Annons

I vilken ordning redigerar man?

Produkter
(logga in för att koppla)
16 bitar / kanal vet jag inte om det finns några kameror som klarar av, däremog klarar de nyaste systemkamerorna 12bits/channel om man fotar i RAW. Så jag tror att även om man arbetar i tiff och 16bits får man inte fler än 12 bitarsfärg ändå.

http://gallery.gulnet.nu/
 
Fick lära mig denna ordning på en kurs förra veckan (ska börja använda PS i jobbet dock bara till att fixa till skärmdumpar men ändå!).

1, Kontrollera och ev. ändra bildens storlek (cm/inch) och upplösning (ppi).
2, Kontrollera och ev. ändra vilken färgmodell (RGB eller CMYK). (Jobba alltid i RGB och i Photoshops egna format .psd)
3, Justera Nivåer/Kurvor Hitta svart och vit punkt.
4, Justera färg a, nyans/mättnad b, färgbalans c, selektiv färg
5, Retuch och manipulering
6, Gör ett lager
7, Oskarp mask

8, Om det ska tryckas växla till CMYK och spara i lämpligt format
8, Om det ska anvädas till skärm/webb spara i lämpligt format

När det gäller tryckas så menas riktigt tryck, ska man skriva ut på skrivare ska man använda RGB.

Hittade denna sida som kan vara bra när det pratas kommandon på både engelska och svenska. http://www.sonitus.se/joonas/photoshop/ordlista.asp

/Stina
 
Så länge bilden visas på en skärm så kommer man inte att se mer än 8 bitar oavsätt om bilden är i 16 eller 8 bitar, då va ja vet det inte finns något grafikkort i dagsläget som klarar av att visa mer än 16.7 milj. färger.

Grafikkorten nu klarar ju som max 24-bitars grafik. (alltså 8 bitar per kanal, iofs. 4 kanaler, en extra för alfa-nivåer)
 
Att man inte ser 16-bitar med blotta ögat är ju sant. Fördelen är när man har en bild som är 16 (eller iaf mer än 8) bitar från början. Tex från en RAW-fil eller en skanner. Då kan man lyfta upp de mörkaste partierna och det finns fortfarande nyanser kvar där. Gör man samma sak med en 8-bitarsbild är risken stor att det går från en svart platta till en grå platta...

Överhuvudtaget är det när man gör (drastiska) förändringar i filen som det är bra med många bitar att utgå från. Jag är väldigt tveksam om det gör nån skillnad att omvandla en 8-bitarsbild till 16-bitar. Informationen är ju fortfarade bara 8 bitar även om den ompaketerad i 16-bitarsformat.
 
När jag pluggade fick vi lära oss dessa steg för att förstöra bilden så lite som möjligt.

1 beskär bilden

2 storlek och upplösning

3 svart och vitpunkt

4 kontrast

5 färgstick

6 justering av speciell färg

7 fixa de ändringar man vill göra

8 oskarp mask
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.