Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hybris och självförnekelse i bildpoolerna

Produkter
(logga in för att koppla)
Arne S skrev:
Och mot den bakgrunden:

Skulle ett litet antal tyckande jurymedlemmar kunna representera vad den stora massan tycker är bra/mindre bra? Och därmed ges möjligheten att genom sina val tala om för andra vad som är accepterat eller inte?

Jo, men det får ju inte bli samma figurer som sitter jury då..
Risk för att det blir lite kompis grej och att det blir ungefär samma bilder/typ som dyker upp!

Kanske plocka ut lite folk ur olika kategorier vi har här (amatörer/frilansare/yrkesfotgrafer) skicka sedan bilden mellan dessa kanske 6 personer (2 ur varje grupp) och låt dem trycka på godkänn eller godkänn ej). Låt säga att man skall få minst 4 godkännande för att få bilden publicerad! Dessa 6 personer kan ju sitta en månad (eller nåt) och sedan går turen till 6 nya...

Vad tror ni!?
//P

Som jag skrivit flera gånger förut, hemliga jurygrupper funkar alldeles utmärkt på andra fotosajter. De bidrar till en ytterligare dimension, väcker frågor och debatt, samt påverkar mångas bildseende - ofta till det bättre :)

Ett juryförfarande här på fs är något jag förordar varmt! Det är åtminstone värt att pröva med tanke på att de nuvarande formerna börjar kännas lite 'dammiga' för många medlemmar.

U

epep skrev:

En bild eller bildserie som är dålig om man inte känner fotografens namn, blir inte bättre när namnet avslöjas.

Jag tror inte det stämmer riktigt, I alla fall inte om man ska titta på konstvärlden i stort.
Hur många av konstverken på Moderna Museet skulle finnas där om de skapats av "glada amatörer"?
När jag var på Tate Modern senast (som faktiskt visade lite foto) så kunde jag inte låta bli att notera just detta när jag tittade på ex. Warhols verk (som jag själv gillar). Poängen är att hans kopior på soppburkar, tvättmedelspaket osv nog skulle upplevas som tämligen meningslösa om man inte kände till deras historia, och där ingår ju "myten" Warhole själv.

VEM som skapat verket spelar stor roll har blivit gradvis viktigare över de senaste 200 åren eller så och det har numera stor inverkan på hur vi ser en bild.

Artificiell skrev:
Som jag skrivit flera gånger förut, hemliga jurygrupper funkar alldeles utmärkt på andra fotosajter. De bidrar till en ytterligare dimension, väcker frågor och debatt, samt påverkar mångas bildseende - ofta till det bättre :)

Ett juryförfarande här på fs är något jag förordar varmt! Det är åtminstone värt att pröva med tanke på att de nuvarande formerna börjar kännas lite 'dammiga' för många medlemmar.

U

Instämmer helt!

Från han som definitivt inte skulle få med många bilder...
//Peter

Ett juryförfarande låter som en fasansfull mängd arbete.
Varför inte tillämpa inträdesprov istället? Det har vi ju överallt annars; skolor, universitet, arbeten etc. Prospects får länka till t.ex 10 arbetsprov som redax får ta ställning till.

Samtidigt bör det nog göras en rejäl utrensning bland inaktiva medlemskonton. Jag tvivlar på att vi är 90 - 100 000 aktiva medlemmar.

/Johan

hansen2 skrev:
Varför inte tillämpa inträdesprov istället? Det har vi ju överallt annars; skolor, universitet, arbeten etc. Prospects får länka till t.ex 10 arbetsprov som redax får ta ställning till.

Samtidigt bör det nog göras en rejäl utrensning bland inaktiva medlemskonton. Jag tvivlar på att vi är 90 - 100 000 aktiva medlemmar.

/Johan

Jag tror också att en jurygrupp skulle få en hel del att göra. Eller har jag inte fattat upplägget.

Till vad menar du man skulle ha inträdesprov? Hängde inte med riktigt.

Visst finns det säkert många inaktiva konton (och en del dubbla?). Men å andra sidan belastar de inte sidan med bilder å annat. Det är väl mer ett problem för redax.

Arne S skrev:
Jag tror också att en jurygrupp skulle få en hel del att göra. Eller har jag inte fattat upplägget.

Till vad menar du man skulle ha inträdesprov? Hängde inte med riktigt.

Med det avsåg jag fs-medlemskapet, att man måste hålla en viss standard för att godkännas.
Ligger inte precis i linje med nuvarande villkor men allt är föränderligt.

Visst finns det säkert många inaktiva konton (och en del dubbla?). Men å andra sidan belastar de inte sidan med bilder å annat. Det är väl mer ett problem för redax.

Det vore roligt att få veta hur många vi är. Annonsörerna är nog också intresserade av hur många de egentligen når med sina kampanjer.

/Johan

hansen2 skrev:

/Johan

Om juryförfarandet funkar på andra sidor så varför inte här? För o minska trycket skulle man ju kunna köra jurygrupper enligt landskapsindelning...

Tror du verkligen att det skulle vara mindre arbete med inträdesprov? Istället för 1 bild får du 10 du skall gå igenom, hur många sådana i veckan? Inte kritisk här, bara undrande..

Definitivt, rensa bort inaktiva konton...bra idé!

//P

Med ett ev. juryförfarande faller allt som jag tycker är bra och värdefullt med fotosidan. Som nybliven fotograf, så är jag i större behov av bildkritik än många andra. En jury skulle innebära att de som inte har samma behov av utveckling, uppnår mer uppmärksamhet. Jag kan förstå de som hållit på ganska länge och inte får den kritik de "förtjänar". -Jag har ingen bra lösning för det. En annan idé vore ju att koppla antalet bilder man får lägga upp till hur många bildkommentarer man givit. Det skulle ju öka tittandet iaf.

Nån nämner belastningen som ett problem, och en idé vore kanske att ta bort möjligheten för icke betalande att lägga in bilder.

hansen2 skrev:
Jurymedlemskap ska ju såklart vara frivilligt, och enligt jurymedlemmar på exempelvis http://www.onexposure.net samt http://www.photopoints.com är det inte särskilt betungande heller, tvärtom intressant och lärande!

Så här skulle det kunna se ut:

På fs skulle jurybilderna vara ett komplement till veckans bild och övriga kritikpooler. (Inte det allenarådande 'svaret' på alla frågor om den perfekta bilden.) På det här sättet får medlemmarna ytterligare en betydelsefull impuls. Ganska bra tycker jag.

Själva juryn bör såklart representera så många genrer som möjligt. Natur, macro, dokumentär m.fl. Juryn bör således bestå av åtminstone 15-20 personer, och inbördes ska de inte känna till varandra. Juryn ska även vara hemlig för alla övriga medlemmar så att inte kompisskap frodas. Juryns uppgift är att granska anmälda bilder, var och en för sig, utan möjlighet att se hur andra jurymedlemmar dömer.

Varje dag publiceras ett antal jurybilder på fs första sida. Den som vill kan gå vidare och titta på alla jurybilder. Andra kan strunta i det. Veckans bild och övriga kritikpooler finns kvar.

Är detta en utopi eller en självklar utveckling?

U

Jag hade helt missuppfattat dig Ulf. Trodde du menade jury för att bedömma om en bild skulle få hamna i en pool eller ej...vilket jag är emot.

Det du beskriver här är ju något annat som absolut kunde vara trevligt om det funkar. Precis som du utrycker det-ett komplement, en möjlighet. Inte ett tvång eller krav.

hansen2 skrev:
Med det avsåg jag fs-medlemskapet, att man måste hålla en viss standard för att godkännas.
/Johan

Nej, det förslaget stödjer inte jag.

Vad jag förstår finns redan den typen av sidor (har inget exempel, går på hörsägen) för de som föredrar det.
Grundtanken med FS och dess olika möjligheter till medlemskap gillar jag. Jag tycker det skall vara kvar, däremot går det säkert att förädla efterhand. Vilket t.ex. gjorts senaste tiden.

/Arne

Peter Nessler skrev:

[...]

Så du ser hur pass olika vi ser på bilder...intressant faktiskt!
Hälsningar,
Peter

Med absolut är det så att olika människor har olika uppfattning om vad som är en bra bild. De allra bästa bilderna förefaller det dock finnas en betydande konsensus kring.

Bla mot bakgrund av detta tycker jag att man skulle ha jurygrupperna som *komplement* till dagens system. Tex skulle man kunna ha 3 olika jurybaserade kritikpooler för olika bra bilder. För att komma in i den poolen med högst krav eller den med mellankrav skulle det krävts godkännande av juryn, och då på ett sådant sätt att det räckte med att endast en person i jurygruppen sa att bilden var ok. Sedan skall det naturligtvis vara så att såväl bilder som jurymedlemmar är anonyma även relativt varandra. Jurymedlemmarna skall naturligtvis också bestå av olika typer av fotografer (profs och amatörer, natur-, fågel-, porträtt-, actionfotografer etc) och bytas med jämna mellanrum.

När väl en bild kommit in i en pool så SKA naturligtvis jurymedlemmarna som feedback till sina val se vilken kritik som bilden får. Har de lagt en bild i "avancerad kritik" (eller vad poolen nu skulle heta), och bilden får kritik för betydande brister så måste de ta till sig av det, och skulle en bild i en "lägre" pool få väldigt positiv kritik måste juryn ta till sig av det.

Tobiasl skrev:
Jag tror inte det stämmer riktigt, I alla fall inte om man ska titta på konstvärlden i stort.
Hur många av konstverken på Moderna Museet skulle finnas där om de skapats av "glada amatörer"?
När jag var på Tate Modern senast (som faktiskt visade lite foto) så kunde jag inte låta bli att notera just detta när jag tittade på ex. Warhols verk (som jag själv gillar). Poängen är att hans kopior på soppburkar, tvättmedelspaket osv nog skulle upplevas som tämligen meningslösa om man inte kände till deras historia, och där ingår ju "myten" Warhole själv.

VEM som skapat verket spelar stor roll har blivit gradvis viktigare över de senaste 200 åren eller så och det har numera stor inverkan på hur vi ser en bild.

Det är förvisso sant att historien kring en bild eller ett konstverk kan bidra betydligt till hur det uppfattas, och det är naturligtvis även viktigt och är naturligtvis en del av konstverket och ska också få vara en del av hur bilden tolkas.

Det finns dock även en annan viktig faktor och det är att vi är sociala individer som vill ha uppskattning och uppnå status, och dålig smak är aldrig något som är bra för någons status. Jag tror att det är mycket konst som fått ett högt anseende bara därför att alla så förtvivlat försökt passa in i den goda smaken, och det är nog också orsaken till att annars duktiga konstnärer har kunnat publicera ren skit. Hela modebranchen bygger till del på detta. Å andra sidan kan man lära sig att tycka om något och sedan se kvaliteter i det som man inte annars hade sett.
En allt för konservativ miljö kan säkert därför hämma såväl utvecklingen av bildseende som utvecklingen av kreativitet. Med detta menar jag inte att det skulle finnas en allmän värderelativism, och verkligen inte heller att alla fotografier har höga kvaliteter.
Därav att jag tyckte det blev lite som Kejsarens nya kläder, vilket jag tycker många gånger verkar ha betydelse för hur ett konstverk uppfattas.

Här finns alltså en motsättningar enligt ovan. I relation till till risken att kompisgäng skall utvecklas och det allmänna förfall som jag tycker "hård kritik" genomgått, ser jag det dock som behövligt med ett anonymt jurysystem (enligt mina tidigare inlägg) som komplement till dagens kritikpooler.
Det medför dock en tydlig risk att en given kategori av bilder hamnar i en "lägre" pool än vad de borde.

En annan viktig aspekt, vilken jag inte alls förstår mig på för fotografi ännu då jag är en allt för stor amatör, är att det för proffs nog är så att det är av betydelse för bedömningen hur svårt det är att producera konstverket. Vissa konstverk, och säkert också fotografiska sådana, kan imponera på de som känner tekniken och problematiken, just för att skaparen så tydligt duktigt behärskar tekniken.
Detta är naturligtvis också något som bidrar till ett konstverk, liksom att bidömningen ändras med hur mycket någon känner konstformen. Därför skall det naturligtvis finnas fotografer som bedömer bilderna.

/erik

Skulle inte en anonympool där alla bidrag publiceras anonymt lösa mycket av det som diskuteras nu?

/Johan

hansen2 skrev:

Det vore roligt att få veta hur många vi är. Annonsörerna är nog också intresserade av hur många de egentligen når med sina kampanjer.

/Johan

Annonsörena får reda på ganska mycket genom svensk tidningsstatistik och Nielsen//NetRatings. Varje gång du besöker fotosidan får båda information om att du besöker sidan (se källkoden till html-sidan) och vad du besöker kan också loggas.

Vad annonsörerna däremot inte direkt får reda på utifrån detta är vilken typ av fotointresserade (eller om det ens är fotointresserade) det är som besöker sidan - glada kompaktamatörer, duktiga kompaktproffs (sådana finns, tex Alex Majoli - http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6468-7844),
SLR-amatörer, SLR-proffs, dSLR-amatörer eller dSLR-proffs. Man kan misstänka att de också ser hur många klick de får från fotosidan på sina annonser.

/Erik

peter6611 skrev:
Med ett ev. juryförfarande faller allt som jag tycker är bra och värdefullt med fotosidan. Som nybliven fotograf, så är jag i större behov av bildkritik än många andra. En jury skulle innebära att de som inte har samma behov av utveckling, uppnår mer uppmärksamhet. Jag kan förstå de som hållit på ganska länge och inte får den kritik de "förtjänar". -Jag har ingen bra lösning för det. En annan idé vore ju att koppla antalet bilder man får lägga upp till hur många bildkommentarer man givit. Det skulle ju öka tittandet iaf.

Nån nämner belastningen som ett problem, och en idé vore kanske att ta bort möjligheten för icke betalande att lägga in bilder.

Mitt jurykritikpoolsförslag skulle innebära att de gamla kritikpoolerna fanns kvar precis som idag.

Därtill instiftades ett antal jurykritikpooler.
Juryn skulle vara helt anonym även inbördes, och bilderna skulle vara helt anonyma för juryn. Juryn skulle bestå av fotografer - proffs och amatörer - med olika bakgrund och olika fotografisk inriktning. Juryn skulle dessutom bytas med jämna mellanrum.
Juryn skulle sedan, enligt något system, välja om en bild skulle få publiceras i en given jurykritikpool, eller välja i vilken jurykritikpool bilden skulle publiceras.
Hur vet jag inte - kanske skulle det räcka med att 1 jurymedlem godkände bilden, kanske skulle det behövas flera.

Juryns enda uppgift skulle vara att sortera bilderna "rätt" eller kanske hindra publicering i någon pool. Ingen skulle helt hindras från att publicera i en kritikpool, men skulle däremot kanske inte få publicera i den jurykritikpool de önskade.

Om jag tex hade en bild som jag önskade publicera i "hård kritik - jury" så skulle jag skicka bilden dit. Varje jurymedlem skulle få se bilden och under ha radiobuttons - godkänn samt godkänn ej. Jurymedlemmen skulle välja någon av dessa, och beroende på hur många som godkände bilden skulle den publiceras i poolen - kanske skulle det räcka med 1 person, kanske skulle det krävas flera.
Bilden skulle då antingen bli refuserad eller (högst osannolikt för mig) bli godtagen. Blev den refuserad så skulle jag kunna försöka publicera den i "Bildkritik - jury" och eventuellt få den publicerad där. Skulle jag inte få den publicerad där, skulle den ALLTID få bli publicerad i "Startkritik" eller vad poolen skulle heta.

Ett alternativ är att juryn direkt sorterade in bilden i en jurykritikpool, men det kanske blir svårare att hitta ett system för hur detta skulle ske och det skulle möjligen även krävas mer arbete av juryn.
Ett enkelt system är iofs att varje jurymedlem presenteras bilden och under bilden de 3 poolerna som radiobuttons. De klickar sedan på den radiobutton som motsvarar den pool där de tycker bilden hör hemma.
Den "högsta" pool som då fått 1 (eller kanske 2,3 eller 4) juryröster skulle då få bilden.
För den som vill publicera så väljer man då bara "jurypool", och sedan sorterar juryn bilden "rätt".

Därefter skulle jurypoolerna vara som vilka andra kritikpooler som helst. Var och en skulle ha möjlighet att ge kritik. Denna kritik skulle då inte BARA som idag vara en kritik till fotografen, utan skulle också innebära kritik till juryn. Skulle bilden få kritik på ett sådant sätt att den platsat i en annan kritikpool skulle det innebära feedback till juryn.

På detta sätt skulle alla kunna få sina bilder publicerade, alla skulle kunna få kritik från alla på fotosidan, men alla skulle inte kunna publicera i vilken jurykritikpool som helst.

Det jag upplever som fördelen med detta är att olika bilder kräver olika former av kritik och att kritikpoolerna också utgör referenser för bilderna som ligger i dem. Publiceras mycket dåliga bilder i hårdkritik får inte bra bilder där den kritik de förtjänar och på samma sätt så får inte nybörjare den kritik de förtjänar.
Ett ganska enkelt system som alla skulle tjäna på.

/erik

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto