Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Idag så händer det!

Produkter
(logga in för att koppla)
Varning för ot!!!

Hur går det, har du fått din kamera än? Åååh, jag som också vill spendera pengar!

Har hamnat i en grym (läs dålig) svacka nu (amatörens största och vanligaste misstag) när jag tänker mer på utrustningen än på själva bilderna. Jag vill köpa så mycket utrustning som möjligt, för att på så vis slippa vara begränsad av mitt verktyg (vilket iofs är en god idé), men att glömma bort bilderna är aldrig bra. Behöver inspiration, vill bli bildjournalist, åka till utsatta områden (haiti, nordkorea, slummen) utomlands och fotografera, visa vilket elände de lever i, men jag är ytterst oinsatt i politik och religion, och pengar har jag inte heller. Jag har också en stark gräns (som vad jag förstår de flesta bildjournalister förträngt) där jag känner att jag inte kan ta en bild utan att undra på om de ska konfrontera mig och fråga varför jag tar kort på dem. Jag är helt enkelt tvärtom vad jag bör vara för att jag ska kunna göra det jag vill. Som grädde på moset började jag fotografera förra året, med andra ord har jag endast ägt en kamera i snart 1,5 år, men jag har redan jobb som fotograf hos en webbyrå min far driver.

Oj, nu skriver jag en hel novell om mitt liv, men jag vill bara få någon som säger åt mig att tänka på bilderna istället för utrustningen, och möjligen få några tips.

Jätte förlåt för OT, lycka till med din nya kamera och grattis till ett bra köp!
 
Prylfällan är FS vanligaste sjukdom..........och inte OT

Oj, nu skriver jag en hel novell om mitt liv, men jag vill bara få någon som säger åt mig att tänka på bilderna istället för utrustningen, och möjligen få några tips.

Jätte förlåt för OT, lycka till med din nya kamera och grattis till ett bra köp!

Ett sett att komma igång (igjen) met fotograferingen; är:

Packa ner ALLT utan kamran, ETT objektiv (gerna en fast normal), och evnt. en blitz.

Ge dej själv uppgåvan att skapa med detta i en månad!

/ Emil
 
Så är det!

Grabben har Julafton idag.
Skrattade kanske tillsammans med skrattmåsarna så länge det var ljust.

Glädjen kan nog ingen ta ifrån honom...

Jag fick kameran strax innan solnedgång :( men nu så har jag kommit igång inne, dock inte hunnit fördjupa mig något än, men det ska bli nu när barnen sover. Jag knäppte några på katten och på min dotter, ni kan se dem på min profil. mer kort ska komma upp innan 24:00 :)


Tack för all hjälp, vill dessutom säga att teleobjektivet var en smula tungt, kan man ha det när man fotar inne? känns lite överflödigt då dock.
 
Jag fick kameran strax innan solnedgång :( men nu så har jag kommit igång inne, dock inte hunnit fördjupa mig något än, men det ska bli nu när barnen sover. Jag knäppte några på katten och på min dotter, ni kan se dem på min profil. mer kort ska komma upp innan 24:00 :)


Tack för all hjälp, vill dessutom säga att teleobjektivet var en smula tungt, kan man ha det när man fotar inne? känns lite överflödigt då dock.

Om man kan ha det när man fotograferar inne kan bara du svara på, men om jag måste svara så är svaret; självklart! Du kan använda vilket objektiv som helst inomhus, om det sedan är bättre att välja något annat objektiv upp till varje individ, det är du som har en vision om en bild som du sedan fryser. Det som kan begränsa dig är ljuset, men även det går att lösa, och det är just det som är tjusningen med fotografering. Du har en vision, hur du ska gå tillväga vet bara du, en bra fotograf löser det mesta i vilka ljus som helst, en amatör gör det inte, eller åtminstone kanske inte lika bra. Fotografering handlar just om ljus, mer ingående kanske någon annan kan gå in på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.