Annons

I jakten på norrsken

Jag har helt klart väder här i Kiruna och solen har försvunnit och ljuset med den. Det är inte mörkt än men på nån timme är det mörkt och jag ska bara äta sen tar jag bilen och åker ut och väntar..

Det låter ju toppen! Här i Sundsvall är det så gott som helmulet just nu, en liten glimt av blå himmel mot nordnordväst vid horisonten. Men prognosen säger att det skall klarna upp framåt kvällen. Det är bara att hålla tummarna :) SMHI och YR.no har lite olika bud om när det skall klarna upp. Får se vem som får rätt. SMHI.s rapport är mer pessimistisk, YR.no innehåller mindre moln.
 
Tomas kan ju ta ett bästa foto eller en serie och ge till oss alla. Ett med GNU GPL-licens. Ett foto med General Public-Licens. Allas egendom, vi skulle bli väldigt glada att få ha din bild som sin egen. Och så sparar man in åtskilligt med resande och koldioxidutsläpp. Tomas får inget annat än ära och möjligen en liten donation för besväret av någon vänlig.
 
Tomas kan ju ta ett bästa foto eller en serie och ge till oss alla. Ett med GNU GPL-licens. Ett foto med General Public-Licens. Allas egendom, vi skulle bli väldigt glada att få ha din bild som sin egen. Och så sparar man in åtskilligt med resande och koldioxidutsläpp. Tomas får inget annat än ära och möjligen en liten donation för besväret av någon vänlig.

Den bästa bilden kommer naturligtvis att tas i Sundsvall :)
 
Det där med Tomas, Fredrik, Staffan, Calle är inte så viktigt. Det är GPL bilden från ort och ställe som gäller. Skulle ta en men vägbelysningen skymmer och inget norrsken syns och så vet jag inte om man kan spara 6 Mb bild i TinyPic. Är också något för långt söderut.
 
Något händer avgjort på IRF:s magnetometrar nu sedan ett tag. Jag tycker också det ser ut som om man kan börja ana norrsken lågt vid horisonten i Abisko nu, som ligger lite norr om Kiruna: http://www.auroraskystation.com/live-camera/9/
Förmodligen är detta sken ännu för svagt för att vara synligt för blotta ögat (men kameran fångar det)? Vi får vänta och se om det framträder tydligare på bild, eller om det kommer någon rapport från Kiruna.
 
Tror man har kört helt fel beträffande vår hjärnprocessor. Inte är det ström, som går i nervbanorna det är pneumatik och ljudpulser. I princip stöt till en nervända och det trillar ut några joner i andra ändan. Elen är bara en konsekvens då en sur jon flyttar på sig. Kom på det då läkarnas elektricitetslära är under all kritik. Alltså helt onödigt att skydda sig från elektromagnetiska vågor med foliehatt.
 
Tror man har kört helt fel beträffande vår hjärnprocessor. Inte är det ström, som går i nervbanorna det är pneumatik och ljudpulser. I princip stöt till en nervända och det trillar ut några joner i andra ändan. Elen är bara en konsekvens då en sur jon flyttar på sig. Kom på det då läkarnas elektricitetslära är under all kritik. Alltså helt onödigt att skydda sig från elektromagnetiska vågor med foliehatt.

Och jag som just fixat till min foliehatt här... Ja, ja. Nu har jag den ju i alla fall, så den får följa med ut :)

Nu har det klarnat upp helt ok här. Nu är det bara att vänta. Jupiter syns fint, tidigare strålade också Venus, men denna ser ut att ha gått ner nu. Rätt mycket stjärnor syns, men det är inte lika klart som i Abisko ännu. Väderprognosen är dock lovande.

Seeingen spås inte bli så bra, inte heller den atmosfäriska transparensen. Men ändå helt ok, strax över mitten på skalan, där lägre är bättre. Likaså skall det vara rätt hög relativ luftfuktighet, så jag kommer att köra med kemiska engångsvärmepåsar runt linsen för att hålla frostfritt. Ja nu är det bara att vänta och hålla tummarna för att det blir dags att åka ut snart :)
 
Neej! Nu hände något! Himlen drog hastigt igen, och väderprognosen är uppdaterad till övervägande mulet hela natten... YR.no inger dock fortfarande hopp med en molnfri prognos. Huva!

Fint norrsken i Abisko nu, snart kan man nog börja fotografera norrskenscoronor i Kiruna...
 
Senast ändrad:
Nu är det egentligen hög tid att åka ut här i Sundsvall, men molnen avhåller mig ännu. De kan ju dock försvinna lika fort som de drog igen. Det ser inte ut som någon front som dragit igen skyn, utan lokalt bildade moln. De ser inte så tjocka ut heller. Men ändå, moln som moln. Avvaktar ett tag till.
 
Här i Vasatrakten är det klart väder -17°C men ingen tillstymmelse till norrsken. Inte lönt att åka ut till landet bort från vägbelysningen.
 
-35 grader C, har nog aldrig varit med om så kallt någon gång vad jag kommer ihåg. -33 i Umeå är nog det kallaste, även om det nog var strax under 30 här i Sundsvall för något, några år sedan. -35 är absolut svinkallt :-( Hoppas du har kläder T.A och en varm bil till hands. Och att du får många fina bilder :) Här klarnar det för stunden upp något igen, men fortfarande dominerar molnen himlen helt. YR.no är dock fortsatt optimistiska, omkring klockan nio uppdaterar de igen.

Karl2, i Vasa har du utmärkta chanser att få se norrsken. Om det blir något just i kväll kan dock ingen veta. Prognosen är dock mycket god, som du nog sett :)
 
Och nu va det över.. Kommer nog tillbaka igen skulle jag tro så nu är jag hemma ett tag..
Eneklt när man har 10 minuters bilfärd ut till ställen där ingen annan är. De flesta befinner sig på vårat slalomberg men där är det ju en enorm utsikt .

-35 ja det är lite grinig men jag har varit ute i över -40. Då blev skorna så hårda att de blev som slalompjäxor på en minut :)

Ska gå igenom lite bilder nu..

Norrskenet va inte så skarpt men däremot enormt stort. En bild går inte att göra det rättvisa för hela hi,len va ett enda norrsken och man vet inte vart man ska vrida kameran..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.