Johan_Lindgren
Aktiv medlem
Då får du titta närmare på "nyans/mättnad" också då
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett annat exempel som kan vara lätt att fixa är om du tycker att exempelvis himlen blir för ljus trots att det är en riktigt blå himmel och kontrasten mot molnen inte alls blir så som det ser ut ute, så kan det vara värt att titta på ett polariseringsfilter - sök på det så vet du vad jag menar.
Så ett polariseringsfilter gör alltså färgerna starkare om jag har förstått rätt? Läste även att bilderna kan bli mörkare med ett sådant, stämmer det?
Hej igen!
Jag testade att fota lite i helt manuellt läge nu och det går framåt, förstår hur allt fungerar nu och det går ganska bra. Förstår dock inte hur man ska få bilderna så färgrika osv, men ska ta en titt i manualen. Men ni kanske har något bra tips om det? Kan ju också bero på att jag bara har testat att fota i ett rum med dålig belysning nu. Tack för alla tips!
Förutom att exponera rätt och dra lite i spakarna på Photoshops Camera RAW, så kan man ibland ha nytta av ett polarisationsfilter, om ljuset faller rätt kan t.ex. färger i himlen bli mustigare, och i och med att polarisatinen kan släcka ut reflexer i blanka ytor syns färger bättre. Det blir helt enkelt som att sätta solbrillor på kameran.
För att det ska bli lättare att exponera rätt, lär dig att läsa och förstå histogrammet som man kan se på kamerans baksida när man tagit bilden. (Om inget histogram syns, kolla hur man slår på det i kamerans bruksanvisning, jag har svårt att tro att funktionen saknas).
Det även ett lite trick för att få bättre lågdagrare som man kan utnyttja ibland. Det är att exponera till höger (google Exposure To The Right, ETTR). Det går ut på att överexponera så mycket man vågar utan viktiga ljusa detaljer försvinner och bara blir vita och detaljlösa, sedan dra i exponeringspaket i PS Camera RAW för att mörka ned och kompensera för detta när man efterbehandlar bilden. Se upp så du inte överdriver bara. Överexponerar du för mycket får du ljusa detaljlösa partier som är allt annat än vacka, och som inte kan återställas i efterbehandlingen helt enkelt för att det inte finns någon information i de ljusa områdena.
Se nedananstående video:
http://www.youtube.com/watch?v=O5o5p5NUns4
Den visar visserligen hur man gör i Lightroom men du har motsvarande verktyg i Photoshop Camera RAW.
Hur mycket kostar ett sånt filter? Och hur mycket bättre kan bilderna bli med ett sådant?
Har ni föresten några förslag på foto motiv en regnig dag? Det är jätte tråkigt och målning utomhus och kommer inte på något att fota inomhus som jag inte redan gjort..
Hur mycket kostar ett sånt filter? Och hur mycket bättre kan bilderna bli med ett sådant?
Har ni föresten några förslag på foto motiv en regnig dag? Det är jätte tråkigt och målning utomhus och kommer inte på något att fota inomhus som jag inte redan gjort..