Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur värdefullt är det egentligen med en normalzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Står i begrepp att mycket snart köpa en APS-C DSLR men har svårt att välja objektiv-kombination upp till säg brännvidd 70-80 (35 mm). Jag vet vad de skall kosta och jag vet vilka modeller jag gillar men det finns så många möjliga kombinationer och jag har svårt att välja i detta brännviddsområde. Prisnivån skall vara budget till medel, dyrköp går bort i detta inledningsskede. Max två objektiv vill jag nöja mig med och de behöver inte alls vara heltäckande.

Gillar egentligen fasta objektiv men har insett att zoom har sina fördelar. Men ibland tänker jag att man kanske rentav skulle börja med två fasta. Då blir det 30/35 + 50 antar jag. Vad tror ni om en sån startkombination, bör väl funka hyfsat för familjebilder och lite natur och situationsbilder typ gatufoto? Även om vidvinkelsidan såklart blir lidande (jag väljer nog en Nikonkamera med 1,5 förstoringsfaktor). Någon därute som enbart har fasta brännvidder på vidvinkel och normalsidan? Någon som valt bort riktig vidvinkel och börjat i normalområdet?

17-50/2,8 känns annars spontant som en bra grund men är det egentligen ett så viktigt zoom-område? Inte särskilt vidvinkligt och inte mycket till tele, ett typiskt varken eller objektiv på sätt och vis. Kombinationen 12-24 zoom + fast 35:a eller 50 kanske är mer spännande. Eller typ 28-70-zoom som bas och ev 12-24 på vidvinkelsidan som komplement.

Hur har ni valt och hur nöjda är ni utifrån er vardagsfotografering? Jag förstår att "foto-miljön" spelar stor roll men där blir det lite blandat för min del enligt ovan gjorda beskrivning.

Allt över brännvidd 70/80 får vänta till längre fram.

Jag har Sigma 30/1.4 DC HSM och den är väldigt trevlig, fast brännvidd är inte begränsande. Den har en bildvinkel som motsvarar ca. 50 mm på småbild-alltså ett normalobjektiv ! Kostar ca. 3 000 kr på Cyberphoto.

Vidvinkel är svårare för då behöver du komma nedåt 17-18 mm.

/ Erik

Hej

På resor har jag haft, i regel, 24-70 samt 100-400 med mig. Då på D30, D60, 300D, 350D o 400D
Hadde även en 35-350 till D30 o D60, men den är tung, mycket tung, men var praktrisk om man inte vill hålla på att byta objektiv, tex vid båtresor på floder i Thailand.

Har beställt en 24-105L/4 IS som resenormal då 24-70 blir lite kort på en 5D, på 1.6 crop dög den.

Har följande uppsättning idag:
14/2.8, 24-70L/2.8, 50/1.4, 70-200L/2.8 o 100/2.8 macro samt 100-400L IS, 24-105L IS på G in.

Hus 5D och 1D mk2, båda Canon, sålde just 400D:n

använder hemma:till 1Dmk2
24-70 o macro då jag knallar runt i naturen o har 100-400 i kameraväskan ifall den behövs. Åker jag omkring i bilen o spanar har jag 100-400L på kameran för att fota djur och byter til l24-70 om jag skall fota landskap..

70-200L använder jag enbart för modellfoto
14 mm för innebilder och 50mm undrar jag fortfarande vad jag skall ha den till, kanske kommer på det nån dag.

Om du nu står i begrepp att köpa en DSLR vore det nog dumt att inte låta åtminstone en enkel kit-zoom följa med. Nikons 18-55, t.ex., är visserligen plastig till det yttre, men inte alls oäven optiskt.

Ett exempel från Cyberphoto:

D40X hus 5995:-
D40X med 18-55 5990:-

Du får 5:- om du tar emot en kit-zoom! Fullt så extremt brukar det inte vara, 18-55:an brukar kosta 500:- tillsammans med ett hus. Även om du senare tycker att du behöver bättre prylar, kasta inte bort rabatten på ett kit-zoom.

Tycker jag.

Per.

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto