kan man ställa in vilket maxvärde den ska välja (tror den var satt på 800 från fabrik). Så det kan mycket väl vara nån sån enkel inställning som hindrar kameran från att välja tillräkligt kort slutartid. Att då döma ut kameran och säga att det inte går att ta skarpa bilder på en springade hund ( och jag tvivlar inte på att det gårlika bra med den kameran som med nån annan i testet) med den känns rätt oprofesionellt.
perstromgren skrev:
Jag tycker att du överdriver.
Kanske det, kanske jag läser in mer i det än vad hon menade. Men jag jag får ändå en känsla av att hon inte riktigt vet vad man ska förvänat sig av ett helmanuellt läge.
Att kamerorna bara har ett inmatingshjul är berättigat att påpeka även om jag inte tycker det är speciellt jobbigt när man vant sig.
På det hela taget så känns det som om de har testat kamerorna på samma sätt som man testar kompakte, dvs de har bara skrapat på ytan och använt motivprogramen. Alla kamerorna är grymt kompetenta kameror som förtjänar en seriösare genomgång av nån som vet vad han/hon håller på med.
Laponia
Aktiv medlem
Instämmer.Rommel skrev:
/Stefan
Just precis därför vill man att de skall testa allt som bara är möjligt, sen får man själv dra slutsatsen vilken kamera som är bäst för just mig.
hw-tph
Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Testet är säkert jättebra för den som anser att en kamera är ett datortillbehör.
Huvudet på spiken, Bengt!