Annons

Hur tar man bra natur foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hecate

Aktiv medlem
Hejsan,
Som nybörjare i foto behöver jag lite tips hur man lyckas att ta en bra natur bild.

Vad ska man tänka på?
Vad ska det helst vara för väder?
Hur ska man göra när man fotar djur?
Hur ska man få en bra bild på havet?

Ja det var allt tror jag.
Svara gärna tack, och ha en bra dag:)

MVH Mia.

Tjena

Nu är jag inte väärsta naturfotografen utan bara en stackars amatör som varit några gånger i skogen och fotat. Men jag har lärt mig några saker efter att ha browsat igenom några 1000 ointressanta bilder som jag tagit.

* Vad ska man tänka på?
Kika på det du tänkt ta en bild på genom sökaren o fundera över om det är intressant över huvud taget. (Jag har hundratals bilder som är helt ointressanta och slänger några varje dag typ... det är så lätt när man är i naturen att bara fota, typ, skog.. vanlig ointressant skog (kan ju också vara fint ibland men...)) Titta efter om ljuset faller på nått speciellt sätt eller om det finns nått läckert att lägga i förgrunden..

Testa olika vinklar runt det du ska fota och så vidare. Fota träd kan man göra underifrån, uppifrån och när dom ligger ner, längs efter och frammifrån..

Tänk på hur ljuset faller på det du ska fota, försök få den bästa vinkeln.. den som tilltalar dig mest.. kan också vara värt att underexponera nått steg för lite mustigare färger. Särskilt om det är soligt. Kanske behöver du bara vänta tills ett moln passerar solen för att få lite ballare ljus. Det bildas också en rätt häftig effekt ibland när solen precis bryter fram bakom ett moln.

Har du en väldigt ljus himmel som bakgrund så är det lite klurigt att inte överexponera den.. har ingen bra lösning på det förutom standardvarianten: Stativ och två exponeringar samt lägg ihop dom i photoshop.. jag brukar också prova underexponera här o se om jag kan få resten av bilden tillräckligt ljus.

* Vad ska det helst vara för väder?
Jag gillar morgonsol.. jag brukar försöka vara ute kanske en timma efter solen gått upp och fota.. annars kanske precis efter regn, har inte provat det än eftersom det inte regnat nått nämnvärt i sommar men jag kan tänka mig att färgerna blir ballare och så.

* Hur ska man göra när man fotar djur?
Några gånger har jag tagit med ett liggunderlag och satt mig i värsta lövskogen eller värsta tallriset och väntat en stund. Då brukar det dyka upp en massa småfågel som hoppar omkring bland grenarna. Inga häftiga rörelser dock.. då upptäcks man snabbt.. gäller o röra sig sakta när man sätter kameran till ögat. Vill man fota annat kan man använda camoflague (eller hur det stavas) eller gömsle o sätta sig för att vänta nånstans något dygn.. men det har jag inte heller provat än.. har dock planer på det.

* Hur ska man få en bra bild på havet?
Tyvärr inga kreativa tips här.. kommer inte på nått riktigt.. jag brukar bara fota havet.. men även här borde ju ljuset spela in. Morgonsol över havet med lite vågor och fånga reflexerna som bildas.. dimma på havet.. solnedgångar (tänk på liten bländare (tror jag hehe)).

Sådär, hoppas du hittar några bra tips där.. det där är saker jag brukar prova i alla fall.. men jag har som sagt inte fotat så mycket så du får säkert fler bättre tips sen.

Tack så mycket

Tack så mycket för alla tips.
Dom ´kommer komma till stor andväning:)
Tack ennu en gång

Någon frågade mig vad jag hade för allmänna tips till den som ville fotografera natur. Då sa jag:

- Håll det enkelt! Renodla bilderna vad gäller ingående delar och färg.

- Leta inte efter motiv, leta efter ett fint ljus.

- Ge dig gärna ut i konstiga väder och i konstiga situationer. Med det menar jag att man kan ge sig ut i regn eller blåst, fota i månsken istället för i solljus eller fota på natten istället för på dagen.

- Lockas inte till att tro att bilderna blir bättre om du reser iväg långt bort. Bra bilder kan du göra överallt på vad som helst. Bilden skapas inte av motivet, den skapas genom komposition och lek med ljus och färg.

Tack så mycket

Tack det där lät klokt.
Jag ska nog ta en foto tur i skogen i helgen, vid solnergången kan jag gå ditt.. Då är det jätte vackert ljus där.
Tack för hjälpen:)

Oj, det var ingen enkel fråga du ställer. Ämnet skulle man nog kunna skriva en bok om. Och det finns säker massor av böcker om du letar på biblioteket. Terje Hellesös bok "Naturen som fotomotiv" t.ex. Men titta även efter naturböcker och tidningar. Där kan man hitta mycket kunskap och inte minst inspiration.

När det gäller det rent fototekniska så finns det hyllmeter att läsa, och det tänker jag inte ge mig in på. Något som kanske inte så ofta framkommer är betydelsen av kunskap och kännedom om det man ska fotografera. Hur beter sig olika arter, var finns de, när på året och dygnet är det bäst/enklast osv. Ett sätt att skaffa sig den här erfarenheten är givetvis att vara ute mycket i naturen, och då gärna tillsammans med någon mer erfaren. Vill man fotografera fåglar så kan man ju leta reda på någon onitolog. Blommor och växter är kanske enklare att lära sig - de springer ju inte iväg när man kommer. Jag tror nog att det finns intresseföreningar som sysslar med det mesta som finns ute i naturen.

Det viktigaste rådet är nog att man måste ha tålamod. Tålamod att vänta ut det rätta ljuset och tålamod att komma tillbaka till samma plats om, och om igen. Och tålamod med alla dåliga bilder man tar innan man får till det som man vill.

Ett annat tips är att studera bilder... fotosidan är en utmärkt plats att hitta bilder av de kategorier man är intresserad av.
Klicka i natur, landskap, vilda djur etc. och studera hur andra fotografer fotograferar.
Diskussioner under bilder är aldrig fel.
Ett enkelt sätt att lära sej mycke på. :eek:))

Generellt skulle jag tycka det vore mer konkret och givande om många av dom diskussioner som nu förs i forum istället fördes under bilderna.

Hur komponerar man?
Hur använder man ljuset?
Varför är skärpedjupet så här!?!?

o.s.v

Arleklint skrev:
Generellt skulle jag tycka det vore mer konkret och givande om många av dom diskussioner som nu förs i forum istället fördes under bilderna.

Hur komponerar man?
Hur använder man ljuset?
Varför är skärpedjupet så här!?!?

o.s.v

Exakt.. mycke bra förslag.
Då har man ju också ett exempel att lätt utgå ifrån... istället för att försöka tänka sej bilden i huvudet. ;o)

Håller fullständigt med.. och en sak som slagit mig själv vad gäller diskussioner under bilder och förslag på ändringar. Det skulle vara jättebra om man t ex, kunde göra förändringar, det kan vara en annorlunda beskärning, eller göra bilden ljusare.. att kunna ha kvar den "gamla" bilden och lägga in en ny med förändringen.. just för att visa på förslagen och hur bilden förändrades.

Vad gäller naturfotografering och att fotografera djur, tror jag också att ett genuint intresse för djur och natur hjälper.

Sedan tror jag pesonligen att man måste våga ta ut svängarna lite, exprimentera och pröva när man är ute i naturen.

Avslutningsvis har jag själv lärt mig och insett att ibland låter sig inte vackra underbara naturvyer sig fångas på bild.. Det här storslagna runt omkring vill liksom inte låta sig krympas ner till det måttet som bilden får

Gersemi skrev:
Avslutningsvis har jag själv lärt mig och insett att ibland låter sig inte vackra underbara naturvyer sig fångas på bild.. Det här storslagna runt omkring vill liksom inte låta sig krympas ner till det måttet som bilden får
Just av den anledningen så finns regeln som säger att man aldrig ska fotografera solnedgångar - dom ska man bara njuta av.

Gersemi skrev:
Sedan tror jag pesonligen att man måste våga ta ut svängarna lite, exprimentera och pröva när man är ute i naturen.

Bra skrivet tycker jag!

När man är ute i naturen hjälper det att fota så som man inte ska, eller så som ingen gjort!

Angående solnedgångar så är dom suveräna. Inte att avbilda, men att fota i.

Jag menar att det blir sällan bra bilder när man fotar solnedgångar, men det blir bra bilder när man fotar i solnedgångens ljus.

Jag tycker det underlättar om man är MYCKET ute i naturen. Både med och utan kamera. Ofta är det när man ej har kameran med som man fastnar vid en situation och tänker "tusan vilket ögonblick att föreviga". Ju fler gånger detta händer, ju mer tror jag man växer i sin egen förmåga till bildkomposition. Jag tror det får, i alla fall mig, att tänka efter om när, var och hur jag vill dokumentera mina personliga naturupplevelser..

/jens...

om man är helt ny på foto, och naturfoto är den största egenskapen som gör att man får bra bilder TUR. vart efter så lär man sig vilka situationer och ljus som ger bra bilder. så om du är helt ny, fota mkt ute i naturen, i alla väde roch ljusförhållanden för att se var du hittar dina guldkorn=)

personligen gillar jag att håll atil lrunt vatten, där hände rdet alltid något och ljusspelet kan vara fantastiskt..

Tack så mycket för alla svar,
Jag har fått många goda råd.
Och det är jag väldigt tacksam över,.
Jag har lånat en bok om foto nu :)
Den ska bli intersant att läsa,.

Oväder då nästan ingen fotar. Vackra moln ger karaktär åt landskapet.Polfilter i medljus med stackmoln och blå himmel är effektfullt.Ser ofta otroligt vackra bilder framför mig men fiskar nog hellre för min del. Kom nyss hem från en lång fjällresa.

att komma nära naturen, är att känna naturen, Lysnna på henne och försöka öppna ögonen för den storslagenhet som verkligen finns där i varenda liten cell. Oavsett om det är i ett masaj afrika, eller en vanlig svensk trädgård.

jag minns när jag gjorde mina första stapplande steg inom naturfoto att jag inte alls såg naturen på samma sätt. Oavsett om det var artbilder, eller konstnärliga "Terje" bilder så att säga....

Jag har insett att jag inte kan fota den natur jag vill.. jag vill göra bilder, ett budskap men jag kan inte förmedla det i de bilder jag tar idag. Därför har jag nästan helt gått över till att fota människor, det är ju faktiskt en del av naturen också.....

/Adam

Man blir lätt hemmablind. Där jag varit i fjällen var fint. Norska fjällkedjan med dividal såg man men fisket var det primära. Har varit där så mycket att det känns som hemma. Tog en del bilder.
Stod och fiskade i ösregn samtidigt som solen tittade fram. Så otroligt vackert. Hadde man regnskydd så blev det unika bilder.

Jag är tyvärr inte så strukturerad när jag fotograferar som jag borde vara, men jag har funnit att det är lättare att få bra bilder om man tänker i teman, t ex:

- "Grönska"
- "Träd"
- "Ödsligt"
- "Lantbruk"

Några tacksamma teman att jobba med är årstider och väder, tex:

- "Höst"
- "Storm"
- "Dimma"

Att ge dig själv några uppdrag i form av teman inför fototuren är sporrande och underlättar ditt fokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar