Det finns många som håller sig med vad som nästan kan betecknas som en ryggmärgsreflex här på Fotosidan. Jag tänker på alla de som hävdar att kameran och de moderna tekniska finesser den har inte alls spelar någon som helst roll, utan att det är bara fotografens känsla, stora begåvning och bildsinne som avgör om det ska bli något mästerverk eller inte.
De som aldrig bara varit hänvisade till väldigt långsamma färgfilmer typ ISO 50, 64 eller 100 möjligen, där det inte fanns någon möjlighet att vrida upp ISO när det blev kinkiga ljusförhållanden kan förmodligen inte föreställa sig vilka utmaningar det bjöd på i vissa situationer. Inte heller förstår alla på riktigt problemet med att INTE kunna luta sig på dagens fantastiska AF-funktioner för att lyckas med at få rätt TIMING.
Jag och de som känner igen sig i det jag nu ska skriva och som likt undertecknad är en riktigt långsam fotograf, lätt störd både av perfektionism och helt manuell kamerateknik fattar även att själva den tekniska nivån då med bara manuell fokusering gjorde att jag också missade en hel del motiv helt eller åtminstone missade motivet som man ville ha kunnat tagit det - om man hunnit.
Nedan ser ni en bild på en liten afghansk pashtunsk kuchinomadflicka som jag tog 1978 utanför din lilla kashmiriska byn Guptuganga (betyder heligt vatten) där jag bodde några veckor. Jag gick runt i deras primitiva läger och tog lite bilder och folk var avslappade, glada och vänliga - till en början. Men ... när jag stod där och skruvade och skruvade med mina mikroraster och min snittbild så blev flickan plötsligt dödsförskräckt för mig och började vråla och då fick hennes tidigare mycket vänliga mamma nog och skickade iväg mig. Jag vågar påstå att om jag hade haft min A7 III idag på tyst läge och på magen riggad för stealtfoto så hade hon inte ens fattat att hon blivit fotograferad och skärpan hade stensäkert satt på närmaste öga. Jag förstår faktiskt inte hur de tänker som inte tycker att tekniken inte spelar någon roll
Den lilla pashtunflickan
Flickans mamma och hennes väninna som bakar bröd
En annan sak är fotoklimatet i ett land. Nedan ser ni bl.a. en del bilder från min portfolio som togs i Afghanistan 1978 alldeles före och efter kommunisternas statskupp. Länge har västerlänningar knappt vågat lämna sina säkrade "compounds" för att gå ut i Kandahar eller Kabul eller besöka landsbygden. När jag var där blev man väldigt väl bemött om man bara visade lokalbefolkningen vanlig mänsklig respekt. Då kunde man resa i den största trygghet. Då 1978 kunde jag gå runt och ta mina bilder nedan utan minsta tecken på missnöje hos vare sig civila eller militären, trots att jag även tog bilder av soldater och deras utrustning. I många Mellanösternländer hade det varit otänkbart. De båda soldaterna på stridsvagnen VILLE bli fotogarferade och poserade spontant utan att jag sade ett ord.
Idag efter 40 års strider och en begynnande fredsutveckling är det fortfarande problematiskt att ta fram en kamera och börja ta bilder i många sammanhang och fortfarande kan man inte resa hur som helst i stora delar av landet som regimen inte har kontrollen över för den ligger ju i talibanernas händer. Den ömsesidiga tilliten som en gång fanns är nu borta och jag undrar om det som en gång gjorde detta land till ett fantastiskt land att resa i någonsin kommer tillbaka.