ANNONS
Annons

I valet och kvalet utav min första "riktiga" kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanBack

Avslutat medlemskap
Hej allihopa

Sen en tid tillbaka har jag blivit riktigt foto intresserad och står nu i begrepp att införskaffa en systemkamera, en "nybörjarkamera" att börja experimentera med och lära upp mig på. Jag vill kunna ha de olika inställningarna på auto och sedan börja manuellt ändra inställningarna på egen hand för att träna upp mig.

Det enda jag lär fotografera med den kommer nog bli stadsbilder, en del landskap och kanske några personporträtt. Tycker om att sitta med bilderna i datorn och kunna zooma in en del.

Kommer inte göra några makrofoton, djur, sport och videofilmning så som jag känner idag.

Jag är inne på en mindre spegellös hybridmodell typ Sony A5100, Canon EOS M, men har inte lyckats bestämma mig, vad finns för modeller i prisklassen 5000-7000 kr som verkar kunna passa stadsbilder och landskap?

Sonyn verkar dyr med sina objektiv men verkar kunna ta mycket bra bilder medans Canonen är billigare och det finns fler objektiv att välja på begagnat. Canon EOS M kanske inte kommer in i samma kvalitetsliga som t.ex. Sony A5100 bildmässigt men att det kanske är värt de extra tusenlapparna i bildkvalitet? Vilka alternativ till dessa 2 kan ni rekommendera?

Detta är mitt första inlägg här på Fotosidan så hoppas ni har förståelse

Av de två du nämner så hade jag valt Sonyn pga av AF hastighet. Samtidigt är inte Sonys 16-50 kitzoom jättebra.
Om bildkvalitet är det viktigaste så hade jag sneglat på Fujis modeller t. ex X-E1 med 18-55:an, inte heller världens snabbaste AF men fullt fungerande iaf.
Om det däremot är en liten smidig kamera du är ute efter så ska du inte glömma bort att kolla in Olympus & Panasonics m4/3 system.

Har själv en Sony A6000 som min smidiga "mobila" extrakamera och kan verkligen rekommendera den som en bra förstakamera.
Dels tar den väldigt fina bilder direkt i jpeg och dels kan man ändå utvecklas som fotograf genom att experimentera med kameran.
Menysystemet är enkelt att förstå och tur är väl det eftersom manualen som medföljer är ett direkt skämt.

Men inför ett första kameraköp skulle jag vilja råda dig till att köpa en med sökare, alltså inte en enklare Sony med bara skärm.
Efter att ha fotat ett tag förstår du vad jag menar.

Olympus/Panasonic med 4/3 är annars ett bra val eftersom mängden objektiv är så mycket större.

Jag tycker samtidigt inte att du ska vara rädd för "större" kameror, även om det är din första.
I stort sett alla fotar bra i autoläge. Och utbudet blir så mycket större med både begagnat och nytt.
Det är även många gånger lättare att fota med en kamera som ger lite tyngd i näven. Mindre risk för rörelseoskärpa.
Batteritiden är längre och du får en kamera som kan kännas lättare att "växa" med.

Mitt råd är att satsa på en aps-c från Canon eller Nikon.
Börja med ett billigare hus och köp bra objektiv begagnat.
Då har du byggt upp ett objektiv-lager tills det är dags att eventuellt uppgradera kamerahuset.

Med vänlig hälsning
Mikael

Hej, tack för alla råd jag fått!

Har dock varit bortrest några veckor och inte kunnat tacka innan. Jag tror det blir som så att jag köper en Canon EOS M och sedan bättre objektiv än de som följer med där jag sedan i framtiden enbart behöver köpa till bättre kamerahus.

Sett att det utomlands kommit EOS M 2 och 3 ut på marknaden, någon som vet om dessa kommer till Sverige?

MVH
Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar