Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vill lära mig fota manuellt (canon eos 600d)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett annat exempel som kan vara lätt att fixa är om du tycker att exempelvis himlen blir för ljus trots att det är en riktigt blå himmel och kontrasten mot molnen inte alls blir så som det ser ut ute, så kan det vara värt att titta på ett polariseringsfilter - sök på det så vet du vad jag menar.

Så ett polariseringsfilter gör alltså färgerna starkare om jag har förstått rätt? Läste även att bilderna kan bli mörkare med ett sådant, stämmer det?
 
Hej igen!
Jag testade att fota lite i helt manuellt läge nu och det går framåt, förstår hur allt fungerar nu och det går ganska bra. Förstår dock inte hur man ska få bilderna så färgrika osv, men ska ta en titt i manualen. Men ni kanske har något bra tips om det? Kan ju också bero på att jag bara har testat att fota i ett rum med dålig belysning nu. Tack för alla tips!

Förutom att exponera rätt och dra lite i spakarna på Photoshops Camera RAW, så kan man ibland ha nytta av ett polarisationsfilter, om ljuset faller rätt kan t.ex. färger i himlen bli mustigare, och i och med att polarisatinen kan släcka ut reflexer i blanka ytor syns färger bättre. Det blir helt enkelt som att sätta solbrillor på kameran.

För att det ska bli lättare att exponera rätt, lär dig att läsa och förstå histogrammet som man kan se på kamerans baksida när man tagit bilden. (Om inget histogram syns, kolla hur man slår på det i kamerans bruksanvisning, jag har svårt att tro att funktionen saknas).

Det även ett lite trick för att få bättre lågdagrare som man kan utnyttja ibland. Det är att exponera till höger (google Exposure To The Right, ETTR). Det går ut på att överexponera så mycket man vågar utan viktiga ljusa detaljer försvinner och bara blir vita och detaljlösa, sedan dra i exponeringspaket i PS Camera RAW för att mörka ned och kompensera för detta när man efterbehandlar bilden. Se upp så du inte överdriver bara. Överexponerar du för mycket får du ljusa detaljlösa partier som är allt annat än vacka, och som inte kan återställas i efterbehandlingen helt enkelt för att det inte finns någon information i de ljusa områdena.

Se nedananstående video:
http://www.youtube.com/watch?v=O5o5p5NUns4
Den visar visserligen hur man gör i Lightroom men du har motsvarande verktyg i Photoshop Camera RAW.
 
Förutom att exponera rätt och dra lite i spakarna på Photoshops Camera RAW, så kan man ibland ha nytta av ett polarisationsfilter, om ljuset faller rätt kan t.ex. färger i himlen bli mustigare, och i och med att polarisatinen kan släcka ut reflexer i blanka ytor syns färger bättre. Det blir helt enkelt som att sätta solbrillor på kameran.

För att det ska bli lättare att exponera rätt, lär dig att läsa och förstå histogrammet som man kan se på kamerans baksida när man tagit bilden. (Om inget histogram syns, kolla hur man slår på det i kamerans bruksanvisning, jag har svårt att tro att funktionen saknas).

Det även ett lite trick för att få bättre lågdagrare som man kan utnyttja ibland. Det är att exponera till höger (google Exposure To The Right, ETTR). Det går ut på att överexponera så mycket man vågar utan viktiga ljusa detaljer försvinner och bara blir vita och detaljlösa, sedan dra i exponeringspaket i PS Camera RAW för att mörka ned och kompensera för detta när man efterbehandlar bilden. Se upp så du inte överdriver bara. Överexponerar du för mycket får du ljusa detaljlösa partier som är allt annat än vacka, och som inte kan återställas i efterbehandlingen helt enkelt för att det inte finns någon information i de ljusa områdena.

Se nedananstående video:
http://www.youtube.com/watch?v=O5o5p5NUns4
Den visar visserligen hur man gör i Lightroom men du har motsvarande verktyg i Photoshop Camera RAW.

Hur mycket kostar ett sånt filter? Och hur mycket bättre kan bilderna bli med ett sådant?

Har ni föresten några förslag på foto motiv en regnig dag? Det är jätte tråkigt och målning utomhus och kommer inte på något att fota inomhus som jag inte redan gjort..
 
Hur mycket kostar ett sånt filter? Och hur mycket bättre kan bilderna bli med ett sådant?

Har ni föresten några förslag på foto motiv en regnig dag? Det är jätte tråkigt och målning utomhus och kommer inte på något att fota inomhus som jag inte redan gjort..


Här ser du effekten och hur den varierar med varifrån ljuset kommer och hur du vrider filtret:
http://www.youtube.com/watch?v=2fNGmjyEyzc

Hur mycket de kostar beror på hur stora de är, och hur bra kvalitet det är. Välj helst sådana som har bra antireflexbehandling och fattning i mässing. Mässingen gör att de inte fastnar så lätt i objektivets filtergänga som de som är gjorda av aluminium. I och med attt man snurra på den främre delen av filtret för att justera effekten så blir det inte så mycket att hålla i när man skruvar av filtret, och då är det viktigt att man väljer material som inte kärvar.
Gissningsvis kostar ett filter av bättre kvalitet för din 50/1.4 någonstans kring 700-900 kr beroende på vad du hittar för märke. Hoya, Kenko och B+W brukar göra bra filter, jag vet dock inte om alla har varianter med mässingsfattning.


Vad det gäller motiv:
Regndroppar kanske;-) Mulet är väl annars ganska bra fotoväder med mjukt och fint ljus. Kanske kan du tal lite porträttbilder antingen utomhus om du lyckas släpa ut något lämpligt offer, eller inomhus i ljuset från ett fönster.
 
Hur mycket kostar ett sånt filter? Och hur mycket bättre kan bilderna bli med ett sådant?

Har ni föresten några förslag på foto motiv en regnig dag? Det är jätte tråkigt och målning utomhus och kommer inte på något att fota inomhus som jag inte redan gjort..

Filtret måste inte vara dyrt men de e klart att med storleken så växer priset. Jag köpte för skojs skull tre riktiga budgetfilter (varav ett med 82mm filtergänga) från eBay för 150kr inklusive frakt och har använt det över ett år nu :) motljusegenskaperna är riktigt bra och allt generellt långt över förväntan. Men allt är nog inte bra för den slanten ;)

Angående en motiv så ser jag en mulen dag som en svartvit dag :) och regnar det är det bara bättre, då tar man ett paraply och tar vattnet och regnet till sin fördel!

Sent from my MK16i
 
EOS Utility som finns på CD-skivan eller att hämta ned från Canon gör att du enkelt och snabbt kan testa olika skärpedjup, ställa in bländare, slutartid ISO och se ett samband.



Koppla in kameran via USB till datorn och rikta kameran mot en mugg, penna eller liknande på ett bord där du lägger kameran.




Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk
 
Av är ett bra läge. Man väljer bländare och med det menar man skärpedjup. Med f 1,4 får man mycket kort skärpedjup. På ett porträtt kan det hända att endast nästippen blir skarp medan öronen är suddiga. Med f 8 får man vanligen tillräckligt med skärpa för många olika motiv. Det är naturligtvis också bra att ha tillgång till f 1,4 för dåliga ljusförhållanden och när man vill ha motivet skarpt och omgivningen suddig. Auto ISO är ett bra val, men för EOS 600D har jag valt att begränsa ISO till högst 1600 eftersom man tydligt kan se kornighet för högre värden.

Vet inte vad som menas med att exponera bilderna ljusare och mörkare. Den där + - kompenseringen skall man vara försiktig med och veta vad man gör. Bilderna bör ju bli lämpligt belysta med hjälp av kamerans ljusmätning. Måste man ljusa upp alla bilder, så är det datorskärmen, som är olämpligt inställd. Får man senare en bra dator är det otrevligt att komma underfund med att alla bilder man tagit varit blekta eller alltför mörka.
 
Ingalunda

Det är ingalunda så att kameran alltid ger dig rätt ljusvärde per automatik! Är det ljusa eller mörka motiv, ljus eller mörk bakgrund, vissa färger som grönskande grönt t.ex. så ger nästan alltid kameran mer eller mindre fel. Den utgår från att alla motiv reflekterar ungerfär lika mycket ljus som grått. Vill man ha rätt exponering direkt ur kameran så gäller det att träna så man vet hur man ska kompensera, +/- , för att det ska bli rätt. Kameran klarar inte ens en frodig gräsmatta utan att göra bilden för ljus! varför? gräsmattan reflekterar ca 1/2 steg mindre ljus är 18% grått! Alltså underexponera (jäntemot kamerans uppmätta värde) med 1/2 steg. Ännu värre blir det när man ska fota vita eller svarta motiv. Vill man inte att bilden ska vara grå så gäller det att fläska på flera steg med exponeringskompensationen. Träning ger färdighet.
 
Men om bilderna överlag blir för ljusa, och därför måste kompenseras, så kan det bero på någon dåligt inställd monitor. Också skäl att kolla histogram för att inte råka ut för att så gott som alla bilder felexponerats. Sedan är exponeringskompensationen en historia för sig. Kamerans ljusmätare försöker ju få det uppmätta ljuset till något mittemellan grått. Om motivet inte då är medelgrått blir det fel. Fåglar mot ljus himmel eller en textsida på vitt papper kräver åtgärder för att bli bra.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar