Annons

I-mac eller inte. Rentav en PC?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tveksamt, jag har hört mycket negativt om 20" iMac. Framför allt om skärmen, det är dålig kontrast på den och det lär vara ojämn ljusstyrka på många; men framför allt är det bara 18 bitars färgåtergivning på skärmen, vilket suger. Framför allt när du vill syssla med bildhantering.
Den större modellen lär vara bättre. Men jag är (av egen erfarenhet) skeptisk till "allt-i-ett" lösningar typ iMac. Vill du ha Mac är det Mac Pro som gäller.
 
Titta istället på en MacMini med 2GB minne i och en separat monitor istället. Tänk på att det är lurigt att öppna en Mini och sätta in mera minne i efterhand så köp den från början med 2GB. Hårdisk utrymme kan du lösa lätt via USB eller nätdisk.

Tycker att Apple saknar vettig modell mellan Mini och MacPro om man inte vill ha inbyggd skärm.

// Fredrik
 
Jag har en iMac "allt i ett" och är mer än nöjd. Lyssna inte på andra utan gör ett beslut efter vad du själv uppfattar är rätt. Det är ju ändå du som skall använda datorn. En iMac är en mycket bra dator och det är mycket trevlig att jobba med bilder. Jag har också en 23" apple cinema display bredvid och det är en härlig kombination.
 
Jag har en 24" iMac med 3Gb ram. Kör både OSX 10.5 och Windows Vista Ultimate, funkar riktigt bra. Ang. skärmen har jag inte hunnit hårdtesta den ännu.
 
fredrikru skrev:
Titta istället på en MacMini med 2GB minne i och en separat monitor istället. Tänk på att det är lurigt att öppna en Mini och sätta in mera minne i efterhand så köp den från början med 2GB. Hårdisk utrymme kan du lösa lätt via USB eller nätdisk.

Tycker att Apple saknar vettig modell mellan Mini och MacPro om man inte vill ha inbyggd skärm.

// Fredrik

Grafikkortet i macmini, kan bli en belastning i framtiden, när nya bildredigeringar använder mer och mer grafik :)
 
fredrikru skrev:
Tycker att Apple saknar vettig modell mellan Mini och MacPro om man inte vill ha inbyggd skärm.

// Fredrik


Det finns ju alltid Macbook & Macbook Pro som många kör med extern skärm. Många av mina kunder på byråer och tidningsredaktioner jobbar så.
 
4GB

köp med 1GB ram och sälj det för nån hundralapp, köp sedan 2 st 2GB ramminne från kingstone. Så gjorde jag, räkna på det så får du se.
 
Re: 4GB

dentasinned skrev:
köp med 1GB ram och sälj det för nån hundralapp, köp sedan 2 st 2GB ramminne från kingstone. Så gjorde jag, räkna på det så får du se.

Japp. Min Mac-kunnica vän har rekomenderat mig att göra precis så.
Valet faller på en Imac, och beställning kommer ske under nästa vecka. Tack för alla svar. Tack.!
 
MAC

Vad du än gör köp en Mac, vilken som bara inte en PC. Har just bytt och skillnaden är stor. Köpte en MacBook Pro med allt och Glossy skärm. Perfekt med bilder. Det bästa mina sutr förvärvade pengar gjort för mig efter min Canon.

Lycka till!
Bj
 
madsochmarja skrev:
Grafikkortet i macmini, kan bli en belastning i framtiden, när nya bildredigeringar använder mer och mer grafik :)

Tror inte det om man endast ska köra Photoshop eller något liknande. Den enda begränsning är att man kan maximalt uppgradera till 2GB minne (går i vissa fall till 3GB).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.