Annons

Hybris och självförnekelse i bildpoolerna

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Gerry Johansson är ett bra exempel på en fotograf som ställer frågor i urbana och naturella landskap. Där blir det aldrig insmickrande vackert eller medhårsstrykande med givna svar. Men trots det kompositionsmässigt bra och med estetik som grund.

Med risk för att häda o få två ton dynga på mig...

Men är de så jädrans bra???
Blev knappast imponerad av de bilder jag fick fram! Visst fanns där mycket intressanta guldkorn men överlag tycker jag de var rätt ointressanta...

Men som sagt, vad vet en amatör som jag...hahaha!
//P

Som betraktare handlar det inte främst om man är amatör eller inte, utan om man har ett hyggligt utvecklat bildseende - ett tränat öga mao. (Även många proffs saknar detta, tyvärr...) I det senare fallet ökar chansen att man ser de frågor eller berättelser som fotografen försöker förmedla. Och i många fall är då estetiken, den grafiska formen och även tekniken underordnad. Detta kan alltså få 'bra' bilder att se rätt dassiga ut i det förstone.
U

Peter Nessler skrev:
Med risk för att häda o få två ton dynga på mig...

Men är de så jädrans bra???
Blev knappast imponerad av de bilder jag fick fram! Visst fanns där mycket intressanta guldkorn men överlag tycker jag de var rätt ointressanta...

Men som sagt, vad vet en amatör som jag...hahaha!
//P

Alla kan inte gilla Gerry Johansson men faktum är att han tillhör de mest internationellt kända svenska fotograferna. Hans bilder kräver tid då de inte är så slätstrukna utan har en underton som manar till eftertanke och frågor. Dessutom en uppbyggnad och komposition som kanske är mera komplicerad än det vanliga "gyllene snittet" men dock harmonisk och, som jag ser det, ibland genial. Men kanske kräver det erfarenhet träning för att uppskatta denna typ av landskapsbilder? I min "fotobegynnelse" på 70-talet tror jag inte att jag uppskattade denna bildtyp. Det har kommit mera med tiden.

Graal skrev:
Alla kan inte gilla Gerry Johansson men faktum är att han tillhör de mest internationellt kända svenska fotograferna. Hans bilder kräver tid då de inte är så slätstrukna utan har en underton som manar till eftertanke och frågor. Dessutom en uppbyggnad och komposition som kanske är mera komplicerad än det vanliga "gyllene snittet" men dock harmonisk och, som jag ser det, ibland genial. Men kanske kräver det erfarenhet träning för att uppskatta denna typ av landskapsbilder? I min "fotobegynnelse" på 70-talet tror jag inte att jag uppskattade denna bildtyp. Det har kommit mera med tiden.

Hmmm...
Kan ju tolka ditt svar som att:
Jag inte har en förmåga att "se" det vackra i dessa bilder o kan därför inte tillhör de seriöst insatta fotograferna?
Eller...
Att det finns en chans att jag nångång kommmer att förstå det "fina" med dessa bilder?
Eller:
Att en viss sorts fotografi inte tilltalar mig nämnvärt? Eftersom jag anser den vara ointressant och överpretentiös?
Och att jag i mitt tycke ser många bättre bilder på FS som är tagna av glada amatörer?

Hahaha...observera nu att allt ovanstående är IRONI (utom den sista punkten)!
Jag förstår att det finns olika tycken o smak, vilket ju är bra...
Det intressanta med detta är ju att om han lagt upp en av sina bilder här på FS (under alias) så hade han nog blivit både sågad o rosad? Eller hur? Men visst några av hans bilder är ju klart inspirerande o intressanta!

Hälsningar,
Den glada amatören (som vet vad han gillar...)

Edit...Eller så har jag bara en dålig dag...

Senast ändrad:
Förresten tycker jag du (Peter) har en "typisk" Gerry Johansson-bild i "Den åldrande stolpen" med lite undertoner i. Tänk den i svartvitt och det kunde varit GJ? Den typen av motiv är intressanta och ger fotografen en del möjligheter.

Graal skrev:
Förresten tycker jag du (Peter) har en "typisk" Gerry Johansson-bild i "Den åldrande stolpen" med lite undertoner i. Tänk den i svartvitt och det kunde varit GJ? Den typen av motiv är intressanta och ger fotografen en del möjligheter.

Ajdå...Touché! You got me there...

Får väl lägga upp den i S/V...
;)

Lite intressant är ju att det inte är många som kommenterar den bilden...

Hälsningar,
Peter

Peter Nessler skrev:
....Lite intressant är ju att det inte är många som kommenterar den bilden...

Märkligt för det var den av dina bilder jag fastnade för ;)

Peter Nessler skrev:
......Det intressanta med detta är ju att om han lagt upp en av sina bilder här på FS (under alias) så hade han nog blivit både sågad o rosad? Eller hur? Men visst några av hans bilder är ju klart inspirerande o intressanta!...

Visst har du rätt i det. Alla gillar inte bilder av Picasso, Andy Warhol, Carl Larsson, Christer Strömholm, Mattias Klum , m.fl heller. Gatufotografins "Gud" Cartier-Bresson blev t,om ratad på flickr.com när en av medlenmmarna där lade in en av hans bilder i en speciell pool där man får rösta om bilderna ska få vara kvar i poolen eller ej. Han blev utröstad.

Två av de bilder som vann tidningen FOTO:s Mästartävlan 2006 finns här på fotosidan men har inte rönt så mycket uppmärksamhet.

Nr 1. 3 kommentarer.

Nr 2. 3 kommentarer.

Någon som tror att dessa hyllade Jens Assur-bilder skulle få speciellt mycket kommentarer på fotosidan om de lades upp under annat namn (gillar dock den första med snön)? Har själv varit lite kritisk när dessa diskuterades som nyhetsartikel här på fotosidan. Kan personligen inte se något originellt eller intressant i dom annat än att de berättar historier om studentlivet, precis som vilket student-fotoalbum som helst? Hade jag inte vetat att en känd pressfotograf står bakom dom skulle jag nog inte brytt mig om bilderna? Skillnaden är väl här att han MEDVETET arbetat med och efterliknat en amatöristisk fotoalbumstil där alla regler och konventioner vad gäller fotografi bryts ned och i detta "medvetna brytande" och stilval ligger kanske konsten?

Om folk förljde reglerna skulle mycket vara vunnet. Och det gäller både dem som lägger upp bilder som dem som kommenterar. I synnerhet de senares lyriska kommentarer och betygsgivande av knappt mediokra foton får i vart fall undertecknad att avstå från relevant kritik. Kanske är jag feg. Jag skulle gärna se en möjlighet att bara kryssa i betyg. Då skulle nog fler "kommentera" fler bilder och då, förhoppningsvis, mer rättvisande betyg. Det är få femmor som är femmor, de flesta bör få betydligt lägre betyg.

Jens Assur är ett bra exempel på hur fel det kan bli bland etablerade och professionella fototyckare. Jens är förstås en skicklig fotograf, inget snack om det, men han har tyvärr fallit till föga för en trend (eller ett mode om man så vill) där det spontana ungdomsfotografiet står i centrum, utan närmare tanke på budskap eller medvetande. I mina ögon handlar det endast om publikfriande fotografi.
U

Artificiell skrev:
Jens Assur är ett bra exempel på hur fel det kan bli bland etablerade och professionella fototyckare. Jens är förstås en skicklig fotograf, inget snack om det, men han har tyvärr fallit till föga för en trend (eller ett mode om man så vill) där det spontana ungdomsfotografiet står i centrum, utan närmare tanke på budskap eller medvetande. I mina ögon handlar det endast om publikfriande fotografi.
U

Jag tycker också att Jens är duktig även om jag har svårt att uppskatta hans bilder. Jag skriker inte Waoo!! i alla fall.

Men, endast döda fiskar flyter med strömmen. Det gör inte Jens (och flera med honom). Jag tycker det hade varit ganska tråkigt om alla bara gjorde varianter på HCB, CS o.s.v. Det Jens m.fl. gör känns mer som ett nytänk. Tycker jag.

Kan det vara så att vi "gamlingar" klamrar oss fast vid det gamla, det vi känner till och kan en del om? På samma sätt som inom musik, klädstilar, o.s.v. där vi många gånger har svårt att acceptera det nya.

Jag vet inte, det var bara lite tankar som flög upp.

"Visst var det bättre förr, och det blir aldrig lika bra igen." :) :)

Vad är det nya med Jens Assurs studentbilder? Finns ju massor liknande bilder av kända fotografer på senare år och originalen började väl komma när Kodak lanserade Instamatic på 1960-talet. Då såg alla album ut sådär med avklippta huvuden etc. Skillnaden är bara att Assur m.fl gjort det till medveten konst.

Jag gör en jämförelse med graaltekniken inom glashantverket. När min farfar Knut tog fram denna teknik sommaren 1916 fick han till att börja med luftbubblor i mönstren pga av att färglagren vid ämnestillverkningen blev för tjocka. Då sågs det som en "defekt" och man ville inte utnyttja det konstnärligt. Han utvecklade då en speciell och komplicerad överdrivningsmetod som gjorde att färglagren blev mycket tunna och hamnade direkt intill varandra i ämnena till graalglasen. Då slapp man problemet med luftbubblor i mönstrena. Dessa luftbubblor i graalglasen utnyttjades sedan inte förrän 1937 och framåt konstnärligt av Edwin Öhrström och Vicke Lindstarnd, som tillsammans med efterträdaren till mästarposten i Orrefors konstnärsverkstad, min farfar Knuts bror Gustav, skapade de sk ariel-glasen, vilka är just sådana graalglas med luftbubblor pga de tjocka färglagren. Äran av arieltekniken har sedan tillskrivits Öhrström/Lindstrand/och min farfars bror. trots att det var farfar Knut som hade fått fram sådana ariel-graalglas med luftbubblemönster redan 1916.

Likadant är det med denna amatöristiska, "defekta" stil inom fotografin. Det är ingenting nytt utan bara gammalt som först nu blivit trendigt som konst.

(Kanske blev lite för mycket ego där men jag tyckte det var en bra jämförelse.)

Inget fel med lite ego, det kan man väl få ha ibland? :) (Kul att läsa lite om glastekniken även om jag inte är så insatt)

Visst finns det väl likheter i Jens bilder och mina instamatic från 70-talet. :) Men precis som du skriver gör han m.fl. det helt medvetet och därför menar jag att han/de tillför nutiden något nytt med sin retro-stil. Trendigt eller ej, de har en egen nutida stil tycker jag.

Däremot finns det många som idag gör allt för att envist hävda att fortfarande är det analogt, sv/v, HCB, CS o.s.v. som är det sanna fotot och övrigt är bara ungdomligt och trendigt nytekniskt och därför inte riktigt fint.

Jag uppskattar att titta på den typen av bilder. Liksom på ett fint naturfoto eller porträtt framtaget med den allra senaste tekniken och kört genom värsta sortens PS CS. Det kan också väcka känslor, ställa frågor m.m., men på ett annat sätt. Och ett annat sätt betyder ju inte fel sätt.

Känns som att jag har gått lite OT....sorry.

Nej det här är inte ot, vi diskuterar ju vad som är bra bilder på fotosidan mm. och ska vi ta jämförelsen med bilder typ dessa moderna, trendigt ungdomliga bilder så är de väl helt ute på fotosidan, eller? Här är det ju traditionellt med alienslem och solnedgångar som gäller för mycket kommentarer ju.

Graal skrev:
Nej det här är inte ot, vi diskuterar ju vad som är bra bilder på fotosidan mm. och ska vi ta jämförelsen med bilder typ dessa moderna, trendigt ungdomliga bilder så är de väl helt ute på fotosidan, eller? Här är det ju traditionellt med alienslem och solnedgångar som gäller för mycket kommentarer ju.

Jag tycker den delen av diskussionen som rör bilderna av Jens Assur börjar ta formen av Kejsarens nya kläder.
En bild eller bildserie som är dålig om man inte känner fotografens namn, blir inte bättre när namnet avslöjas.

Det ljugs, när porträtterat grus
får namn av konst och fägring. [...]
Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor.

Jens Assur-bilderna i den länk som angavs tidigare (http://www.bildmuseet.umu.se/pressbild_jens_assur.html) var helt enkelt dåliga.

Däremot var
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/322537.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/316154.htm?set=lp
riktigt bra, och man kan verkligen fundera över varför de inte fått fler kommentarer.
Förmodligen hade de fått det med ett jurysystem.

/erik

epep skrev:

Jens Assur-bilderna i den länk som angavs tidigare (http://www.bildmuseet.umu.se/pressbild_jens_assur.html) var helt enkelt dåliga.

Däremot var
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/322537.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/316154.htm?set=lp
riktigt bra, och man kan verkligen fundera över varför de inte fått fler kommentarer.
Förmodligen hade de fått det med ett jurysystem.

/erik

Håller med dig om Jens bilerna...
Men håller tyvärr inte riktigt med dig om de andra två, den första gillar jag mycket, en härlig gråskala och en bild som får mig att fundera...ok den sista håller jag inte med dig om...rättning...

Men nummer två är för mig ett katastrofalt misslyckande (bildmässigt)...enda intressanta för mig med denna är ju kontrasterna mellan det svarta o vita (vilket ju inte är nån större konst att fixa i PS)...

Så du ser hur pass olika vi ser på bilder...intressant faktiskt!
Hälsningar,
Peter

Peter Nessler skrev:

Så du ser hur pass olika vi ser på bilder...intressant faktiskt!
Hälsningar,
Peter

Och mot den bakgrunden:

Skulle ett litet antal tyckande jurymedlemmar kunna representera vad den stora massan tycker är bra/mindre bra? Och därmed ges möjligheten att genom sina val tala om för andra vad som är accepterat eller inte?

Som när jag tittar på dina bilder, de första två med blomman o biet tycker jag mycket om, medans den med apelsinträdet mot det vita för mig är ganska tråkig... När du tittar på mina tycker du säkerligen ganska många är tråkiga o fula!
Men det jag finner intressant i denna diskussion är ju hur pass olika vi fotografer funkar o fotograferar, vi kanske brinner för just själva fotograferandet (vilket vi har gemensamt), men sedan när det kommer till själva bilden så kan vi lika gärna stå på var sin sida om kinesiska muren o diskutera, för vi har olika bildintresse!
Och kommer knappast att kunna samsas...eller hur?

Så den största frågan här är ju då:
Vad är en dålig bild? Vad gör en dålig bild (eller inte gör)?
Ibland kan jag tycka att erfarna duktiga fotografer tar de sämsta o tråka bilderna för det har blivit nåt sorts linjärt fotograferande, där man förtvivlat skall försvara sin egen box...
Sedan finns det ju dem som tar till sig nya sätt (Jens A), vilket i mina ögon kanske inte är helt lyckade heller...men som vanligtvis tar mycket bra bilder (Tänker på dem han tog i Brasilien om fotboll...)
För min del tycker jag att amatören, som nyligen fått tag i sin nya digitala SLR tar intressanta o roliga bilder, därför att den inte hunnit stelna i nåt fack?! Och ibland undrar man om personen över huvudtaget visste vad som hände när han/hon tryckte på avtryckaren...
Problemet när dessa bilder dyker upp är att vi är alldeles för fega för att säga vad vi tycker och kanske försöka hjälpa denna person (Svenska-rosa-fluffiga-mentaliteten)...? Så jag förstår vad trådskaparen menar, men samtidigt är det vi alla som skall hjälpa denna person att förstå att kaaaaanske du inte skulle lagt upp denna bild med din katt som sitter o leker med en leksaksmus på köksgolvet...

Oj, detta blev en lång edit...sorry!
Förstår om nii läst hälften o struntat i resten ; )

//P

Edit igen...skrev så jag missade tidsgränsen...o ser att folk huunnit in med fler kommentarer...
Skriver jag verkligen så långsamt...??hahaha!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto