Annons

Hus på Internet

Produkter
(logga in för att koppla)

Gaustamannen

Ny medlem
Nu har jag läst en oändligt massa inlägg om lag och moral, men hittar inte svaret på dessa frågor:

Får jag fotografera privata bostäder/hus och lägga ut bilderna på Internet? Givetvis står jag på allmän mark och inga personer går att identifiera.

Är det någon skillnad om jag gör det som hobby eller driver ett företag med vinstsyfte

Hur ligger det till i Norge?
 
I Sverige = ja. Byggnader får avbildas. Avbildningarna får mångfaldigas utan ersättning till upphovsmannen (arkitekten). Dock ska upphovsmannen anges vid publicering, vilket brukar vara lite si och så med efterlevnaden av detta.

Nej det är ingen skillnad om du har vinstsyfte eller inte med verksamheten.

Stockholms slott, arkitekt Tessin, foto Nisse Hult.


Norge kan jag inte svara på.
 
Tack för svaret, men nu tänkte jag kanske inte i första på extrema privatbostäder där det bor kungar eller andra kändisar. Mitt intresse riktar sig mer mot "vanliga villor".
Glömde också skriva att det vore praktiskt att slippa fråga om ägarens tillåtelse, om det förändrar saken. Inga uppgifter om vilka som bor i huset eller någon vägbeskrivning i detalj skulle publiceras.
 
Gaustamannen skrev:
Tack för svaret, men nu tänkte jag kanske inte i första på extrema privatbostäder där det bor kungar eller andra kändisar. Mitt intresse riktar sig mer mot "vanliga villor".
Glömde också skriva att det vore praktiskt att slippa fråga om ägarens tillåtelse, om det förändrar saken. Inga uppgifter om vilka som bor i huset eller någon vägbeskrivning i detalj skulle publiceras.

Samma svar oavsett vem som bor i den eller inte bor i den. Undvik att fotografera sådant som är märkt som civilt eller militärt skyddsobjekt. De är ofta skyltade med upplysningar om detta undertecknat av militären eller länsstyrelsen oich hänvisrar till någon slags lagstiftning. Exempel på sådana är militära flygfält, högkvarteret, Sturups flyplats, gasklockor, delar av vissa kraftstationer. Det spelar i dessa fall ingen roll om vars man står och gör avbildningen.
 
Jag har för mig att det för några år sedan var en målarfärgsfirma som gav ut en katalog där bl.a. ett av husen på bild angavs som målat med deras färg.

Husägaren blev fly förbannad då hon(?) var mycket intresserad av gamla sorters färger och aldrig skulle använt sig av firmans produkter.

Däremot vet jag inte om ägaren stämde firman eller om de kom överens på annat sätt.

Har någon bättre minne?

undrar
Mimmi
 
Såklart man får plåta, men tror ni inte att många husägare blir lite oroliga om det börjar smyga ikring fotografer som dokumenterar deras hus? Jag tror att jag skulle bli det, för man vet ju inte vad syftet är. Tänk om det är en inbrottstjuv som planerar nästa turné? Jag skulle nog i alla fall presentera mig och fråga först om jag fick fotografera huset.
 
MimE skrev:
Jag har för mig att det för några år sedan var en målarfärgsfirma som gav ut en katalog där bl.a. ett av husen på bild angavs som målat med deras färg.

Husägaren blev fly förbannad då hon(?) var mycket intresserad av gamla sorters färger och aldrig skulle använt sig av firmans produkter.

Däremot vet jag inte om ägaren stämde firman eller om de kom överens på annat sätt.

Har någon bättre minne?

undrar
Mimmi


Nja just det där minns jag inte , men väl en reklamkampanj för ett fargfabrikat som stolt visade ett rött hus med "deras" färg .
Problemet var att ägaren hadde nyss målat om kåken & var en rätt högt uppsatt chef hos en konkurent , vad det blev att det hela vet jag inte men glad var han inte =)
 
Gaustamannen skrev:
Nu har jag läst en oändligt massa inlägg om lag och moral, men hittar inte svaret på dessa frågor:

Får jag fotografera privata bostäder/hus och lägga ut bilderna på Internet? Givetvis står jag på allmän mark och inga personer går att identifiera.

Är det någon skillnad om jag gör det som hobby eller driver ett företag med vinstsyfte


Har letat mig grön jag också, kring huruvida det är tillåtet att på internet publicera en bild på en privatbostad (tex en villa) och med förutsättningen att bilden är tagen från plats utanför tomten, tex gatan, samt att det inte är komersiellt syfte.

24 § i upphovsrättslagen säger att -"Byggnader får fritt avbildas. Lag (2005:359)"

Så fotografera får man givetvis, och verkar solkart att man även får publicera bilden i tryckt form, tex på ett vykort osv.

Men hur det är med publicering av bilden på en privatbostad på internet vet jag faktiskt inte, någon annan med järnkoll?

/B
 
Re: Re: Hus på Internet

benkar skrev:
...

Men hur det är med publicering av bilden på en privatbostad på internet vet jag faktiskt inte, någon annan med järnkoll?

/B


om hitta.se får publicera bilder på folks hus så borde väl du få göra det?
 
En fundering är om personuppgiftslagen, pul, kan spela in. Nu är det ju tillåtet att publicera harmlösa uppgifter på internet.
Men hus och hus skiljer sig åt; en bild på ett hus kanske avslöjar sådant som inte betraktas som harmlösa personuppgifter.
 
Re: Re: Re: Hus på Internet

tiq skrev:
om hitta.se får publicera bilder på folks hus så borde väl du få göra det?

Är väl min lilla tanke också. På Eniro och Hitta kan man ju se väldigt detaljerade bilder på privatbostäder, framförallt i större städer med "Eniro utsikt".

/B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.