Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vet mäter jag ljuset utan ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Hur gör jag för att mäta ljuset från studioblixtarna så jag vet vilken bländare jag skall köra, om jag inte har nån ljumätare?

Är det så att man får skjuta ett par kort och chansa sig fram för o se när det blir bra?

/Jocce

Med histogrammet kan du justera för optimal exponering efter högdagern.

Det blir svårare att mäta skillnaden mellan skugga och högdager utan ljusmätare. Dock får du ju en bra uppfattning genom att kolla histogrammet eller ladda in en bild i datorn och prova dig fram.

mvh /Peter

Jag skulle gärna använda en ljusmätare ibland, särskilt ute, men jag har ingen ännu och klarar mig hyffsat. Nu kikar jag inte heller på histogrammet, men bilder blir det.
Kan ju bero på att jag oftast står i samma studio och jag vet på ett ungefär vad som blir bra.

Det här med att läsa av histogrammet....

Hur skall det se ut när det e bra/ respektive dåligt?

Hade gärna velat lära mig!

kör du med blixtljus som huvudbelysning så finns det ju formler för hur du räknar ut bländare. har de inte i huvudet men det brukar vara något med ledtal/meter till motiv=bländare,
alltså har du ett ledtal på 40 och står 5 meter från objektivet så ska du ha bländare 8. ungefär .....typ...kanske...

rätta mig gärna

Frågan är vad histogrammet visar. Jag har fått för mig att den på en del kameror visar den gröna kanalen. Fotograferar man då människor så kommer man inte tillräckligt nära sanningen med enbart histogrammet. Skillnad är det om kameran kan visa histogrammet för den röda kanalen.

bengt luthman skrev:
kör du med blixtljus som huvudbelysning så finns det ju formler för hur du räknar ut bländare.
För att kunna göra detta behöver man mäta upp ledtalet på blixt-reflektor-paraply-kombinationen. Detta gör man med en ljusmätare.

sant men har man som jag en kamerablixt som man sätte rvid ett paraply så behöver man bara gissa sig till ungefär hur mkt ljus som stjäls av paraplyet sen går det att räkna ut det=)

Histogram är bra, och kan det visa histogrammen för rött, grönt och blått separat är det oslagbart.

Histogramvisning med bara en kurva är antingen ett medelvärde mellan alla färgkanaler, enbart gröna kanalen eller luminansen. Kanske även finns andra varianter som jag inte känner till.

Ett typiskt problem med en-kurva-histogram är hudtoner. Hudtoner ligger främst i den röda kanalen, och exponerar man efter histogram med en kurva utan att veta vad kurvan representerar är det kinkigt och resulterar ofta i något överexponerade hudtoner eftersom kurvan visar andra saker än just den röda kanalen.

Sen tycker jag det sällan är någon som nämner värdet i att lära känna sin kamera-lcd. Hur dess kontrastomfång motsvarar den slutgiltiga bildfilen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar