Kanske skall vi återgå till ämnet.
Personligen ändras inte min inställning till min kamerutrustning medan jag sover.
Den är densamma som när jag kröp ner i sängen.
Som många vet har jag både Canon 5D kameror sedan 2006 och ett 10 tal L-Objektiv.
Har ägt i princip varje 5D variant Canon släppt. Inklusive 5Ds R. Nu är det 5D MKIV som gäller.
Numera också en X-PRO2 och en X-H1 samt ungefär lika många topp-objektiv för Fuji.
Det här med ekvivalens kan jag bara fnysa åt. En dumhet som någpn FF fixerad person uppfann. Rent teoretiskt korrekt men i verkligheten oftast utan betydelse. Skall vi börja jämföra amma jämförelse mellan MF och FF
Större sensor är alltid bättre om de är av samma generation. Det ger att en GFX 100 är ger klart bättre bilder än någon Canon, Nikon eller Sony. Fast då talar vi om det tekniska. Hur vi upplever bilder handlar mer om hur vi upplever bilder.
En bra bild är något som väcker känslor inom oss. En bild som många gånger säkert kan tas med en mobil.
Nu gillar jag inte att fota med mobiler. Tycker att ergonomin stinker. När jag tar ut hunden på långpromenad så tar jag gärna också med mig en kamera.
Ibland åker Kasper och jag ut till Hönö & Öckerö. Där finnns några fina områden där han kan få springa runt som den galna hund han är och bada 100 gånger. I de flesta fall är det en Fujikamera som får fälja med på turen.
Här på fotosidan slutar ofta alla råd till nybörjare att de bör skaffa en FF -kamera gärna av senaste modellen. Att investera mer än 35 000 direkt är kanske inte det mest uppiggande rådet.
Det är nu många landskapsfotografer som börjat använda Fuji-kameror för sitt bloggande och sedan upptäckt att de fungerar utmärkt för att också ta deras bilder de säljer och är deras levebröd.
När man väljer en kamera med mindre sensor så avstår man något för att vinna något annat. Oftast mindre att släpa på mot en lite bätttre teknisk nivå. Något som inte ens går att se i en större utskrift
Detta gör nu allt fler landskapsfotografer. För en FF kamera säljer inte fler bilder för dem. Eftersom jag som Thomas Heaton använder både Canon 5D MKIV och Fuji vet jag när jag skall använda det ena systemet och när jag bör använda det andra.
I 9 fall av tio blir det Fuji för att fota med deras kameror känns mycket roligare. Allt jag behvöer ändra under en fotografering kan jag ändra med en spak eller knapp. I Canon måste jag in och ratta i menyer.
Jag har fösökt få famijemedlemmar som tar myket bra bilder med mobilen att låna en av mina kameror och lära sig ta bättre bilder. Fast de tycker oftast det är för svårt.
Mobilen är enklare. Skulle jag lånat dem en Canon skulle det bli katastrof när de såg menyerna.
Så låt oss ta bättre hand om de som vill gå vidare och rekommendera dem en enkel kamera som fyller uppgiften.
Själva började vi väl med en Praktica och inte med toppmodellen av Nikon eller Canon