ANNONS
Annons

Hur tunga objektiv törs Ni bära i kamerahuset?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Skulle vara intressant att få lite synpunkter och erfarenheter på hur tunga objektiv som kamerahusen tål att bära.
Skriv gärna vilket kamerahus Ni avser och inte bara objektiv.
Jag har en 5D Mark II och vågar inte bära mitt Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM i kamerahuset. Det väger 2,4 kg.
Däremot bär jag mitt Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM i huset. Det väger 1,5 kg. Kanske dumt?

Jag har inga problem med att bära min 24-70 i kameragreppet men en mycket tyngre vette tusan. 70-200 har jag en bekant som har men jag skulle säga att jag inte hade gjort det med den klumpen.

Jag har en 7D och bär den ofta i vanliga kameraremmen med en 70-200 2,8L i bajonetten. Det känns varken korkat eller konstigt. (Men det kanske är det?).

Petter ...

Jag har varit på väg många gånger att lyfta 300:an i kamerahuset men aldrig riktigt vågat. Har aldrig sett någon rekommendation på var gränserna går. Men tänker man efter så är några tiondelars deformation för att ta lasten inte orimligt. Det är stora mått i denna världen.

Det värsta jag sett är en kompis som lyfte min 450D i kamerahuset för att beundra min Meyer 4/300. Liten plastkamera och glugg som snodd från en Shermantank. Burr....
Det höll dock.

Det här är faktiskt riktigt intressant. Står i planerna på en 400/5.6 till min 7D, den väger ju inte så jätte mycket men tyngdpunkten blir ju långtfram. Man kanske skall ha en kamerarem man fäster i objektivets stativfäste istället?

Jag började min yrkesverksamma bana som konstruktör inom byggbranschen i slutet på 60-talet. Det kanske inte fullt ut går att överföra de materialkunskaperna på kameror men ändå.
Ingen kunstruktion kan ta/bära last utan deformation, det är ju själva grundprincipen. Den som tvivlar kan ju dra i ett gummiband. Det är bara elasticiteten som skiljer mellan material. Belastade material har en tendens att inte fullt ut återta grundformen när lasten försvinner. För en kamera låter inte det riktigt bra.

Beror på vilket hus man har. Tror att en liten tumregel är att optiken helst inte skall vara tyngre än huset. De lite stadigare byggda husen tror jag iofs tål lite mer. Deras metallbajonetter är troligen starkare infästningar i.

Det här är faktiskt riktigt intressant. Står i planerna på en 400/5.6 till min 7D, den väger ju inte så jätte mycket men tyngdpunkten blir ju långtfram. Man kanske skall ha en kamerarem man fäster i objektivets stativfäste istället?
De lite dyrare och tyngre telena har fäste för bärremmar. Min 300:a har det.

Beror på vilket hus man har. Tror att en liten tumregel är att optiken helst inte skall vara tyngre än huset. De lite stadigare byggda husen tror jag iofs tål lite mer. Deras metallbajonetter är troligen starkare infästningar i.

Vad tror ni om de lättare/mindre rejäla husen? Har en 600D, som väger runt 550 g. Vågar man bära ett tyngre objektiv i den?

600D har väl ett plasthus, om än rätt tålig plast. Så...mycket tyngre än en 70-200 2.8 kanske inte är aktuellt.. Med IS väger den iof runt 1.5kg...tja jag vet inte faktiskt...känns vågat dock.

Jag bär alla objektiv, som saknar stativfäste, i kamerna men övriga objektiv bär jag numera på en monopod. Men jag skulle gärna bära fler objektiv på kameran med bärremmen. Det är därför jag startade diskussionen. Det brukar alltid dyka upp någon med faktakunskaper.

Om man tänker på hur små skruvar som håller objektivfästet mot huset så börjar man fundera. Kanske inte alltid själva tyngden på optiken som är faran utan "dom plötsliga stoppen", dvs, dunkar man i med mostljusskyddet i något med ett långt objektiv så blir ju kraften som fästet utsätts för rejält mycket större, Hävstångsverkan o allt de där.

Har aldrig bekymrat mej med 80-200 2,8 o liknande men alla objektiv jag ägt som varit försedda med remöglor på objektivet har jag burit i dessa.

Nikon 80-200/2,8 skjutzoom
för mååånga år sedan - Nikon 601 AF
Nikon F5

Nikon D3100 & 18-105

Alla 3 funkar utan problem i puckelpist.

Nikon F5 + 35-70/2,8 gick i backen & landade på optiken från en köksbänk.
Fick skicka in optiken för omskimsning.
Glad att dottern inte fick ekipaget i huvudet.

Bär man kameran i remmen kommer ju objektivet att peka snett nedåt o påfrestningarna blir måttliga. Värre kanske att sätta kameran på stativ med tungt objektiv. Men vi vet ju vilka gluggar som har stativfäste och utifrån det kan man gissa var försiktighetsgränsen går.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar