ANNONS
Annons

ID av fågel...

Produkter
(logga in för att koppla)

jorgene

Aktiv medlem
Tog denna bild idag.
Någon som vet vad det är för en gynnare?
(tagen i insjö-/strandlandskap)

Bilagor

• _efv2267.jpg
    _efv2267.jpg
    37.4 KB · Visningar: 728
Rördrom

Du har lyckats fånga en rördrom. Inte så ofta man ser dem, de brukar mest stå i vassen och tuta :)

Re: Rördrom

johanni skrev:
Du har lyckats fånga en rördrom. Inte så ofta man ser dem, de brukar mest stå i vassen och tuta.
Hehe, det var inte illa för att bara vara ett "snabbskott"... :) Såg något ganska stort i ögonvrån och bara vände mig och tog en snabb serie på vinst och förlust. Överraskande hyfsad kvalitet under omständigheterna, med tanke på att jag hade 300mm brännvidd monterat.

Här är en annan jag inte heller har en aning om vad det är, men han/hon och partnern gillade *definitivt* inte min närvaro! Tagen i samma miljö som posten ovan. Kan tillägga att fågeln har en tydlig "tofs" på huvudet, som inte dyns så väl här.

Bilagor

• _efv2382.jpg
    _efv2382.jpg
    45.1 KB · Visningar: 1,248
:) Nä man har sällan så mycket tid på sig när en drom flyger förbi.

Tofsen på den andra fågeln har gett den dess namn - Tofsvipa

De brukar vara väldigt tydliga med att visa sitt missnöje om man kommer för nära ;)

Va, var det en vanlig tofsvipa...? Hade för mig att tofsvipan ser "mycket vanligare" ut; inte så mycket färger som här. Men -- som nog är rätt tydligt vid det här lget -- jag är rätt kass när det gäller ID av fåglar, även om jag tycker det är kul att fotografera dem. Kanske skulle investera i en fågelbok?

Verkar i alla fall som att en flygande Rördrom var "dagens fångst"? :)

Tack för hjälpen Johan!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar