Wally skrev:
Jag va ute och fotade idag, det var ju inget solsken direkt, bilderna såg ok ut i kameran men på datorn va dom riktigt dåliga, körde manuellt, men om man kör på a/p så kan man ändra +/- stegen, man kan inte göra det på manuellt? är rätt så mkt nybörjare så jag är inte så skillad än
annars oftast när jag fotar när det är solsken blir oftast bilderna underexponerade, jag vill ju framhäva färgerna och dylikt och så igen i displayen ser dom ok ut, i datorn underexponerade och lite halvgråa. Det är ju ingen ide att köra på auto för då lär man sig ju inget?
Något man bör tänka på när man ska försöka lära sig? Man kan ju även ställa in egna färger, någon som har tips på inställningar där?
kör en d50 med dx 17-80mm
Hej, Walti!
Jag känner igen det där med bilder som blir dåliga när man fotar manuellt, men det är en träningssak. Jag köpte min första kamera, en S3 IS, för lite drygt ett år sedan. Mina första försök att fota i M-läget ledde för det mesta till bedrövliga bilder. Men i dag använder jag nästan bara M-läget och har svårt att förstå varför jag hade så svårt att använda M-läget i början.
Jag tycker din inställning att fota med annat än auto för att lära sig är helt rätt. Det är ju naturligtvis inget som helst fel att enbart fota i autoläget, men om man vill lära sig mer om hur kameran fungerar så är det, som du skriver, bättre att experimentera sig fram med mer manuella inställningar.
Min kamera har heller ingen möjlighet till exponeringskompensation i M-läget, av samma anledning som har nämnts tidigare i tråden. Eftersom jag ställer in allting själv i M-läget har kameran ingenting att kompensera med, vilket den annars gör med bländare och/eller slutartid i P-, AV- och TV-läget.
Att dina bilder ofta blir underexponerade i solsken kan bero på att det ofta är stora ljusskillnader i motiven då. Kameran sänker då ofta exponeringen eftersom himmel och solbelysta partier är så ljusstarka. Detta gör samtidigt att partier i skugga kan bli väldigt mörka på bilderna.
Detta är ofta en knepig balansgång. Ibland räcker inte sensorns omfång till för att exponera så att både ljusa och mörka partier blir bra, och då får det bli en kompromiss.
Nu känner inte jag till D50 närmare, men rent generellt tror jag att det ger bättre bildkvalitet, om man har möjlighet att efterbehandla bilderna, att justera färger, kontrast etc i efterhand istället för med kamerans inställningar. Rätta mig gärna om jag har fel, någon.
Att ställa in olika vitbalans beroende på ljuset vid fotograferingstillfället tycker jag är helt OK, de olika vitbalansalternativen försämrar inte själva bildkvaliteten, men när det gäller kamerans inställningar för kontrast, framhäva vissa färger etc känner jag mig mer tveksam. Det gör jag hellre i datorn.
Mvh.
Lasse C