Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Idag dog de analoga kamerorna

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Idag dog de analoga kamerorna

pial skrev:
Det trodde jag också men jag köpte faktiskt en ny analog kamera häromdan! Från Kodak, inbyggd i en liten plastlåda vattentät till 15 m, att ha med till surflektionen. Praktiskt gummiband att snöra fast den med fick man också. :)

Så för mig har det analoga då inte dött!

Där sade du något!

Det säljs nog fler analoga kameror nu än någonsin.

Engångskameror!

Linmajon skrev:
Är någon uppdaterad på fakta i målet, dvs hur mycket av omsättningen (i Sverige/världen) som idag kan härledas till digital/analog fotografi?
Av kameraförsäljningen att döma är ju minst 99% av alla kameror som säljs idag digitala...eller??

De som köper analogt köper med största sannolikhet begagnat.
Finns ju bra kameror som F100, F5 till bra priser. och även F3. och övriga attraktiva proffshus.

Själv ser jag ingen anledning att köra analogt. Vore dock skoj om något företag tog fram en universalSensor som gick att mounta istället för filmen, på vilket analogt hus som helst. Batteri och minneskort skulle ju kunna sitta istället för de bägge rullarna på vardera sida.

Jag har ännu inte sett mina digitala bilder i projektor.. hur står det sig till dia? Är det likvärdigt idag, dom digitala projektorna har ju blivit både bättre och billigare och blir väl en sån så småningom.. och vad får man hosta upp för enprojektor för att det ska bli lika bra som dia? Ska ut och resa i höst och är det ide att köra dia jämfört med digitalt?? Har alltid kört dia på resor då man bla kan visa upp för publik.

Som konstart är det inte särskilt meningsfullt att jämföra de båda medierna. Bilder har sin karaktär och som konstnär väljer man det medium/den teknik som man behärskar och tycker ger de resultat man eftersträvar i sitt bildskapande. När det gäller kommersiell fotografering typ press och reklam, modellfoto etc, och när det gäller konsumentsidan (familjealbumsfotografering mm) är det ingen tvekan om vad som är enklast och mest fördelaktigt idag. Men rent konstnärligt är det andra kriterier än snabbhet och enkelhet som spelar in. Då är valet mera en fråga om uttryck och presentation och då är inte det digitala en självklarhet längre. Därför finns både film, fotopapper och traditionell fotografi kvar och både nya filmer och fotopapper liksom analoga kameror och optik har sett dagens ljus under de allra senaste åren och nytt material är också på gång framöver från olika fabrikanter. Totalt sett har dock analog fotografi och bildframställning minskat rejält men den verkar fortfarande ha en tillräckligt stor nisch för att man ska våga sata på nya produkter.

ANNONS