Annons

Idag så händer det!

Produkter
(logga in för att koppla)

LindbergJ

Aktiv medlem
Nu ska jag äntligen gå och hämta ut min Canon Systemkamera EOS 5D Mark II med EF 24-105/4,0L IS USM
samt objektivet Canon Objektiv EF 100-400/4,5-5,6L IS USM.

Vilket innebär att jag ska lära mig att handskas med nya saker. Min fråga lyder som så, hur ska jag gå tillväga för att få ut det mesta i början? Läsa handboken, fotografera, lära mig om ljussätning? Vart ska jag fotografera ute, inne? Vill få ut så mycket som möjligt till en början och då så ber jag om hjälp för att finna så mycket utrymme som möjligt.
Har bara haft en l110 tidigare så det blir lite som en nystart. Senaste system kameran jag hade var en nikon d60.

All hjälp och information som kan ges är till stor fördel.
 
Koppla in laddaren, sätt batteriet i den och dig själv i en skön fåtölj med bruksanvisningen. Grattis till bra grejor!
 
Kan vara bra!

Koppla in laddaren, sätt batteriet i den och dig själv i en skön fåtölj med bruksanvisningen. Grattis till bra grejor!

Kanske inte är en sådan dum ide, men några alternativ på hur jag ska använda den för att få ut så mycket som möjligt, vill så gärna och så mycket nu. Julafton kom tidigt iår :D
 
Lugn och fin! Skit i manualen, ut och fota istället. Hantering och detaljer kan du gå in på senare. Du kan (och kommer) sysselsätta dig under en lång tid med att utforska kamerans alla egenskaper. Börja med det bästa - att bekanta dig med ditt nyförvärv "ute på fältet".
 
Det var lite min tanke

Lugn och fin! Skit i manualen, ut och fota istället. Hantering och detaljer kan du gå in på senare. Du kan (och kommer) sysselsätta dig under en lång tid med att utforska kamerans alla egenskaper. Börja med det bästa - att bekanta dig med ditt nyförvärv "ute på fältet".


Det är svårt dock att veta vilket av alternativen jag ska följa, jag har läst en massa i x antal fototidningar och vill nu öva, praktisera. Jag är milt sagt varm. Pengarna kommer in på kontot under dagen och allra senast imorgon, så sitter här som ett litet barn.
 
Jag förstår din iver och därmed kom frågan om du är mottaglig för all information i en manual. Foto handlar ju trots allt om att fotografera och du har snart något av det bästa marknaden har att erbjuda. Faktum är att det ofta blir pannkaka om man vill lära sig så mycket som möjligt på en gång. Låt det få gro.

Visst är det en god idé att läsa lite grundläggande inställningar under laddningen men sen ser jag det som självklart att så fort batteriet är laddat sätta kameran i ett bekvämt Program-läge (beroende på dina grundkunskaper) och låta den ansvara för exponeringen medan du själv får njuta av det stora nöjet att fota, känna kameran OCH inte minst att titta på resultatet efteråt.

Tidningar ger inspiration. Börja inom ett område som tilltalar dig. Bara du själv kan svara på vad och hur du skall fota.
 
Senast ändrad:
Det är sant!

Jag förstår din iver och därmed kom frågan om du är mottaglig för all information i en manual. Foto handlar ju trots allt om att fotografera och du har snart något av det bästa marknaden har att erbjuda. Faktum är att det ofta blir pannkaka om man vill lära sig så mycket som möjligt på en gång. Låt det få gro.

Visst är det en god idé att läsa lite grundläggande inställningar under laddningen men sen ser jag det som självklart att så fort batteriet är laddat sätta kameran i ett bekvämt Program-läge (beroende på dina grundkunskaper) och låta den ansvara för exponeringen medan du själv får njuta av det stora nöjet att fota, känna kameran OCH inte minst att titta på resultatet efteråt.

Tidningar ger inspiration. Börja inom ett område som tilltalar dig. Bara du själv kan svara på vad och hur du skall fota.


Jag gillar att fotografera i allmänhet, men det jag brinner för är att skapa känslor som bryter igenom, såsom tillfälliga uttryck som sorgsenhet, glädje. Jag gillar att fotografera djur och natur, modellfoto och porträttring. Jag har kontrakt med maskot bildbyrå men mina fotografier för 2010 höll inte måttet för det tekniska som dom kräver. Inte så konstigt med en kompakt kamera.

Så nu måste jag leverera fort som satan. Dem vill ju ha 160 bilder om året som är godkända. Jag måste samtidigt lära mig det här ifrån grunden, så sitter i ett ganska så spännande läge där min entusiasm får visa vägen. Hoppas att den bär bara. Ögonblicken är väl det jag får förlita mig på, men det här med olika fokus, att utnyttja ljuset runt objekt och en massa annat är kanske inget jag hinner använda när det handlar om sekunder.
 
Det var inte min mening att du skall lära dig allt innan du börjar att fotografera! MEN, om du lägger timme på att läsa igenom manualen så vet du sedan var du skall läsa för att lösa ett uppkommet problem. Lägg en timma medan batteriet laddas så har du igen den timman flera ggr om och mer glädje av din nya kamera.
 
Det var inte min mening att du skall lära dig allt innan du börjar att fotografera! MEN, om du lägger timme på att läsa igenom manualen så vet du sedan var du skall läsa för att lösa ett uppkommet problem. Lägg en timma medan batteriet laddas så har du igen den timman flera ggr om och mer glädje av din nya kamera.

En bra ide, jag ska nog försöka hinna med så mycket som möjligt, men hur lång tid kräver batteri laddningen första gången?
 
Är du ny på systemkamera eller lite rostig kan det vara värt att kolla igenom adorama's filmer på youtube, går igenom de mesta.
Sen gäller det bara att fota och ändra inställningar så mycket som möjligt så du lär känna din kamera och slipper fundera när de bra tillfällena dyker upp.
 
Jag kan nog "lite"

Är du ny på systemkamera eller lite rostig kan det vara värt att kolla igenom adorama's filmer på youtube, går igenom de mesta.
Sen gäller det bara att fota och ändra inställningar så mycket som möjligt så du lär känna din kamera och slipper fundera när de bra tillfällena dyker upp.

Jag kan en del, men samtidigt så har jag haft tur när det gäller mina framgångar med mitt fotograferande. Det var en gammal proggare som lärde upp mig och som gav mig intresset. Han är lite småkänd inom Stockholms Herpetologiska Förening. Hur som helst så lärde han mig väldigt mycket av grunderna. Tekniskt så är jag ett spädbarn. Så nu är det mycket övande som gäller.
 
Jag har ännu inte träffat på en kamera vars manual haft några nyheter att delge mig efter en dags manualfritt utforskande av kameran. Men detta är ju en smaksak, gör vad som känns bäst! :)
 
Efter att ha läst hela tråden blir mitt enkla och bestämda råd: ta det lugnt!

Om du är bekymrad över huruvida det tar en timma eller två att ladda kamerabatteriet så är knappast manual eller praktik ditt problem utan din stress. Glöm det där med att försöka "leverera fort som satan", det kommer knappast att ge bra resultat.

Så ta det lugnt, läs, testa och experimentera utan att tänka på klocka eller kalender. Och glöm för all del inte att ha kul!
 
Tack!

Efter att ha läst hela tråden blir mitt enkla och bestämda råd: ta det lugnt!

Om du är bekymrad över huruvida det tar en timma eller två att ladda kamerabatteriet så är knappast manual eller praktik ditt problem utan din stress. Glöm det där med att försöka "leverera fort som satan", det kommer knappast att ge bra resultat.

Så ta det lugnt, läs, testa och experimentera utan att tänka på klocka eller kalender. Och glöm för all del inte att ha kul!

Kan ligga nåt i det du skriver, helt klart stressar jag inför detta, Väldigt mycket dessutom, nu så har jag väntat hela dagen på att få in pengar på kontot, det ser ut som om jag får hämta ut grejerna imorgon, ska försöka koppla av lite nu. Experimentera utan att tänka på tiden, låter riktigt bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.