Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
andreasc89 skrev:
Det ska vara så, annars mår jag inte bra :)

Men du borde verkligen se över din hemsida... Allting är uppbyggt med bilder och tabeller. Du skulle få en hemsida som var mycket mer snabbladdad och fungerade bättre med olika upplösningar och du skrev den med xhtml och css istället.

T.ex. så är sidan som är på mina bilder uppbyggd av 72 bilder (!). Och av dom är dom flesta bara svarta fält.

Yes, känner också att den behöver ses om lite. Ska ta bort ngra länkar också., men nu har jag ju gjort denna sidan i photoshop, image ready och dreamweaver.
Det där med xhtml och css känns bara jobbigt just nu, / jimbo

Tom-Ole skrev:
Sjösjuk? Då måste du vara extremt känslig för sidor som det händer lite på.

/Tom Ole
Ja, alltså man zoomades in och så lite för häftigt tycker jag. Och när bakgrunden flyttade sig kändes det som att åka berg och dalbana :D

Men som sagt. Jag gillar idén och tycker det är bra.

förstår inte varför alla är så emot flash? ok att det skall vara så kompatibelt som möjligt men man vill väl oftast presentera sina bilder så vackert som möjligt och flash för de som kan det ger ju så många möjligheter till ett kreativt presenterande av sina verk

kippe skrev:
förstår inte varför alla är så emot flash? ok att det skall vara så kompatibelt som möjligt men man vill väl oftast presentera sina bilder så vackert som möjligt och flash för de som kan det ger ju så många möjligheter till ett kreativt presenterande av sina verk

Alla har inte Flash, och när man inte har det så ser man oftast just ingenting, då har helt plötsligt designen tillåtits att gå ut över innehållet. Det finns dock en å annan skicklig designer som klarar att använda det utan att innehåll och navigering och sökmotorindexering går förlorad, men det innebär en massa extrajobb och är väldigt sällsynt. De som klarar detta tycker ofta att det inte är värt besväret, just eftersom innehållet/budskapet och dess tillgänglighet är det viktiga.

Att sedan en del inte har flash installerat har många olika anledningar. En del förstår inte ens vad det är, än mindre hur man installerar det, en del sitter på företag där admin inte tillåter det, kanske av säkerhetsskäl, en del tycker att det ändå bara är en massa reklam de vill slippa, så de installerar det inte. Själv har jag det inte av flera bidragande orsaker, dels är inte Flash fritt (fritt som i frihet, inte gratis öl), dels inte finns för 64 bitars operativsystem, jag skulle kunna installera den vanliga 32 bitars Linux-versionen och köra det genom ett "wrapper-program" under mitt 64 bitars OS, men det är sånt himla bök och därmed inte värt besväret eftersom det ändå bara leder till en massa skräpreklam jag ändå inte vill se.

kippe skrev:

Jag gillar inte flash av den anledningen att det oftast används för onödigt effektsökeri. Jag vill inte behöva vänta på att menyn skall susa färdigt runt skärmen, eller på att introt jag inte kan skippa skall bli färdigt någon gång.

Utöver det gillar jag inte när man använder Flash för menyer, men gör resten av sidan i vanlig HTML. För ett riktigt bra exempel på hur man _inte_ skall göra rekommenderar jag www.qpq.se Observera att siten tillhör en websidemakare, som gör reklam för sina tjänster. Om jag inte har Flash i datorn ser jag i stort sett ingenting. Är jag blind, så jag måste få sidorna upplästa av ett program 'ser' jag i detta specifika fallet ingenting alls! För ett annat exempel hur man inte skall göra finns tex www.umeastudentkar.se

I det första fallet förstår jag inte alls varför de valt att använda Flash, det tillför inget nytt jämfört med vanlig HTML. I det andra fallet tillför Flash något litet, men det skulle gå att använda andra tekniker: se tex http://www.shell.linux.se/perra/beer/
Den är inte perfekt (den använder sig av bla Javascript, vilket inte alla gillar), men det är bättre än Flash tycker jag.

För en annan åsikt om Flash kan ni läsa tex http://www.useit.com/alertbox/20001029.html

Uffe_Nordholm skrev:
... Observera att siten tillhör en websidemakare, som gör reklam för sina tjänster. Om jag inte har Flash i datorn ser jag i stort sett ingenting...

Jorå, man kan se att han/hon stavar illa... Det är väl fin reklam :)

macgunde skrev:
Pulade ihop en liten sida om mig...
En inlämningsuppgift i en kurs jag gå på...

http://danneman-design.com/gux213/

Tyckte det såg rätt snyggt ut, men jag har bara 1024 i upplösning, jag misstänker att dockskåpet ser ynkligt ut i 1280 eller större. Det kändes inte heller bra att länkarna slängs upp i nya fönster - det sölar ned besökarens aktivitetslist. Du har också glömt att använda någon rubrik, vilket har betydelse för t ex. sökmotorer. Man kan sätta bilder inom rubrik-tagg, sökmotorn "ser" då alt-texten och använder den i sin indexering, kom också ihåg att siffran i heading taggen inte står för storlek, utan betydelse med 1 som viktigast.

Senast ändrad:
Visst är det sant det du säger, men s¨är inte meningen med sajten att vara en full sida, utan bara en enkel uppgift jag fixade... Därför länkade jag till mina riktiga.

madsen1 skrev:
...har ändrat lite på min sida

www.temabild.se...

Flash innebär nollbetyg...
Varför ska så många köra med Flash? Sidan går helt enkelt inte att se med alla webbläsare, förstår ni inte det?
Jag sitter med en toppmodern dator och ett 64-bitars operativsystem, men jag kan inte se sidorna.
Varför vill ni inte att jag ska se? Jag klarar mig utan era sidor, men varför begränsa era sidor till bara en del?
Har ni så många träffar så att ni kan undvara en del av besökarna?

Mitt förslag är att ni använder de standarder som finns, man kan göra mycket bra sidor med sånt.
Se det som en merit att få en godkänd W3C-sida! Sånt är att kunna göra en hemsida!

http://www.w3.org/

Fint, extra bra betyg för att du använder flash också. Skönt att det inte är någon gammal gubbvarning på dig Adam. :)

FILM) (ulltand skrev:
Flash innebär nollbetyg...
Varför ska så många köra med Flash? Sidan går helt enkelt inte att se med alla webbläsare, förstår ni inte det?
Jag sitter med en toppmodern dator och ett 64-bitars operativsystem, men jag kan inte se sidorna.
Varför vill ni inte att jag ska se? Jag klarar mig utan era sidor, men varför begränsa era sidor till bara en del?
Har ni så många träffar så att ni kan undvara en del av besökarna?

Mitt förslag är att ni använder de standarder som finns, man kan göra mycket bra sidor med sånt.
Se det som en merit att få en godkänd W3C-sida! Sånt är att kunna göra en hemsida!

http://www.w3.org/

Varför har du inte flash?

Hur kommer det sig att du inte kör windows 3.11?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar